Luxe-aandelen nu aantrekkelijk geprijsd

Het dalende consumentenvertrouwen door economische onzekerheid heeft de aandelenkoersen van de luxe-goederenbedrijven dit jaar flink geraakt. Dat biedt koopkansen voor de bedrijven die sterke merken hebben en financieel gezond zijn. Dit zijn Morningstar's vier favoriete aandelen in de luxe-goederensector.

Francesco Lavecchia 04 oktober, 2023 | 9:59
Facebook Twitter LinkedIn

Gucci handbag

Na een paar sterke jaren zijn de aandelen van luxe-goederen bedrijven in 2023 onder druk komen te staan. De dalende beurskoersen in Europa en de Verenigde Staten en lagere vastgoedprijzen in China hebben het consumentenvertrouwen geschaad en de omzetgroei vertraagd, terwijl tegelijk de kosten zijn gestegen, hetgeen de winstmarges van de bedrijven heeft aangetast. Maar dat betekent dat de aandelenkoersen zich bewegen in de richting van hun reële waarde (Fair Value) of zelfs daaronder en dat biedt kansen.

Wat gebeurt er in de luxe-goederen sector? Als we de marktwaarderingen vergelijken met hun Fair Values, dan ligt de verhouding koers/Fair Value van de namen die door Morningstar's aandelenanalisten worden gevolgd nu dicht bij 1. Dat betekent dat de marktprijzen in lijn zijn met de reële waardes. Dit is een grote verandering ten opzichte van 2021, toen de sector substantieel overgewaardeerd was.

De Morningstar Global Luxury Goods index verloor daarna  in 2022 zo'n 13% van zijn marktkapitalisatie, omdat de sector verzwakt raakte door winkelsluitingen en omzetdalingen en door de angst voor een langdurige economische neergang. Tegen het einde van 2022 en begin 2023 herstelden de aandelen op basis van twee verwachtingen; ten eerste een gezond herstel van de Chinese bestedingen na het opheffen van de beperkingen en lockdowns, en ten tweede veerkracht van de uitgaven aan luxe-goederen in de Verenigde Staten en Europa.

Dit jaar tot dusver is de index bijna 3% gestegen. De afgelopen maanden is de opwartse beweging echter verzwakt doordat het sentiment opnieuw verslechterde: “Wat we nu zien is dat de verslechtering van de verkopen in de VS, zorgen over de macro-economische situatie en het tempo van het herstel van de uitgaven in China de sectorwaarderingen op een aanvaardbaarder niveau hebben gebracht”, zegt Morningstar-analist Jelena Sokolova die die luxe-goederen sector volgt.

 

Omzet groeit nog steeds

Wat kunnen beleggers de komende maanden verwachten van luxe-bedrijven? Morningstar's schattingen geven een omzetgroei van 8% aan voor 2023 en 6% voor de twee jaar daarna. Hoewel het consumentenvertrouwen in 2023 verbetert, zowel in China als in de westerse landen, is er een mix van indicatoren die analist Sokolova voorzichtiger maakt in haar projecties voor de komende jaren: “De aanhoudende verzwakking van de aandelen- en vastgoedprijzen in China zou in de toekomst kunnen leiden tot een vertraging van de vraag naar luxe goederen. De omzetdalingen die de bedrijven in de VS in het eerste kwartaal van 2023 ondervonden, bevestigden onze verwachtingen over een omzetverslechtering in Noord-Amerika."

Deze negatieve factoren zouden ruimschoots gecompenseerd moeten worden door de omzetgroei in China, dankzij het herstel van de binnenlandse bestedingen in China en door de toename van het internationale reizen. Hoewel de reistrends nog onder het niveau van vóór de pandemie blijven, kende het binnenlandse reizen in China begin 2023 een krachtig herstel toen Peking zijn zero-covid-beleid losliet. Onze analisten denken dat het een paar kwartalen kan duren voordat het Chinese reizen in Europa wordt hervat.

Voor de winstgevendheid zien onze analisten de komende jaren beperkte verbeteringen na de aanzienlijke expansie in 2020 en 2021. Tot nu toe zijn luxebedrijven zeer succesvol geweest in het doorberekenen van hogere externe en interne kosten aan hun klanten. In de komende kwartalen verwacht analist Sokolova een stijging van zowel de huur- als de marketingkosten en dat zal, samen met een langzamere omzetgroei, de operationele marges beïnvloeden: “Op basis van onze verwachtingen beschouwen we de luxesector nu als redelijk gewaardeerd en beginnen er enkele interessante kansen te ontstaan. In het segment sieraden en horloges zijn Swatch en Pandora onze beste beleggingsideeën. Bij de lederwarenproducenten zijn Kering en Tapestry favoriet.”

 

Morningstar's favoriete luxe-aandelen

 

Swatch

Het Zwitserse Swatch (UHRN) profiteert van een Narrow Moat rating vanwege zijn concurrentiepositie die profiteert van immateriële merkactiva en productieschaal. Het aandeelkent een korting van ruim 30% vergeleken met onze reële waarde van 268 Zwitserse frank, omdat de wind in de rug niet is ingeprijsd. Swatch zou moeten profiteren van de hoge blootstelling aan de Chinese consumptie, die volgens analisten sterk zal herstellen dankzij inhaalvraag na de pandemie en inkomensgroei op lange termijn, plus een aanzienlijke operationele hefboomwerking door kostenbesparingen en automatisering die in het verleden zijn doorgevoerd.

Pandora

Volgens Morningstar heeft Pandora (PNDORA) een groot prijszettingsvermogen, zoals blijkt uit de hoge brutomarge van meer dan 70%. De winstgevendheid zou op dat niveau moeten kunnen blijven omdat een groot deel van de aankopen - meer dan 60% van de omzet - is bedoeld als cadeau om weg te geven en dat type aankopen is minder prijsgevoelig. Het bedrijf is in omvng ruim twee keer zo groot als de op een na grootste concurrent en dat zou het mogelijk moeten maken om de concurrentie in marketinginspanningen te overtreffen. Ondanks het leidende marktaandeel, de gezonde financiële resultaten en de sterke operationele prestaties van de afgelopen tijd is Pandora gunstig geprijsd op 13 keer de winst en kent het aandeel bij de huidige marktwaarde een korting van 20% ten opzichte van Morningstar's Fair Value.

Kering

Kering (KER) is qua omzet de op een na grootste luxegroep en een van de aantrekkelijkst gewaardeerde luxenamen, met een koers die 16 keer de consensuswinst bedraagt en bijna 30% opwaarts potentieel biedt in het licht van Morningstar's Fair Value van €650 euro. Onze analisten zijn ervan overtuigd dat, hoewel het vlaggenschipmerk Gucci een vertragend momentum ervaart, het bedrijf in staat zou moeten zijn om zijn retailprijzen en aantrekkelijkheid op de lange termijn te handhaven, gezien zijn sterke merkherkenning, zeer aanzienlijke marketingmiddelen, controle over de distributie en toegang tot topmanagement en creatief talent.

Tapestry

Morningstar-analisten kennen Tapestry (TPR) een Narrow Moat rating toe, gebaseerd op de merkwaarde van Coach, dat meer dan 50% van zijn omzet uit handtassen haalt. Tapestry zal ook zijn positie op de luxemarkt verbeteren, omdat het heeft ingestemd met de overname van concurrent Capri voor $57 per aandeel. Van de merken die eigendom zijn van Capri profiteert Michael Kors van de gunstige economische omstandigheden in de categorie handtassen, terwijl Jimmy Choo een toonaangevend merk voor luxe damesschoenen is en Versace een van de bekendste luxe modehuizen. Het aandeel wordt ruim 50% onder de reële waarde van $60 verhandeld en valt daarmee in de categorie van 5 Morningstar-sterren, hetgeen aangeeft dat het aandeel tot de goedkoopste behoort.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Francesco Lavecchia

Francesco Lavecchia  è Research Editor di Morningstar in Italia

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten