De rally die plaatsvindt op de Europese aandelenmarkten is indrukwekkend. De koers van beursgenoteerde bedrijven in de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) steeg in het tweede kwartaal gemiddeld met bijna 7%. Franse, Spaanse en Duitse bedrijven haalden fluitend de achterstand in die ze het eerste kwartaal hadden opgelopen ten opzichte van Amerikaanse en Britse bedrijven.
Naar Nederlandse bedrijven keek Morningstar niet specifiek, maar wie de afgelopen weken een blik op de AEX index wierp, weet dat ook de hoofdindex van Nederlandse bedrijven records heeft gebroken, met standen van boven de 750 punten.
De stijging van Europese aandelen heeft volgens Morningstar alles te maken met het feit dat nu ook in de Europese Unie een grote meerderheid van de bevolking (70% volgens Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie) zijn eerste coronaprik binnen heeft. Daardoor hebben beleggers meer vertrouwen in de toekomst en maken ze zich minder zorgen over mogelijke nieuwe lockdowns die de huidige economische groei zouden kunnen bedreigen. Wat opvalt is dat de spurt omhoog van Europese aandelen zich ditmaal niet beperkt tot bedrijven uit één sector, bijvoorbeeld technologie, zoals bij eerdere rally’s.
Breed gedragen
De koersstijging is dit keer breder gedragen en is te zien in alle sectoren waarin bedrijven direct profiteren van een grotere vraag van consumenten naar hun producten en diensten. Cyclische consumentengoederen zijn favoriet: bedrijven die actief zijn in deze hoek, hebben hun koers afgelopen kwartaal gemiddeld met 16% omhoog zien gaan. Maar ook bedrijven in de sectoren gezondheidszorg en defensieve consumentenartikelen (zoals supermarkten) hebben het erg goed gedaan: hun koers steeg afgelopen kwartaal met respectievelijk 11,5% en 9%.
De Europese aandelenmarkt in z’n geheel steeg afgelopen jaar meer dan 30%. Dat maakt het des te lastiger om aandelen te vinden waar nog een hoog rendement op te behalen valt. Want zoals Morningstar-analisten Michael Field en Marloes Spanjersberg terecht opmerken: a rising tide lifts all boats. Met andere woorden: er zijn genoeg bedrijven wier koers gestegen is, terwijl je je zorgen zou kunnen maken over hun veerkracht onder mindere omstandigheden dan nu.
Maar ook nu zijn er nog steeds ondergewaardeerde aandelen en aandelen die alpha kunnen genereren, ofwel hun sectorgenoten en directe concurrenten kunnen verslaan in rendement, menen de analisten. Welke zijn dat? Morningstar wijst in drie sectoren elk twee sterke aandelen aan.
1. Telecomsector: Orange en Iliad
Voor de hele markt geldt dat telecombedrijven veel last gehad hebben van de reisrestricties, waardoor ze minder internationale inkomsten uit roaming kregen dan normaal. Ook moesten telecommers veel investeren tijdens de lockdowns, om te zorgen dat vaste en mobiele netwerken de grote vraag aankonden. Dat is te merken aan de kasstroom: die valt lager uit. Twee aandelen springen er wat Morningstar betreft uit op de Europese telecommarkt: Orange en Iliad zijn de top picks.
Orange: dividendkampioen
Voor Orange geldt dat het een stabiel dividend uitkeert. De komende jaren is er zelfs nog wat ruimte voor een hoger dividend, nu de business weer wat minder kapitaalintensief wordt. Oranges marktpositie is ook stabiel, afgezien van zijn recente worstelingen op de competitieve Spaanse markt.
Die stabiele marktpositie heeft Orange zeker in Frankrijk, waar het bedrijf marktleider is en de helft van zijn inkomsten en winst vandaan haalt. Dat blijft een pluspunt, verwacht Morningstar, mede omdat het niet in het belang van Oranges concurrent Iliad is om een nieuwe prijsoorlog te beginnen.
Iliad: veel opwaarts potentieel
Wat de Franse internetprovider Iliad betreft: dat is een zwaar ondergewaardeerd aandeel, waarvan de Fair Value (reële waarde) volgens Morningstar al €165 was toen de koers op Euronext Parijs nog onder de €120 lag. Na het bod van €182 De Franse miljardair Xavier Niel, oprichter en chairman van Iliad, is de Fair Value ook naar 182 gegaan. Dat is een premie van 61 procent ten opzichte van de slotkoers op 29 juli. Het bestuur van Iliad is akkoord met het bod van Niel. De investeerder heeft direct en indirect al circa 74,9 procent van de aandelen Iliad in handen, met 83,6 procent van de stemrechten.
Morningstar is gecharmeerd van Iliads bedrijfscultuur van lage kosten en denkt dat er komend jaar opwaarts potentieel in het aandeel zit als het bedrijf succesvol blijft in Italië. Of als er meer zekerheid komt over de kasstroom dit jaar in Frankrijk.
2. Cyclische consumentengoederen: JET en Swatch Group
De waardering van aandelen in de sector cyclische consumentengoederen, zoals luxegoederen, kleding, en reis- en vrijetijdsbesteding, is redelijk fair. De koers van aandelen in deze hoek is recent enorm gestegen, in anticipatie op een soepele heropening van de wereld. Daarbij ziet Morningstar onder andere mogelijkheden voor beleggers bij sommige bezorgdiensten.
Daarvoor geldt dat de vraag naar maaltijd- en voedselbezorgdiensten groot is gebleven, ook nu op allerlei plekken de lockdowns opgeheven zijn en de vaccinatiegraad stijgt. Dit zou blijken uit de zoektermen die vaak gebruikt worden op Google. Dat zou een teken zijn dat het gedrag van consumenten blijvend veranderd is en ze vaker online eten en voedsel blijven eten, ook nu de winkels en de horeca weer open zijn.
Twee aandelen in deze sector springen eruit wat Morningstar-analisten Jelena Sokolova en Ioannis Pontikis betreft: Just Eat Takeaway en Swatch Group beschouwen zij als top picks.
JET: onderschat potentieel
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, dat Nederlandse beleggers nog kennen uit de tijd dat het van start ging als Thuisbezorgd, wordt gezien als de speler met de beste vooruitzichten van alle maaltijdbezorgdiensten. Veel analisten onderschatten het groeipotentieel van Just Eat Takeaway als gevolg van diens grote investeringen in zelf bezorgen (in plaats van de bezorging uitbesteden).
In de landen die de grootste markten van JET vertegenwoordigen, groeit zijn marktaandeel alleen maar: in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In het laatste land heeft het zelfs zo ongeveer een monopoliepositie, ondanks nieuwe toetreders op die markt zoals Uber Eats en Wolt.
Swatch: vraag bleef op peil
Dan Swatch Group, eigenaar van sterke, dure horlogemerken zoals Omega, het bedrijfsonderdeel waar bijna 40% van de groepsinkomsten vandaan komt. De vraag naar horloges in het hoogste prijssegment is tijdens de coronacrisis niet verminderd.
En de vraag naar goedkopere horloges, goed voor 24% van de totale verkoop, zou over vijf, zes jaar kunnen stabiliseren volgens Morningstar. Dat klinkt nog ver weg, maar volgens Morningstar is de balans van Swatch sterk genoeg om deze periode te kunnen overbruggen en neemt het bedrijf voldoende maatregelen om de kosten te verlagen in dit lageprijssegment.
3. Defensieve consumentengoederen: Tesco en AB InBev
De trend om online boodschappen te doen als gevolg van de coronapandemie met z’n lockdowns en consumenten die bang waren en soms zijn om besmet te raken, is ongeëvenaard sterk geweest, de afgelopen anderhalf jaar. Maar Morningstar denkt dat nu het aantal gevaccineerden zo hard groeit en veel beperkingen zijn opgeheven, de eerste tekenen al zichtbaar zijn van een vertraging van die harde, snelle groei.
Niettemin blijft die groei indrukwekkend en springen de twee supermarktketens eruit wier strategie gefocused is op automatisering, die inmiddels online een sterke marktpositie hebben opgebouwd en goed contact onderhouden met hun klanten. Dat zijn wat Morningstar betreft Sainsbury en Ahold Delhaize.
Wel zullen bedrijven in de sector defensieve consumentengoederen last krijgen van de hoge grondstofprijzen – vooral die van aardolie en palmolie zijn enorm hard gestegen (met meer dan 200%). Palmolie wordt veel gebruikt door bedrijven als Unilever voor huishoudelijke- en persoonlijke verzorgingsartikelen. En de hogere prijs van aardolie zal gevolgen hebben voor de kosten van plastic verpakkingen op de distributiekosten.
De stijgende inflatie in Europa die het gevolg is van bovenstaande prijsverhogingen betekent dat beleggers moeten opletten of de bedrijven waarin ze belegd zijn deze hogere bedrijfskosten kunnen doorberekenen aan de consument, of dat dit ten koste gaat van hun eigen winst. Je hebt daar bedrijven voor nodig met een hoge bruto winstmarge, zoals Diageo, Pernod Ricard en l’Oréal, stellen analisten Ioannis Pontikis en Philip Gorham.
Tesco: sterke speler
De Britse supermarktketen Tesco doet het de laatste tijd erg goed – beter dan zijn vier grote concurrenten. En het aandeel staat op de beurs 15% lager dan zijn Fair Value, vindt Morningstar. Tegelijkertijd voegt het bedrijf ook nog waarde toe voor zijn aandeelhouders doordat het bepaalde onderdelen in Azië heeft verkocht. En consumenten zullen toch vaker thuis blijven eten dan voor de coronapandemie – en daarvan profiteert Tesco.
AB InBev: grote voorsprong
Het Belgische bierconcern AB InBev heeft nog altijd een hoge schuld vanwege zijn acquisitie van SABMiller in 2016. Maar het bedrijf heeft toch de beste kansen om op de lange termijn een bovengemiddelde groei te behalen, denkt Morningstar. Onder andere door zijn onovertrefbare voorsprong op de concurrentie in diverse Afrikaanse markten en in Latijns-Amerika, waar het zelfs een monopolie-achtige positie heeft.