Metaverse: een kans voor het komende decennium

VIDEO - Het is een hype, maar het biedt ook kansen voor beleggers: de metaverse. Dina Ting, Head of Global Index Portfolio Management bij Franklin Templeton, vertelt in gesprek met Morningstar's Antje Schiffler welke praktische toepassingen er zijn en welke bedrijven daar het meest van kunnen profiteren.

Antje Schiffler 18 april, 2023 | 15:21
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Antje Schiffler: De hype rondom de metaverse lijkt wat te minderen, maar dat betekent niet dat er geen kansen zijn voor beleggers. Bij mij is vandaag Dina Ting, zij is hoofd Global Index Portfolio Management bij Franklin Templeton.

Dina, fijn dat je er bent. Laten we eerst eens terugblikken op het eerste kwartaal. Hoe heeft deze nichemarkt gepresteerd ten opzichte van de bredere markt en wat zou de volgende stap kunnen zijn?

Dina Ting: In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de metaverse beter gepresteerd dan de brede markt. Zelfs flink beter, met meer dan 18%. En op de langere termijn hebben ze ook beter gepresteerd dan de brede markten zoals de S&P 500 en de wereldwijde aandelenmarkt. Veel mensen vergeleken metaverse vaak met de technologie-indices, en die presteerden ook beter in het eerste kwartaal over drie- en vijfjaarsperioden. Maar het metaverse universum in het algemeen gaat verder dan alleen technologie-indices, toch? Omdat alle bedrijven die deelnemen aan metaverse, deel kunnen uitmaken van dit Metaverse-fonds dat we hebben.

Schiffler: Je noemde al bedrijven. Natuurlijk, als we aan de metaverse denken, dan is het eerste bedrijf dat in ons opkomt Meta, het moederbedrijf van Facebook. Maar ik weet zeker dat er meer spelers zijn. Welke bedrijven staan tegenwoordig  op je radar?

Ting: Dat is het gemeenschappelijke thema, toch? Mensen associëren Meta altijd met metaverse. Maar in werkelijkheid is metaverse veel breder dan dat. Als je nadenkt over hoe de auto-industrie of een andere industrie metaverse gebruikt, is het veel diverser. Het is niet alleen de manier waarop we het definiëren. Het is een combinatie van hoe mensen de technologie gebruiken.

Neem het voorbeeld van de auto-industrie, zowel van de productie als distributie en verkoop; metaverse, de technologie zelf, stelt een bedrijf dat een auto produceert in staat om een tool, een productontwikkeling in twee verschillende geografische gebieden te creëren en helpt beide regio's om naadloos samen te werken. En je kunt de productierun simuleren, je kunt de kosten verlagen omdat je minder fouten maakt bij het maken en delen van informatie. Bovendien, aan de verkoopkant is er de mogelijkheid om de eindklant de virtuele ervaring te geven waarin wat de auto zou kunnen doen, wat hij zou kunnen leveren, allemaal is opgenomend.

En buiten de auto-industrie is er de gezondheidszorg, daar faciliteert het op het gebied van betalingen, omdat mensen nu handel drijven in de virtuele wereld. Er is dus meer dan alleen dat stukje dat metaverse tot een grote markt maakt met het potentieel voor een markt van $ 5 biljoen en ongeveer 60% van de bevolking die dat op termijn gaat gebruiken.

Schiffler: Dus veel verschillende toepassingen en kansen. Laten we zeggen dat we elkaar over twee jaar weer ontmoeten, over vijf jaar, waar gaan we het over hebben? Zullen we nog wel op deze manier met elkaar praten? Of zullen we allemaal in de metaverse zitten?

Ting: In termen van toekomstige ontwikkeling is dit een kans van meerdere decennia. Het is iets dat zal evolueren en de winnaars van vandaag zullen niet noodzakelijkerwijs ook de winnaars van morgen zijn. Omdat elk van de bedrijven het voor verschillende doeleinden zal gebruiken en welk bedrijf het gaat gebruiken, is het soms moeilijk te voorspellen op voortgaande basis. Maar wat we onze beleggers bieden, is een mandje van 60 aandelen waarbij metaverse een van de onderscheidende factoren is, of dat het iets probeert te benutten. De benadering via een mandje helpt beleggers om te kunnen profiteren van dit lange-termijnthema.

Als je bijvoorbeeld vanuit de gezondheidszorg nadenkt over hoe metaverse kan helpen, in termen van samenwerkingen en revalidatie om dingen te stimuleren zodat mensen beter kunnen genezen of zelfs in termen van chirurgie, om een operatie te oefenen voor in een echte in plaats van de normale manier die jaren en jaren duurt en om patiënten en gevallen vraagt die niet altijd voorhanden zijn om je te helpen leren, toch? Als je zo'n omgeving kunt simuleren, kunnen mensen veel sneller leren omdat er veel meer gevallen zijn die je in de virtuele wereld kunt creëren. Dus in termen van toekomstige discussies, denk ik dat iedereen nieuwe manieren zal vinden die nuttig zijn en dat we blijven ontdekken welke bedrijven het beste zijn in het benutten van de technologie die er is.

De manier waarop we ernaar kijken in de metaverse, daar zijn de inhoud en de ervaringen. Dit zijn bedrijven zoals Meta die je noemde. Dan het platform zelf? Dus deze houden van ofwel de Roblox of de Riot Games, die een gebied creëren waar mensen spelen en verschillende tools kunnen gebruiken.

En er zijn ook de enablers, zoals NVIDIA, die de software heeft gemaakt waarmee al deze bedrijven zowel in de virtuele wereld als in de echte wereld kunnen samenwerken. En dan is er nog de kant die betalingen mogelijk maakt, juist omdat er handel plaatsvindt en dit soort bedrijven zal helpen, of het nu gaat om crypto's, een blockchain-technologie of zoals de traditionele financiële dienstverlener. Dus, deze binnen in deze vier zal er ontwikkeling zijn en ze zullen allemaal vanuit hun eigen perspectief meedoen en dat maakt het noor de toekomst nog interessanter.

Schiffler: Een interessante wereld van groei, inderdaad. Dank je wel, Dina, voor je tijd. Voor Morningstar ben ik Antje Schiffler.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Antje Schiffler  is editor voor Morningstar in Frankfurt.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten