Wie kent Booking niet als platform voor hotelboekingen? Sinds de start in 2005 worden op dat ene online platform steeds meer verschillende diensten aangeboden voor reizigers – en met succes. De cijfers spreken boekdelen: het staat in 152 landen in de top-10 van meest gebruikte reisapps door iPhone-gebruikers.
Zelfs Airbnb (ABNB), wiens activiteiten deels overlappen met die van Booking, heeft niet zo’n riante positie: dat staat ‘slechts’ in 76 landen in diezelfde top-10 volgens App Annie. Dit terwijl op Airbnb toch zes miljoen ‘alternatieve accommodaties’ (oftewel: geen hotels) worden aangeboden aan reislustige consumenten en zakenreizigers.
Maar Booking.com, de merknaam van Booking Holdings (BKNG), is en blijft de onbetwiste marktleider waar het gaat om het boeken – waar ter wereld ook maar – van een overnachting in een hotel of vakantiehuisje (op het laatste vlak gaat het steeds meer de strijd aan met Airbnb). Daarnaast haalt het steeds meer omzet uit andere onderdelen van zijn platform, zoals uit boekingen voor restaurants, auto’s, vluchten en excursies. Eind 2021 bood het meer dan 28 miljoen accommodaties aan, waarvan 6 à 7 miljoen stuks buiten de hotelsfeer, vergelijkbaar met wat Airbnb biedt.
De financiële gezondheid van Booking is dan ook prima, schrijft Morningstar-analist Dan Wasiolek in een nieuwe analyse van deze industrie. En hij verwacht dat Bookings positie het komende decennium alleen nog maar sterker zal worden, zowel in ontwikkelde economieën als in opkomende markten – en daarmee zal de financiële balans er nog rooskleuriger uit gaan zien.
Unieke positie
Voor concurrenten is het eenvoudigweg steeds lastiger geworden om nog een online netwerk op te zetten dat de omvang van Booking kan evenaren. Dat zou te veel tijd en geld kosten. De basis van het netwerk bestaat uit aanbiedingen van hotelboekingen en daar heeft Booking vervolgens allerlei andere diensten aan vastgeknoopt – zoals voor restaurantboekingen. Daardoor is een nauw verknoopt netwerk van diensten ontstaan: wie wil kan als reiziger zijn hele vakantie of verblijf elders vooraf al via Booking regelen.
In Europa heeft het een bijzonder sterke positie, omdat daar circa 60% van alle hotels klein is en geen onderdeel van een keten. Vele van hen zijn inmiddels aangesloten bij Booking via min of meer exclusieve contracten. Dat is lucratief voor hen, ondanks de hoge commissie die zij moeten betalen: door Booking kunnen reizigers van over de hele wereld hen nu immers makkelijk vinden.
Ook in opkomende markten, zoals China, is Booking sterk: het platform timmert daar hard aan de weg met samenwerkingsverbanden met Chinese platformpartijen en daarnaast met zijn eigen platformen Booking.com en Agoda.com.
Beperkte concurrentie
Het zou kunnen dat techreuzen als Google, Facebook, Alibaba of Amazon de reisboekingenmarkt ook gaan bestormen als nieuwe uitdagers. Maar als dit al gebeurt, verwacht Wasiolek dat zo’n netwerk niet gebaseerd zal zijn op contracten met hoteleigenaren, zoals bij Booking. Een metasearch-model zou dan meer voor de hand liggen, volgens de analist.
Grotere concurrentie van dit soort tech-molochen zou bij Booking wel de nu nog hoge winstmarges kunnen uithollen. Datzelfde gevaar dreigt overigens voor Airbnb, zoals we in het eerste deel uit deze serie hebben beschreven.
Relatief lage beurskoers
De beurskoers van Booking blijft volgens analist Wasiolek ondanks de sterke resultaten ver achter bij de Fair Value die het aandeel volgens hem heeft. De analist vindt het aandeel $3.000 waard, terwijl de koers de laatste tijd tussen $2.000 en $2.300 schommelt. Op 18 mei stond hij bijvoorbeeld net boven de $2.000, op 30 mei was dat opgelopen naar iets boven de $2.200.
En dat is al hoger dan vóór publicatie van de eerstekwartaalcijfers op 4 mei dit jaar: die waren zo goed dat de koers direct 10% omhoog schoot, aldus Wasiolek in zijn analyse.
Steeds beter
In het eerste kwartaal bleken de boekingen een waarde te vertegenwoordigen van $27,3 miljard, meer dan in dezelfde periode in pre-coronajaar 2019. En vergeleken met het laatste kwartaal van 2021 was het zelfs een stijging van 92%.
Bovendien bleek het gaandeweg het kwartaal steeds beter te zijn gegaan. Zo lagen de boekingen in april op 130% van het niveau van diezelfde maand in 2019 – met dank aan de wederopstanding van de internationale tripjes. Morningstar verwacht bovendien dat Booking steeds meer zal gaan profiteren van zijn steeds wijder vertakte netwerk – het zogeheten netwerkeffect, waarbij de consument alles wat hij nodig heeft of begeert voor een verblijf oline kan regelen op één plek – een full-service offering noemt analist Wasiolek dat.
Zo is Booking bijvoorbeeld een steeds sterkere partij op het gebied van alternatieve accommodatie, zoals Airbnb die ook biedt, terwijl het zich eerst vooral op hotels concentreerde. De vraag daarnaar neemt ook toe: zo bestond 31% van alle via Booking geboekte nachten in het eerste kwartaal uit dit soort accommodaties, zoals appartementen en vakantiehuizen. Ook draait het platform goed met boekingen voor vliegtickets: het aantal transacties in die hoek steeg met 69%, vergeleken met een jaar geleden.
Om helemaal op eigen kracht te kunnen varen, bouwt Booking momenteel ook zijn eigen geïntegreerde betalingsplatform, dat afgelopen kwartaal al gebruikt werd bij ruim 30% van alle boekingen.