Momenteel zijn er problemen met onze Portfolio Manager tool. We werken er hard aan om die zo snel mogelijk weer online te krijgen. Dank voor uw geduld.

Zo werken stewardship en engagement

VIDEO - Fondsbeheerders hebben het vaak over hoe betrokken ze zijn bij bedrijven, maar soms is het lastig om te begrijpen hoe dat precies in zijn werk gaat. Morningstar's Johanna Englundh spreekt met Sustainalytics' Hanna Roberts over de wereld van stewardship en engagement. Sustainalytics is voor fondsbeheerders een goede partij om de betrokkenheid in de praktijk te brengen.  

Johanna Englundh 11 april, 2023 | 13:34
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Johanna Englundh: Sustainalytics maakt deel uit van de Morningstar-familie en ik weet zeker dat de meesten van u op de hoogte zijn van de Globe rating, maar Sustainalytics doet veel meer dan het evalueren van het ESG-risico van een fonds. Vandaag krijgen we inzicht in iets waarvan ik weet dat veel beleggers erin geïnteresseerd zijn, maar het vrij moeilijk vinden om echt te begrijpen hoe het werk. Het heet rentmeesterschap (stewardship) en Hanna Roberts is hier vandaag bij mij om ons hier doorheen te leiden.

Hanna, laten we beginnen met de basis. Wat betekent rentmeesterschap en waarom is het belangrijk?

Hanna Roberts: Dank je. Ja, rentmeesterschap is de verantwoorde allocatie, beheer en toezicht op kapitaal om langetermijnwaarde te creëren voor klanten en begunstigden. En het leidt ook tot duurzame voordelen voor de economie, het milieu en de samenleving. Het omvat zowel engagement-activiteiten als stemrecht uitoefenen. Het is belangrijk omdat het ESG-risico's en -kansen aanpakt, maar ook incidenten die vervolgens kunnen worden gebruikt bij beslissingen over stemmen bij volmacht.

Het kan helpen bij het informeren van de ESG-prestaties van een bedrijf, het kan beveiligingsbeslissingen onderbouwen. Het dient als een mogelijke rode vlag of een signaal van een positief momentum. En betrokkenheid en rentmeesterschap is een belangrijk onderdeel van verschillende gidsen voor verantwoord beleggen en verschillende codes, zoals de UK Stewardship Code. En daarom is het een vraag aan investeerders om mee te doen. Als zodanig kunnen de resultaten van engagement beleggers ook helpen om voortgang en resultaten te communiceren. En betrokkenheid is grotendeels toekomstgericht, dus het is gericht op het aanpakken van de problemen van vandaag en morgen. Er zitten dus veel voordelen aan het werken met betrokkenheid en rentmeesterschap.

Englundh: Oke. Kun je ons een beetje inzicht geven in de rol van Sustainalytics hierin en wie je vertegenwoordigt? 

Roberts: We hebben ongeveer 115 stewardship-klanten. Ze zijn wereldwijd divers, er is natuurlijk een groot deel in Europa, en dan groeiend in Azië en de VS. En onze klanten zijn grotendeels verdeeld tussen vermogensbezitters en vermogensbeheerders, ongeveer 50% van elk. En onze klanten hebben een grote voetafdruk. We hebben dus berekend dat we ongeveer 4,2 biljoen aan activa onder engagement vertegenwoordigen als we contact opnemen met bedrijven om te zien hoe we betrokkenheid kunnen vormgeven, namens klanten, maar ook samen met klanten.

Englundh: Oke, dus in plaats van al die verschillende vermogensbeheerders die zich vanuit verschillende richtingen tot een bedrijf wenden, kunnen ze dat via Sustainalytics doen. Klopt dat?

Roberts: Het is een gezamenlijk bundelen van middelen.

Englundh: Oke, dit klinkt in theorie allemaal heel goed, maar ik weet dat veel beleggers moeite hebben om te begrijpen hoe het echt werkt bij interactie met bedrijven. Kun je ons een voorbeeld geven van hoe het er in de praktijk uit kan zien?

Roberts: Absoluut. Eerst bepaal je wat voor soort betrokkenheid belangrijk is bij het bedrijf. Dus je denkt na of het een risico en een kans is, is er een incident geweest of is er een systemisch probleem dat je wilt behandelen, zoals netto nul of biodiversiteit. Vervolgens gebruiken we ons eigen onderzoek om te bepalen wat de hiaten zijn. We ontwikkelen een engagementplan, een strategie voor het bedrijf en vervolgens nemen we contact op met de bedrijven om engagement aan te gaan. We stellen agenda's op. We nodigen klanten uit om deel te nemen aan onze vergadering, dus we zijn erg transparant voor onze klanten en ze kunnen zoveel deelnemen als ze willen of ze kunnen het aan ons overlaten om namens hen opdrachten te doen.

En zodra we beginnen met communiceren, meten we de voortgang en respons. We meten resultaten en rapporteren hierover transparant aan onze opdrachtgevers. En we hebben dan ook een andere maatregel, zoals een aantal verschillende tools, als de betrokkenheid niet zo snel gaat als we willen of als de resultaten niet zo hoog zijn als we hadden verwacht.

Ik heb een voorbeeld: Vale, het ongeval in 2019 in Brumadinho in Brazilië, wat leidde tot het instorten van een dam en de dood van 270 mensen. Er waren tal van onderzoeken en schikkingsovereenkomsten en we begonnen al heel vroeg in 2019. Met de veranderingsdoelstelling dat het bedrijf een externe technische beoordeling moet laten uitvoeren om de oorzaken te begrijpen, moest het zijn beheer van zijn opslagfaciliteiten voor residuen versterken met behulp van de best beschikbare technologie. Het moest een beleid aannemen waarbij faciliteiten werden ontworpen op basis van veiligheid eerst in plaats van kosten. Ze moesten zorgen voor een herstelprogramma en ze moesten ook hun technische kennis in het bestuur verbeteren, zodat ze ervoor konden zorgen dat mogelijke problemen adequaat werden aangepakt.

Na vier jaar contact met het bedrijf na talloze vergaderingen, telefonische vergaderingen, hebben we ze bezocht. We hebben rondetafelgesprekken met hen gehad. We kunnen nu zien dat Vale de compensatiebetalingen voor 99% heeft voltooid en ongeveer 60% van een herstelovereenkomst die ze zijn aangegaan, heeft uitgevoerd.

En wat ons dan nog rest in ons engagement is ervoor te zorgen dat de bedrijfscultuur zo wordt aangesproken dat die cultuur ook binnen het bedrijf echt verandert. Dat zou een voorbeeld zijn van hoe we een incident aanpakken en zorgen dat het goed wordt hersteld. Het belangrijkste is hier volgens mij dat we ook naar de toekomst kijken en ervoor zorgen dat een bedrijf kan voorkomen dat zoiets nog een keer gebeurt.

Englundh: Heel interessant. Dank je wel dat je vandaag bij ons was, Hanna, en voor je inzicht in de wereld van engagement en stewardship. Tot de volgende keer, ik ben Johanna Englundh voor Morningstar.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Johanna Englundh  Johanna Englundh is redacteur van Morningstar in Zweden

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten