Goede bedrijven, met een gezonde financiële situatie en een sterke balans, een krachtig businessmodel, een leidende marktpositie en voorsprong op zijn concurrenten, ja dat zijn aandelen die je wil bezitten en zo lang mogelijk in portefeuille wil houden. Maar bij aandelenbeleggen vormen deze fundamentals weliswaar de basis van de investment case, maar er zijn meer belangrijke zaken om op te letten.
Waardering is zo'n belangrijke. Keuzes maken op basis van de juiste waardering is cruciaal voor beleggingssucces op de lange termijn. Je wil immers niet te veel betalen, ook niet voor een goed aandeel, want dat ontneemt je toekomstig groei- en winstpotentieel.
Bij het bepalen van wat een juiste prijs is voor een aandeel en wat te veel is, zijn deze twee elementen leidend: 1) De intrinsieke waarde die je calaculeert voor het aandeel, en 2) De prijs die de markt aangeeft.
Maar ook al gebruik je objectieve data en doe je alles goed, zelfs het beste waarderingsmodel biedt je alleen een waardering die bij benadering is. Beleggen is geen wetenschap; het is een activiteit die voornamelijk leunt op beoordelingen die een subjectief karakter hebben. Daarom kunnen er verschillende waarderingsniveaus voor hetzelfde bedrijf in omloop zijn.
Het gaat erom in te schatten hoeveel cash een bedrijf kan genereren over een bepaalde tijdsperiode. De analisten van Morningstar hanteren een timeframe van 10 jaar. Dat rekenen ze terug aan de hand van de kapitaalkosten. Verder moet je als belegger zelf bepalen hoeveel premie je bereid bent op tafel te leggen om een aandeel te willen bezitten.
Om het gebrek aan volledige objectiviteit te ondervangen zijn er de volgende basisprincipes om te gebruiken:
Margin of Safety
Een principe om flink op te leunen is de zogeheten margin of safety. Dit begrip is in de wereld gebracht door Benjamin Graham in zijn boeken Security Analysis en The Intelligent Investor. Het concept behelst in zijn uitleg het verschil tussen de marktprij en de intrinsieke waarde van een bedrijf. Als er iets verkeerd gaat in je waarderingsmodel, dan helpt de margin of safety om je kapitaal te beschermen. Ofwel; zorg ervoor dat je aandelen zodanig goedkoop koopt, dat wanneer de verwachtingen niet helemaal uitkomen, je toch geen geld verliest.
Een margin of safety vinden is behoorlijk moeilijk, zeker in het geval van grote bedrijven die de neiging hebben om tegen een hogere premie te noteren dan de rest van de markt. Maar er zijn momenten waarop de markt zelfs voor grote bedrijven een korting laat zien, en dan kan de belegger toeslaan om goede assets in portefeuille op te nemen tegen een redelijke prijs.
Dat is precies wat er gebeurde in het eerste kwartaal van 2020, toen de wereldeconomie en de aandelenmarkten getroffen werden door de Covid-19 pandemie. Ook in het laatste kwartaal van 2018 zagen we iets dergelijke gebeuren. Andere koopkansen deden zich voor in de vorm van de wereldwijde financiële crisis in 2008 of de euro crisis van 2010-2011.
Normale tijden
Maar los van recessies en crises, hoe werkt dit dan in normale tijden? Dat is lastiger, maar de geschiedenis heeft wel lessen voor ons. De meeste grote bedrijven zijn al heel lang aan de beurs genoteerd. Daardoor kun je vrij makkelijk nagaan hoe de markt ze heeft gewaardeerd, vergeleken met de rest van de markt, over een langere tijdsperiode. Als je kijkt naar de ontwikkeling van hun koers/eigen vermogen ratio bijvoorbeeld, dan kun je een indruk krijgen van wanneer deze namen aantrekkelijk gewaardeerd waren en controleren hoe hun fundamentals e op dat moment voor stonden.
Je kan ook de Morningstar Rating for Stocks gebruiken om te zien hoe de koers van het aandeel zich mettertijd heeft ontwikkeld. Omdat deze rating ook de fair value in zijn volledige ontwikkeling meeneemt, kan je dus momenten van aantrekkelijke waardering ontdekken. Een aandeel met 4 Morningstar sterren wordt doorgaans als ondergewaardeerd beschouwd.
Aanvullend kan je ook de Morningstar Economic Moat rating gebruiken. Die geeft aan in welke mate een bedrijf een voorsprong heeft op zijn concurrenten en hoe houdbaar die is. Als een bedrijf een Wide of een Narrow Economic Moat rating heeft, dan heeft het de capaciteiten om de concurrentie voor langere tijd achter zich te houden.
Al deze tools helpen je, maar het belangrijkste van alles is dat je altijd het bedrijf waar je in wil beleggen goed begrijpt en doorgrondt. Neem alle relevante informatie tot je, vooral de jaarverslagen, licht het businessmodel door en kijk welke mensen de leiding hebben en de beslissingen nemen over de strategie. Dat vereist wat werk, maar dan heb je wel solide argumenten om te kunnen vertrouwen op je eigen beoordeling van bedrijven en hun waardering.