Lange weg naar herstel voor Europese luchtvaart

Eén jaar na het begin van de oorlog in Oekraine is de Europese luchtvaart nog altijd bezig aan een herstel. De verwachtingen voor de toekomst zijn positief, maar er zijn nog altijd uitdagingen.

Jocelyn Jovene 21 februari, 2023 | 8:30
Facebook Twitter LinkedIn

Voor sommige Europese luchtvaartbedrijven is het een lange weg naar herstel. Ondanks een heropleving van het vliegverkeer en de verwachting dat een heropening van de Chinese economie de toestroom van toeristen en zakenreizigers over de hele wereld zal doen terugkeren, zijn de vooruitzichten voor de civiele lucht- en ruimtevaartindustrie slechts voorzichtig optimistisch.

Deze gematigde opinie komt het best tot uiting in de aandelenkoersen van de grootste Europese bedrijven in deze sector, die nog steeds onder het koersniveau noteren dat ze hadden voordat de corona-pandemie eind 2019 de wereld trof.

 

Hoewel korte-termijnkwesties heel duidelijk zichtbaar zijn voor beleggers, spelen ook fundamentele en lange-termijnfactoren een rol. "In de loop van 2022 kwam het wereldwijde passagiersvervoer in een stroomversnelling en herstelde het zich aanzienlijk, aangezien reisbeperkingen werden opgeheven en passagiers weer heel graag wilden gaan reizen", zegt de International Air Transport Association of IATA in haar jongste rapport.

Het passagiersvervoer nam in korte tijd duidelijk toe, zo laat onderstaande grafiek duidelijk zien. In 2019 waren passagiers goed voor 41,7% van het totale vervoersvolume en dat was in 2022 al gestegen naar 68%. Veel hoger dus, maar nog steeds niet op het niveau van vóór de pandemie. En met inflatie en hoge energiekosten meegerekend zijn vliegtickets nu bovendien veel duurder dan in 2019.

aero 2

 

Te weinig vliegtuigen

Beleggers verwachten ten onrechte een snelle toename in de leveringen van nieuwe vliegtuigen. Want deze industrie heeft te maken met een reeks problemen, zoals capaciteitstekorten, een hoog aantal geparkeerde vliegtuigen (circa 15%) en luchtvaartmaatschappijen die leveringen en ingebruikname van nieuwe toestellen uitgesteld hebben.

"De consensusverwachtingen die een snellere groei van de vloot in de komende jaren impliceren, lijken niet te stroken met (...) branche-enquêtes die wijzen op veranderingen in de houding van zakenreizen en vermeende cyclische tegenwind", aldus analisten van UBS in een rapport van 30 januari. De bank voorspelt dat luchtvaartmaatschappijen de levering van nieuwe vliegtuigen zullen uitstellen, zodat de vraag zich op zijn vroegst in 2024 zal herstellen tot het niveau van 2019.

Deze situatie treft zowel vliegtuigfabrikanten als hun toeleveranciers in verschillende mate en intensiteit. Het Europese Airbus (Wide Moat) en het Amerikaanse Boeing (Wide Moat), hebben ambitieuze productiedoelstellingen voor de korte termijn, die vanwege de bovengenoemde problemen mogelijk lastig te realiseren zijn.

aero 3

 

De vooruitzichten lijken iets positiever voor fabrikanten, zoals Safran (Wide Moat), MTU Aero Engines (Wide Moat) en Rolls-Royce (Narrow Moat), aangezien zij doorgaans na de verkoop en levering van vliegtuigen en motoren ook profiteren van de langlopende onderhoudscontracten die ze afsluiten met hun afnemers. Het is meestal heel moeilijk, zo niet onmogelijk om naar een andere partij ddan de oorspronkelijke fabrikant over te stappen, en dat zorgt voor de Wide Moat rating.

 

Waarderingen

Beleggers verwachten een solide winstherstel, want voor de periode 2022 tot en met 2025 rekenen ze op een jaarlijkse nettowinstgroei van 23% voor Airbus, op 27% bij Safran, 19% bij MTU en op maar liefst 147% bij Rolls-Royce.

Toch zijn de waarderingen van deze bedrijven gemiddeld genomen amper terug op het niveau dat ze eind 2019 hadden, zo laat onderstaande grafiek zien. Dat illustreert de vele onzekerheden en uitdagingen die de luchtvaartsector in de nabije toekomst nog te wachten staan.

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Jocelyn Jovene

Jocelyn Jovene  is editor van Morningstar in Frankrijk.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten