Groeiherstel in Mexico en Brazilië stuwt Heineken

Herstel van groei in de grote en belangrijke markten Mexico en Brazilië is de belangrijkste opsteker voor Heineken in het derde kwartaal. In Azië zijn consumenten juist terughoudender geworden en Europa blijft als biermarkt verder dalen.

Robert van den Oever 25 oktober, 2023 | 9:59
Facebook Twitter LinkedIn

Bierbrouwer Heineken (HEIA) zag in het derde kwartaal groei terugkeren in enkele van zijn belangrijke markten. In de regio Americas, die bij Heineken Noord- en Zuid-Amerika omvat, stegen de omzet, het biervolume en de omzet per hectoliter bier weer, na dalingen in eerdere kwartalen. Mexico en Brazilië wisten die groei te realiseren, terwijl de Verenigde Staten een 'softe markt' blijft waar omzet en volume daalden, ondanks prijsverhogingen; distributeurs hebben hun voorraden verkleind en minder ingekocht.

In de regio Azië-Pacific deed de economische slowdown zich voelen doordat consumenten minder dure bieren kochten en tastte heinekens omzet en volumecijfers aan; met name in Vietnam, want dat land is een van de winstgevendste markten voor Heineken en ontwikkelingen daar kunnen grote impact op de resultaten hebben. Ook in het eerste halfjaar ging het moeizaam in Vietnam en daarom verlaagde Heineken bij de presentatie an de halfjaarcijfers afgelopen juli de winstverwachting voor heel 2023.

Die verwachting van toen handhaaft Heineken nu bij zijn derde kwartaal update en die luidt: 'stable to mid-single-digit operating profit (beia) organic growth'. Heineken-CEO Dolf van den Brink spreekt in zijn toelichting op het derde kwartaal verder van een 'slowdown in consumer demand' en 'uitdagende macro-economische omstandigheden'. Hij stelt ook dat de prijsverhogingen die de afgelopen tijd werden gedreven door inflatie momenteel aan het verminderen zijn.in 

 

Langzaam herstel

Herstel is er dus wel, maar het gaat langzaam. Consumenten zijn huiverig en maken andere keuzes in hun bestedingspatroon, ten koste van premiumbieren, zoals Vietnam en de rest van Azië duidelijk laten zien.

In Europa is de biermarkt als geheel al lang geen groeimarkt meer en daar is behoud van marktaandeel en winstgevendheid het belangrijkst. Het biervolume voor heel Europa daalde met 7,6% en Heineken wijt dat aan het slechte weer in de maanden juli en augustus.

De verschillende regio's geven een gemengd beeld en het is soms lastig om daar de ontwikkelingen uit te halen die het meeste impact hebben op de resultaten. Beleggers zetten het aandeel op woensdagochtend zo'n 3% hoger, omdat de terugkeer naar groei in Mexico en Brazilië positief is voor de toekomstige resultaten. Beide markten zijn heel groot en groei daar draagt veel méér bij dan bijvoorbeeld de daling in Vietnam wegsnoept.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten