De winkel van The RealReal in de wijk Brooklyn in New York. Foto: The RealReal.
Richt je je blik op de mode-industrie, dan kun je niet om de flitsende opkomst van zogeheten wederverkopers heen – oftewel online platformen die, al dan niet gecombineerd met fysieke winkels, kleding (al eens verkocht, maar ongebruikt of tweedehands) doorverkopen. In de Verenigde Staten zijn bedrijven als The RealReal en Poshmark, beide met een beursnotering aan de Nasdaq, beroemd.
The RealReal (REAL) verkoopt luxe kleding, tassen en schoenen van topontwerpers op zijn online platform met thuisbezorging, en ook in consignatie in winkels in de grote steden; Poshmark (POSH) is een honderd procent online bedrijf, dat mensen die van hun spullen af willen die zelf laat verkopen, al hebben inmiddels ook grote merken een plek gekregen op het platform. Daarin doet het denken aan een platform als eBay.
Veel Nederlanders zullen RealReal en Poshmark niet kennen, maar gezien de snelle opmars van de twee is het misschien een kwestie van tijd voordat zij zich ook gaan inspannen om de Europese markt te veroveren. Poshmark kijkt in elk geval al nadrukkelijk voorbij de Amerikaanse grens en is inmiddels ook actief in Canada, Australië en India.
Het grote succes van zowel RealReal als Poshmark was aanleiding voor Morningstar-analist Jelena Sokolova om eens uitgebreid op een rij te zetten in hoeverre deze spelers een bedreiging vormen voor traditionele retailpartijen als Inditex – dat onder andere bekend is van winkelketens als Zara, Pull&Bear en Bershka.
Sterkste groei bij wederverkopers
Immers, zogeheten ‘resale apparel’, ofwel tweedehands kleding, is het snelst groeiende onderdeel van de mode-industrie. Sinds 2012 is het volgens Morningstars berekeningen zelfs bijna driemaal zo hard gegroeid, wat uiteraard wereldwijd ook de grote interesse heeft gewekt van beleggers en investeerders.
Wederverkopers hebben in allerlei opzichten de wind mee: denk maar aan de zorgen die steeds meer mensen hebben over duurzaamheid. Wat is er duurzamer dan gebruikte kleding een tweede leven geven? Daarnaast kunnen wederverkopers natuurlijk gebruik maken van de inmiddels geoliede infrastructuur om bestellingen thuis bij de koper af te leveren en profiteren zij ervan dat consumenten almaar meer online kopen.
Om nog maar te zwijgen over de concurrerende prijzen die herverkoop met zich meebrengt, vergeleken met nieuwe kleding of accessoires zoals sieraden en schoenen. De toekomst ziet er dan ook rooskleurig uit voor wederverkopers: zo voorzien Morningstar-analisten voor dit onderdeel van de mode-industrie wereldwijd een samengestelde jaarlijkse groei van de omzet (de zogeheten CAGR: de Compound Annual Growth Rate) van maar liefst 9,2% tot en met 2031. Die zou dan uiteindelijk uitkomen op een waarde van ruim 300 miljard. Vergelijk dat eens met de CAGR van de traditionele mode-industrie: die is naar schatting 2,9%.
Het online platform van Poshmark. Foto: Poshmark.
Aantrekkelijk businessmodel
Toch vertegenwoordigt de herverkoopbranche in de Verenigde Staten en Europa nog maar een beperkt deel van de totale verkoop in de mode-industrie: respectievelijk 7,5% en 13,7%. Morningstar-analisten verwachten overigens wel dat dit aandeel zal toenemen de komende negen jaar, naar meer dan 15%. Maar kijk je bijvoorbeeld naar het verwachte aandeel in 2031 van inkomsten uit herverkoop wereldwijd, dan is dat nog altijd maar 10,6% van de totale verkoop in de modewereld.
Dat neemt niet weg dat het businessmodel voor herverkoop van gebruikte kleding aantrekkelijk is voor verkopers: via die weg kunnen zij toch mooi 35 tot 75% van de kosten die zij al gemaakt hebben voor producten terugwinnen door ze alsnog te verkopen, verwacht Morningstar. En omgekeerd geldt voor consumenten dat kleding kopen met het etiketje vintage, tweedehands, preloved, outlet of wat voor fraaie bijnaam ook, hen gemiddeld meestal 50% of meer korting oplevert: dat is dus ook aanlokkelijk.
Wel wijzen de analisten erop dat de lasten hoger liggen bij herverkoop dan bij verkoop van nieuwe, ongebruikte kleding. Wie actief is in deze tak van sport moet dus wel meer verkopen om die kosten te compenseren. Modemerken en fabrikanten van luxe accessoires zouden ook zelf de herverkoop van hun spullen ter hand kunnen nemen – ze hebben er de infrastructuur al voor, met hun online platformen en bakstenen winkels.
Versnipperde markt
De herverkoopmarkt is nu nog erg versnipperd, wat kansen biedt voor grote, traditionele spelers. Bijvoorbeeld het Amerikaanse online verkoopplatform Poshmark, dat zoals zoveel startups begon in de garage van een van de oprichters, is volgens Morningstar-analisten een overnameprooi met economische potentie voor de koper. Poshmark startte elf jaar geleden en had bij zijn beursgang vorig jaar al een waarde van meer dan 3 miljard dollar.
Voor een kannibalisatie-effect, waarbij nieuwe luxe mode- en accessoiremerken worden ‘opgegeten’ doordat steeds meer consumenten zich tot de herverkoopmarkt richten, is Morningstar-analist Jelena Sokolova niet bang. Zij denkt eerder dat meer consumenten zullen worden bereikt door uitbreiding van de herverkoop, die daarvoor geen luxemerken aanschaften – bijvoorbeeld wat minder welvarende mensen. Hetzelfde effect is waargenomen bij outlet-winkels. Wel zouden massamerken in het middensegment, zoals Marks & Spencer en Benetton, marktaandeel kunnen verliezen aan spelers uit de herverkoophoek.
Maar wat is voor particuliere beleggers die geïnteresseerd zijn in de mode-industrie nu het beste aandeel om aan te schaffen? Zoals gezegd, alle vijf de spelers die Morningstar in een recent geschreven analyse over de mode-industrie onder de loep nam, zijn in meer of mindere mate ondergewaardeerd op de beurs. Aandelenanalisten Sean Dunlop en Jelena Sokolova van Morningstar wijzen er twee aan: RealReal en Swatch zijn hun zogeheten Top Picks.
Kies maar, tassen te over in de winkel van the RealReal in Las Vegas. foto: The RealReal.
Top Pick 1: RealReal
Om te beginnen bij RealReal: dat is het grootste platform voor herverkoop van luxe kleding en accessoires in de Verenigde Staten. Het is zo’n succes dat het sinds de start in 2011 steeds meer winkels in grote Amerikaanse steden heeft geopend. Een beursgang volgde in 2019 op technologiebeurs Nasdaq, hetgeen gelijk $300 miljoen opbracht.
Daarbij komt nog dat de niche die RealReal met succes exploreert - luxemerken – een onevenredig groot aandeel uitmaakt van de totale wederverkoopbusiness. En Morningstar verwacht dat dit aandeel uiteindelijk zal toenemen tot bijna de helft van de totale verkoop tegen 2031. Dat impliceert een samengestelde jaarlijkse groei van de omzet (CAGR) van 8,4% in de komende tien jaar.
Ondanks deze fraaie vooruitzichten staat de beurskoers van RealReal momenteel rond de $3 en dat is ver onder zijn reële waarde, als je uitgaat van de door Morningstar toegekende Fair Value van $13,30.
Top Pick 2: Swatch
Tweede top pick in Morningstars ogen is het Zwitserse luxemerk Swatch (UHRN). Ook voor dit concern geldt dat groei van de herverkoop ten koste zou kunnen gaan van de verkoop van nieuwe horloges. Maar Morningstar denkt dat dit niet zo’n vaart zal lopen en wijst daarbij naar luxemerk Richemont als voorbeeld. Daar bleek dat dat jonge klanten horloges kopen via verschillende kanalen: bij resale-partijen én bij dealers die nieuwe horloges verkopen.
En zoals gezegd, door luxegoederen beduidend goedkoper te verkopen op de herverkoopmarkt, verbreed je je bereik – en daarmee je type klanten. Dure merken nieuw kopen, kan immers maar een relatief kleine groep mensen: volgens schattingen van Bain & Co gaat het om circa 390 miljoen mensen wereldwijd. Dat is slechts 5% van de wereldbevolking.
Voor Swatch, dat horlogemerken uit uiteenlopende prijssegmenten verkoopt, geldt dat de aandelenkoers momenteel ongeveer 30% onder zijn reële waarde staat, de Fair Value van 325 Zwitserse franken die Morningstar eraan toegekend heeft. Recent heeft de koers te lijden gehad doordat Chinese consumenten minder geld uitgaven vanwege de coronapandemie en lang aanhoudende lockdowns in China. Maar de verkoop veert, zoals we de afgelopen coronajaren hebben gezien, steeds terug naar het oude precoronaniveau als de lockdowns eenmaal weer opgeheven zijn.
Verder telt dat Swatch een ijzersterke balans heeft en mogelijkheden om zijn winstmarge te vergroten door zijn aandacht meer te blijven richten op de duurdere horlogemerken uit zijn assortiment, zoals Omega en Longines (de twee meest winstgevende merken uit de stal).
Voor de goedkopere merken (die overigens volgens Morningstars berekeningen maar voor ongeveer 20% van de totale inkomsten zorgen bij Swatch) ziet de toekomst er wat minder rooskleurig uit, vanwege de harde concurrentie. Maar hier zouden kostenbesparingen, bijvoorbeeld door winkels te sluiten en meer in te zetten op automatisering en online verkoop, moeten helpen de verliezen te neutraliseren, denkt analist Sokolova. Alles bij elkaar opgeteld ziet zij vooral redenen om optimistisch te zijn over Swatch.