Johannes Haraldsen: Welkom bij Morningstar. Vandaag heb ik het grote genoegen om met Michael Field, Europees Market Strategist bij Morningstar, te praten over de wereldwijde scheepvaartmarkt.
Problemen met de toeleveringsketen hebben het containersegment van de scheepvaartmarkt gedurende een groot deel van 2020 en 2021 geteisterd. Is dit opgelost, Michael?
Michael Field: Ja, je hebt gelijk, Johannes. Het was een enorm probleem en iets waar we het afgelopen jaar veel over hebben gesproken. En het korte antwoord is: het is voor een groot deel opgelost. We komen weer op het goede spoor. Als je kijkt naar vertragingen bij de scheepvaart, dan is dat aan het verbeteren. De congestie in de havens, ook een goede maatstaf hiervoor, is ook aan het verbeteren. Dus het knelpunt wordt eindelijk weer opgelost, maar het zal waarschijnlijk een paar jaar duren voordat we het soort pre-pandemisch efficiëntieniveau bereiken waar we aan gewend waren.
Haraldsen: En wat dat betreft, gaat de scheepvaartmarkt in 2023 na de zeer interessante jaren 2021 en 2022 vooruit. Wat vind je daarvan met de veranderende olieprijsniveaus?
Field: Ik denk dat de goede tijden voorbij zijn. Dat is het korte antwoord. Maersk verdiende in 2021 méér dan in de voorafgaande 10 jaar bij elkaar, en in 2022 verdiende het weer meer. Dat was dus volkomen ongehoord. En nu keren we terug naar meer genormaliseerde niveaus. De vooruitzichten voor dit jaar zijn licht negatief, en voor de komende jaren trekt het aanbod aan, maar zal de vraag licht dalen. Dus je ziet daar iets van een onbalans. Maar het goede nieuws, zoals je al zei, is dat de olieprijzen ook dalen en dat zou moeten helpen om de kostenbasis voor deze bedrijven te verlagen.
Haraldsen: En ik denk dat we de afgelopen weken allemaal de krantenkoppen hebben gezien over de aanhoudende bankencrisis die begon in de VS met Silicon Valley Bank en zich verspreidde naar Europa met Credit Suisse. Denk je dat de aanhoudende bankencrisis gevolgen zal hebben voor de scheepvaartmarkt?
Field: Het is een goed punt en waarschijnlijk iets waarover nog niet veel is gesproken, maar het kan op een gegeven moment een impact hebben. Wat we uiteindelijk in Europa en mogelijk wereldwijd zullen zien, na de gebeurtenissen van vorige week en door de stijgende rentetarieven, is een aanscherping van de kredietvoorwaarden. Dat kan van invloed zijn op het kopen van schepen en dergelijke in de komende jaren en op de bereidheid van banken om gled aan deze rederijen te lenen, vooral als we een punt in de cyclus ingaan waarop sommige van deze bedrijven verlies zouden kunnen lijden.
Haraldsen: En om het af te ronden, wat zie je als de grootste bedreigingen voor de wereldwijde scheepvaartmarkt? Ik bedoel, voor dit hele jaar, maar ook volgend jaar, zie je een specifiek patroon?
Field: Er zijn momenteel zoveel macro-economische bedreigingen dat het moeilijk is om er één uit te kiezen. Maar als ik moet kiezen, dan zou het een meer intern iets zijn en dat is de rationaliteit van de industrie als geheel. We hebben nu al een aantal jaren een situatie waarin de bedrijven tot op zekere hoogte samenwerkten en ze niet al te veel aanbod binnenbrachten en ze hielden dat evenwicht vrij krap, waardoor de vrachttarieven hoog bleven, en dat heeft de bedrijven geholpen. Maar het gevaar is nu dat we een periode ingaan waarin het aanbod de vraag behoorlijk overtreft en dat daardoor de tarieven enorm gaan dalen. En dat is de grootste bedreiging, zoals ik het zie.
Haraldsen: Dat is allemaal heel interessant. Dank je wel Michael, voor je tijd. Voor Morningstar ben ik Johannes Haraldsen.