Adyen's CEO en mede-oprichter Pieter van der Does. Foto: Adyen.
Het is de trots van de Amsterdamse beurs op het Damrak, tussen de Bijenkorf en de Beurs van Berlage in: het Hollandse fintechbedrijf Adyen, dat handelaren en winkeliers wereldwijd van de technologie voorziet die ervoor zorgt dat hun klanten hen kunnen betalen. Adyens hoofdkantoor is vlakbij de beurs en daar is het uit gegroeid, want op twee minuten loopafstand, aan het Damrak, huurde het begin 2022 nóg een groot nieuw kantoor erbij om zijn hard groeiende personeelsbestand te kunnen herbergen.
Hoe goed de zaken met Adyen (ADYEN) gaan, blijkt wel uit het feit dat Adyen deel uitmaakt van de AEX, de voornaamste beursindex, waarin alleen de grootste aan Euronext Amsterdam genoteerde bedrijven een plekje krijgen. Het komt niet vaak voor dat een bedrijf al het jaar na zijn beursgang (in 2018) in deze eredivisie mag meespelen. Toch is dat precies wat er in 2019 met Adyen gebeurde. Qua weging staat het bedrijf binnen de hoofdindex op de vijfde plaats, na Shell, ASML, Unilever en Relx.
Na spectaculaire koersdaling nu een koopje?
De beurskoers van Adyen is mede door de stijgende rente in 2022 fors gedaald. Dat lot trof niet alleen Adyen, maar bijvoorbeeld ook die twee andere Hollandsche parels, de chipmachinefabrikanten ASML én ASMI. En óók Amerikaanse techgiganten zoals Meta, bekend van Facebook en WhatsApp. Zo’n harde koersdaling heeft echter één groot voordeel voor particuliere beleggers en dat is dat aandelen die voorheen eigenlijk onbetaalbaar waren voor degenen die niet à la Dagobert Duck met duizendjes om zich heen kunnen strooien, dan ineens een stuk goedkoper zijn.
Niet dat Adyen nu spotgoedkoop is: je hebt nog altijd meer dan één duizendje nodig om één aandeel te kunnen kopen: de koers lag op 22 december rond de €1.326. Maar vergeleken met de stand van precies een jaar geleden van €2.250 is de koers wel spectaculair gedaald, zo'n 40%
Koersgrafiek van Adyen over 1 jaar, van januari 2022 tot januari 2023. Data: Morningstar.
Is het aandeel daarmee een koopje? Hoe zit het met de onderliggende waarde van de onderneming – met de geleverde en toekomstige prestaties? Bij aandelenanalist Niklas Kammer van Morningstar staan alle seinen in elk geval op groen, zo blijkt uit het rapport dat hij recent over Adyen schreef.
Analist Kammer is zo enthousiast over Adyen – dat in het Surinaams ‘opnieuw beginnen’ betekent – dat hij de reële waarde per aandeel half december met €100 verhoogde, van €1.770 naar €1.870. Waaraan verdient Adyen volgens Kammer deze verhoging van de Fair Value?
Dominante positie via uitgebreid netwerk
Kammer wijst in zijn rapport op Adyens dominante positie als aanbieder van een netwerk dat ervoor zorgt dat klanten die iets kopen (online, mobiel, in een winkel of bij spelers als Spotify of Uber) naadloos kunnen betalen. Dat dit proces via Adyen zo naadloos verloopt, is niet vanzelfsprekend, schrijft hij: er bestaan talloze betalingsmethoden wereldwijd (bijvoorbeeld iDeal, Via en Mastercard) en bovendien betalen mensen op steeds meer manieren (zoals met hun telefoon). En al die methoden en systemen moeten binnen Adyens netwerk kunnen functioneren zonder dat het betalingsproces gaat haperen.
Dit laatste is Adyen goed gelukt volgens Kammer: verkopers doen zaken met Adyen (dat voor elke geslaagde transactie een bepaald bedrag krijgt) in het merendeel van alle landen wereldwijd en ontzorgt hen met een geïntegreerd betalingsplatform. Daarnaast heeft Adyen allerlei tools die fraude makkelijker detecteert. Dat is voor zijn klanten een belangrijk punt, omdat zij (de verkopende partij) bij fraude zelf voor de schade moeten opdraaien.
Meer betalingsverzoeken door de molen
Tot slot zorgt Adyens systeem er ook voor dat de bank een hoger percentage betalingsverzoeken accepteert (tijdens het autorisatieproces). Dat krijgt Adyen voor elkaar door alle betalingsstromen te analyseren: dit biedt waardevolle informatie over met welke betalingsroute de grootste kans biedt om voorbij de veiligheidsslagbomen van de bank te komen - die natuurlijk óók allerlei risico’s probeert uit te sluiten.
Daarbij geldt dat banken – logisch, vanuit hun perspectief – het zekere voor het onzekere nemen bij het geringste teken van ‘verdachte activiteit’. In zo’n geval weigeren ze een betalingsverzoek al snel. Maar daardoor krijgen ook valide betalingsverzoeken afgewezen, bijvoorbeeld doordat de bank het betalingsformat niet kent waarmee een verkoper werkt. Erachter komen welke formats voor problemen zorgen en dat oplossen, zoals Adyen doet, helpt verkopers daadwerkelijk. Dat levert hen per slot meer geld op.
Dit alles maakt dat Adyen over grote concurrentievoordelen beschikt – wat Morningstar uitdrukt in een zogeheten Wide Moat. Dat betekent letterlijk ‘een brede slotgracht’, waarbij je die gracht figuurlijk moet zien als het obstakel om bij het slot (Adyen) te komen. Hoe breder die gracht is, des te moeilijker het natuurlijk wordt om er voorbij te komen en bij het slot te arriveren.
Grote concurrentievoordelen
Het concurrentievoordeel van Adyen berust volgens analist Kammer op twee factoren: immateriële activa en het zogeheten netwerkeffect. Over dat laatste: Adyens strategie om eerst grote spelers als klant te acquireren en zich pas daarna op kleinere bedrijven te richten, heeft volgens analist Kammer effect gesorteerd. Steeds minder partijen kunnen onderhand wat Adyen kan, doordat betalingssystemen steeds complexer zijn geworden. De kans wordt dus steeds kleiner dat Adyen aan de dijk gezet wordt door grote klanten, zoals Facebook en McDonalds.
Verder wordt Adyens systeem steeds beter, doordat het transactiedata en -processen blijft analyseren, en daar zijn systeem op aanpast. Dat de directie – met als bestuursvoorzitter nog steeds oprichter Pieter van der Does – heeft gekozen voor één platform werkt in het voordeel van alle klanten. Die profiteren allemaal van de kennis die Adyen opdoet als het de transactieprocessen van één klant analyseert.
Handelspartijen die willen uitbreiden naar andere landen of regio’s kunnen dat bovendien makkelijker doen, doordat dit pad al geëffend is door andere klanten vóór hen die al voor dezelfde route kozen. En tot slot beschikt Adyen niet alleen over een bankvergunning in Europa, maar ook over vele zogeheten acquiring licenses. Dat wil zeggen dat Adyen toestemming heeft om voor zakelijke klanten, zoals winkeliers, betalingen te verwerken, onder licentie van partijen als Visa en American Express.
Focus op organische groei
Het is ook een zegen dat Van der Does en de twee mede-oprichters vanaf het begin hebben gekozen voor het creëren van waarde op de lange termijn, via dat ene platform. Ze zijn dus ver weg gebleven van een parcours van snelle overnames en acquisities en gaan voor organische groei – van binnenuit dus.
Deze keuzes van de directie vallen niet los te zien van het feit dat de oprichters al een keer eerder een betalingsplatform hebben opgezet. Voordat Van der Does en de twee mede-oprichters aan Adyen begonnen, hadden ze immers Bibit al opgezet, een betalingstoegangspoort die ze in 2004 aan RBS verkochten. Ze wisten dus vanaf het begin precies wat ze moesten doen én hoe hun concurrenten het aanpakten en sprongen in het gat: met één betalingssysteem, dat alle bestaande onderdelen naadloos integreert voor bedrijven met wereldwijde handelsstromen.