Wat kunnen we verwachten van luxe-aandelen in 2023?

VIDEO - Vraagherstel vanuit China wordt een belangrijke motor achter de groei van de luxe-goederen sector dit jaar. In ontwikkelde markten zal de vraag juist afnemen, verwacht Morningstar's aandelenanalist Jelena Sokolova, onze expert voor de luxe-bedrijven sector. Sommige luxe-aandelen zijn volgens haar duur aan het worden, dus wees selectief. Belijk de video.

Francesco Lavecchia 25 januari, 2023 | 14:04
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Francesco Lavecchia: Welkom bij Morningstar. Ik ben Francesco Lavecchia en vandaag is bij mij Jelena Sokolova. Jelena is aandelenanalyst van Morningstar en onze expert voor de sector luxe-goederen. Hallo Jelena en dank je wel dat je vandaag bij ons bent.

Het eerste wat ik zou willen vragen is, welke balans we kunnen opmaken voor de luxe-sector in 2022 in termen van bedrijfswinsten en wat zijn je verwachtingen voor dit jaar?

Jelena Sokolova: Hoi Francesco en bedankt voor je uitnodiging. Ondanks de moeilijkere macro-economische omstandigheden, de lockdowns in China en een zeer uitdagende benchmark, zoals 2021, hield de vraag naar luxe-goederen verrassend goed stand in 2022, voornamelijk ondersteund door de ontwikkelde markten. Voor 2023 verwacht ik dat de vraag vanuit ontwikkelde markten aanzienlijk zal afnemen, terwijl de vraag uit China, hoewel nog steeds onder het niveau van voor de pandemie, een belangrijke groeimotor voor de sector zou moeten zijn.

Lavecchia: Over de toekomst van de industrie gesproken, vorige week tijdens onze speciale week over de technologiesector, hebben we het ook gehad over de livestream. Kun je ons vertellen over deze nieuwe trend en welke bedrijven zijn volgens jou het best gepositioneerd om niet alleen te profiteren van de livestream, maar ook van nieuwe technologieën in het algemeen?

Sokolova: Sommige merken zijn bezig met livestream dankzij partnerschappen met externe providers, omdat ze niet de mogelijkheid hebben om het intern te doen, en ze onderzoeken ook de tool van games en NFT's als een nieuwe manier om jonge digitale consumenten aan te trekken. Ik zou echter zeggen dat het leiderschap in de sector vanuit dit oogpunt erg onstabiel is vanwege de snelle technologische veranderingen. Bovendien, zoals de twee jaar sinds de heropening van de economie na de pandemie hebben aangetoond, blijven fysieke winkels het belangrijkste marketing- en verkoopkanaal voor deze bedrijven.

Lavecchia: De laatste vraag betreft de Italiaanse bedrijven die we behandelen: Ferragamo, Moncler en Prada. Alle drie kenden ze in 2022 een slecht jaar in termen van aandelenprestaties, maar ze zijn nog steeds overgewaardeerd ten opzichte van onze reële waarde. Wat zijn je verwachtingen van deze drie bedrijven en waarom denk je dat ze duur zijn geworden?

Sokolova: Eind 2021 waren de meeste aandelen in de luxe-sector aanzienlijk overgewaardeerd in vergelijking met onze verwachtingen over de bedrijfsfundamentals, aangezien we toen geen snel herstel van de sector voor ogen hadden, dat vervolgens werd gedreven door eenmalige factoren zoals spaargeld na de pandemie dat was opgepot tijdens de lockdownperiode, waarin mensen niet konden reizen en uit eten gaan, en de winsten op de financiële markten.

Aandelen in deze sector lieten in 2022 wat winstnemingen zien, maar de marktwaarderingen stegen tegen het einde van het jaar weer door de verwachting dat de vraag in China zou herstellen. Sommige aandelen beginnen alweer duur te worden en beleggers onderschatten momenteel de risico's die de groei zouden kunnen afremmen, zoals een krimpende vraag in ontwikkelde landen als gevolg van de hoge inflatie en waardevermindering van assets op de financiële markten in het afgelopen jaar, maar ook de potentiële kwetsbaarheid van het vraagherstel en de heropeningen van winkels in China.

Lavecchia: Dank je wel Jelena voor je tijd. Voor Morningstar ben ik Francesco Lavecchia.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Francesco Lavecchia

Francesco Lavecchia  è Research Editor di Morningstar in Italia

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten