Ruth Saldanha: Twitter, Tesla en Elon Musk zijn dit kwartaal bijna non-stop in het nieuws geweest. En ook vandaag praten we erover. Elon Musk is de rijkste man ter wereld en een deel daarvan komt van zijn verdiensten als CEO van Tesla, SpaceX, Neuralink en andere bedrijven, maar vooral Tesla. In 2018 verdiende Musk meer dan 50 miljard dollar aan Tesla, wat aandeelhouders een beetje buitensporig vonden, en daarom klaagden ze hem en het bedrijf aan. En nu heeft het activistische investeringsplatform Tulipshare een campagne gelanceerd om de beloning van Musk te koppelen aan de prestaties van Tesla op het gebied van ESG. Morningstar's Director of Investment Stewardship Research, Lindsey Stewart, is hier vandaag om te praten over de aandeelhouders van Tesla en waarom ze boos zijn op Musk.
Lindsey, bedankt dat je hier vandaag bent. Laten we beginnen met te praten over de beloning van CEO's en aandeelhoudersactivisme. Aandeelhouders mikken al een tijdje op de beloning van de CEO. Waarom is dat?
Lindsey Stewart: Aandeelhouders zijn over het algemeen niet vies van CEO's die op zichzelf een groot beloningspakket verdienen, en dat geldt met name in de VS, zolang dat maar in overeenstemming is met de bedrijfsprestaties en de eigen bijdrage van de leidinggevenden. Maar er is al lang een beetje onenigheid tussen het management en de aandeelhouders waar er minder bewijs is van die link met de bedrijfsprestaties, en steeds vaker stellen investeerders scherpere vragen aan het management wanneer dat beloningscijfer gewoon te groot lijkt om de bijdrage van één persoon te rechtvaardigen.
RS: Dus laten we het in het bijzonder over Tesla hebben. Wat is het probleem met het salaris van Elon Musk, en eerlijk gezegd, waarom hebben we het over zijn salaris van 2018 in 2022?
LS: Wel, er is een rechtszaak aangespannen bij de Delaware Chancery Court door Tesla-investeerder Richard Tornetta, en hij beweert dat er sprake is van een buitensporig loonpakket zwaait, en ik denk dat we het hebben over meer dan $ 50 miljard, omdat Musk beweert dat hij alles helemaal zelf heeft ontworpen met weinig of geen inbreng van de onafhankelijke bestuurders van Tesla, die normaal gesproken iets over de kwestie te zeggen zouden hebben.
Laten we duidelijk zijn. Het is niet de eerste keer dat er vragen worden gesteld over de vraag of de bestuurders in het bestuur van Tesla het juiste niveau van onafhankelijke uitdaging bieden. Volgens de recente analyse van Morningstar stemde bijna de helft van de onafhankelijke aandeelhouders van Tesla tegen de herverkiezing van de twee bestuurders die tijdens hun aandeelhoudersvergadering in augustus waren voorgelegd. Er is dus zeker een geschiedenis van onenigheid geweest over de prestaties van de bestuurders, en dat zien we hier als bewijs in die rechtszaak.
RS: Laten we het nu hebben over wat er op dit moment gebeurt. Tulipshare probeert aandeelhouders zover te krijgen dat ze stemmen om de beloning van Musk te koppelen aan ESG. Is zoiets ooit eerder geprobeerd?
LS: Nou, ja, ik denk dat het idee dat het koppelen van de beloning van het management aan andere statistieken dan pure financiële prestaties niet nieuw is. In veel sectoren, zoals die waarin ik heb gewerkt in de energiesector en de bouw, waar kwesties als veiligheid op de werkplek of andere zaken aanzienlijke risico's met zich meebrengen, is het al lang gebruikelijk dat dit soort maatstaven een rol spelen in de beloningsregelingen van het management.
En er komen steeds meer oproepen van managers om bredere maatstaven op het gebied van milieu, sociaal en menselijk kapitaal van strategische aard op te nemen in de beloning van het management. Er is niet echt één goed antwoord op hoe je dat moet doen, omdat er geen eenduidige definitie is van hoe goede duurzaamheidsprestaties of sociale prestaties er eigenlijk uitzien voor een bedrijf. Maar voor beleggers die gericht zijn op de lange termijn, worden ESG-statistieken gezien als een goede maatstaf voor de duurzaamheid en kwaliteit van het bedrijf, en zovelen van hen willen graag dat de beloning van het management die veel bredere kijk omvat.
RS: Kun je ons in het verleden enkele voorbeelden geven waarin de beloning van CEO's is gekoppeld aan specifieke problemen of resultaten, en welk aandeel hebben aandeelhoudersresoluties gehad bij het onder de aandacht brengen van deze problemen?
LS: Ik denk dat er een paar voorbeelden zijn. Veel bedrijven hebben ESG-gekoppelde beloning geïmplementeerd. Enkele voorbeelden zijn Apple, Intel, McDonald's, Pepsi, en ze hebben statistieken geïmplementeerd die betrekking hebben op het milieu, bijvoorbeeld klimaatverandering of zelfs sociale kwesties zoals diversiteit, en ze gaan terug in verschillende perioden. Sommige zijn recent; sommige zijn veel historischer.
En ik denk dat de toegenomen aandacht die we hebben gezien in aandeelhoudersresoluties en in bedrijfsstemmingen over klimaatverandering en diversiteit in het bijzonder door veel vermogensbeheerders wordt benadrukt in hun stembeleid, zoals we zagen in onderzoek dat we in de zomer publiceerden. Dat zal ertoe leiden dat dergelijke maatregelen veel vaker voorkomen bij bedrijven. Dus dat zullen we in de toekomst vaker zien.
RS: Tot slot, wat zijn vanaf nu mogelijke volgende stappen voor aandeelhouders van Tesla?
LS: Het zijn niet echt gemakkelijke maanden geweest voor de aandeelhouders van Tesla, met de aandelenkoers die doet wat het heeft gedaan. En dat aandeelhoudersbestand is zelfs aanzienlijk uitgebreid, nu Tesla nu een top 10 S&P-bedrijf is. Dus misschien is dit nog een detail waar ze zonder zouden kunnen leven. Meer in het algemeen gesproken laat het echter wel zien dat een goed ontworpen beloningsregeling voor bestuurders wordt gezien als een teken van een goed geleid bedrijf en dat deze kwesties zich in de toekomst waarschijnlijk zullen blijven voordoen naarmate aandeelhouders de prestaties van hun bedrijf, zowel aan de financiële kant, maar ook aan de bredere kant van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.