Ahold Delhaize: niet-financiële ESG maatstaven net zo belangrijk als financiële

VIDEO - Voor Daniella Vega van Ahold Delhaize is de combinatie van focus op Scope 3 emissies én gezond eten een succesvol business model. Zij legt tijdens Morningstar's Sustainable Investing Summit in Amsterdam uit hoe dat in de praktijk werkt.

Valerio Baselli 18 oktober, 2023 | 0:18
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Valerio Baselli: Hallo en welkom bij de Morningstar Sustainable Investing Summit 2023. Bij mij is Daniella Vega van Ahold Delhaize, een van 's werelds grootste food retail bedrijven en een bedrijf dat voorop loopt in sustainable retailing.

Daniella, als expert op dit gebied, wat zijn de grootste terreinen van groei die je afgelopen jaar hebt gezien in het duurzame universum?

Daniella Vega: Ik denk dat er meerdere groeimogelijkheden zijn die we zien op het gebied van duurzaamheid. Maar als ik het over de voedingssector mag hebben, denk ik dat de kans voor ons en de rol die wij spelen erin ligt om klimaat en gezondheid met elkaar te verbinden. We hebben het dus over het stimuleren van de bijkomende voordelen van klimaat en gezondheid, en ik wil u één voorbeeld geven van hoe we dat doen.

We hebben dus een maatschappelijke rol te spelen als gezondheidspartner voor onze klanten. En dus kijken we hoe wij, als Ahold Delhaize en onze geweldige lokale merken, onze klanten kunnen helpen gezondere en duurzamere keuzes te maken. En dat zorgt niet alleen voor een gezonder mandje voor onze klant, maar helpt ons ook te focussen op onze Scope 3-uitstoot, waarvan een overstap naar een evenwichtiger dieet en meer plantaardige eiwitten zeer nuttig is in dat traject.

VB: Absoluut. En u heeft ESG-informatie geïntegreerd in uw jaarrekening. Hoe heeft u deze beslissing genomen en waarom denkt u dat dit gunstig is voor stakeholders?

DV: Ja. Welnu, we zijn begonnen vanuit de fundamentele overtuiging dat niet-financiële maatstaven net zo belangrijk moeten zijn als financiële maatstaven, en dit drijft echt onze aanpak om ESG in ons jaarverslag te integreren. En we hebben het niet alleen geïntegreerd, maar we hebben het nu ook ingebed, dus het is geen onderdeel aan het einde, het staat in het hele jaarverslag. Dat is echt iets waar we ons op concentreren en waar ook al onze belanghebbenden om vragen.

VB: Oké. En tot slot: hoe coördineert u met verkopers en leveranciers om prioriteit te geven aan uw verwachtingen op het gebied van duurzaamheidspraktijken?

DV: Ja, dat is een geweldige vraag, omdat Ahold Delhaize een grote, op de detailhandel gerichte groep is. We hebben dus een zeer complexe en diverse toeleveringsketen. We zijn dus actief aan de oostkust van de VS, maar net zo goed in Europa, in de Benelux en in Zuidoost-Europa. U kunt zich dus de complexiteit van onze toeleveringsketen voorstellen. We werken samen met de kleinste boeren tot de grootste CPG-partners. We hebben dus een aanpak op maat nodig die kijkt naar waar de hotspots in onze toeleveringsketen liggen, waar we echt samen met onze leveranciers kunnen werken om deze te verminderen. En dus hebben we dat geïdentificeerd en hulpmiddelen en ondersteuning geboden om met onze toeleveringsketen samen te werken om hen te helpen CO2-arm te worden. 

VB: Heel interessant. Dank je wel, Daniella.

DV: Dank je.

VB: Voor Morningstar, Valerio Baselli. Bedankt voor het kijken.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Valerio Baselli

Valerio Baselli  è Giornalista di Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten