De maand oktober kleurt weer groen in de gehele Morningstar Style Box na een volledig rode over september. De groei-stijl herstelde in oktober van de flinke klap die deze in september te verwerken kreeg. Van een verlies van 4,5% voor het segment large-cap groei in september keerde dat naar een winst van 6,4% over oktober.
Daarmee wist groei weer de waarde-stijl achter zich te laten. Die won namelijk 4,3% in oktober. De voorbije maand roept daardoor weer het beeld op dat we zovele maanden hebben gezien; groei loopt steeds ver uit op waarde.
Tot de aandelen die het meest bijdroegen aan de winst van het stijlsegment large-cap groei behoren bedrijven als LVMH met 9,2% koerswinst, het Nederlandse Prosus met 10,7% en de Veldhovense chipmachinefabrikant ASML met 8,5%.
Het segment large-cap waarde profiteerde van bedrijven als Iberdrola met 17,6% rendement, de Duitse autobouwer Daimler met 11,8% winst en de Zwitserse bank UBS met 13,5%.
De sector nutsbedrijven sprong eruit met een koerswinst van 8,5% over de afgelopen maand, gevolgd door de financiële sector met 6,8% winst en de technologiesector met 6,3%.
De waarde-stijl werd geremd door de matige prestaties van de energiesector. De winst bedroeg een magere 2,9%, dat wil zeggen relatief mager in vergelijking met andere sectoren. De communicatiesector was de slechtst presterende sector met een koerswinst van 1,2%.
Waarderingen
Wat waarderingen betreft zijn er geen grote veranderingen in vergelijking met de maand ervoor. Wel is er een trend dat zo'n beetje alles geleidelijk aan steeds duurder wordt.
Dat is bijvoorbeeld te zien bij de sector cyclische consumentengoederen. Daar is de verhouding tussen aandelenkoers en Fair Value opgelopen van 1,20 per eind september naar 1,24 in oktober.
De aantrekkelijkst gewaardeerde sector is nu communicatie met een koers/Fair Value verhouding van 0,89.