Meta (META) zet zijn leiderschap op het gebied van adverteren op sociale media voort, waarbij de cijfers over het derde kwartaal op alle fronten sterk zijn: groei van het aantal gebruikers en méér inkomsten door een gestroomlijndere bedrijfsvoering. Reels blijft meer adverteerders aantrekken en de impact ervan op de advertentie-inkomsten van Meta is nu neutraal, in tegenstelling tot het negatieve effect in het verleden. De resultaten tonen ook het succes van Meta aan bij het creëren van betere data-analyses, campagneplanning en metingen met behulp van kunstmatige intelligentie.
Hoewel Morningstar-analist Ali Mogharabi vertrouwen blijft houden in een zachte landing van de economie, zijn we toch enigszins bezorgd dat hogere uitgaven van Chinese bedrijven een van de belangrijkste groeifactoren voor de advertentie-inkomsten zijn. Dit voegt meer geopolitieke risico's toe, gezien de vragen rond de relatie tussen de VS en China, die de productverzendingen zouden kunnen beïnvloeden en daardoor de vraag naar advertenties zouden kunnen verminderen. We denken echter ook dat het sterke netwerkeffect van Meta direct-response-advertenties zal blijven aantrekken, die iets minder worden beïnvloed door economische instabiliteit en geopolitieke problemen.
Gezien de indrukwekkende operationele efficiëntie van Meta in het derde kwartaal, die zich volgens Meta zal voortzetten in 2024, plus onze verwachting van een gemiddelde omzetgroei met lage dubbele cijfers gedurende de komende vijf jaar, hebben we onze aanname van de operationele marge lichtjes verhoogd, motiveert de analist.
Hij verhoogt zijn Fair Value calculatie van $311 naar $322 per aandeel. Vergeleken met de actuele beurskoers van omstreeks $282 is het aandeel, dat een Wide Moat rating draagt, redelijk gewaardeerd. Meta is bij Morningstar het Aandeel van de Week en Morningstar's Sunniva Kolostyak legt in deze video uit waarom.
Morningstar's oordeel over Meta
Fair Value: $322
Morningstar Rating: 3 sterren
Economic Moat: Wide
Uncertainty Rating: High
Groei advertenties stimuleert omzet
De totale omzet steeg in het kwartaal ten opzichte van een jaar eerder met 23% naar $34,1 miljard, voornamelijk dankzij de groei in advertenties. Met een kleiner personeelsbestand, lagere uitgaven aan verkoop en marketing, en een daling van de algemene en administratieve kosten als gevolg van lagere juridische kosten, is de non-GAAP operationele marge, exclusief herstructureringskosten, indrukwekkend gestegen van 22% vorig jaar naar ruim 41%.
Meta verwacht voor het vierde kwartaal een totale omzet van $36,5 miljard tot $40,0 miljard, wat neerkomt op een groei van 19% ten opzichte van vorig jaar. Omdat het de werving van nieuw personeel deels heeft uitgesteld naar volgend jaar, verwacht het bedrijf nu dat de totale kosten voor het hele jaar tussen de $87 en $89 miljard zullen liggen, inclusief $3,5 miljard aan herstructureringskosten; dat is minder dan de eerdere verwachting van $88 tot $91 miljard.
Meta heeft dit jaar ook zijn investeringsplan iets verlaagd van $27-30 miljard naar $27-29 miljard. Er wordt nog steeds gebudgetteerd dat de uitgaven volgend jaar met ongeveer 16% zullen stijgen tot $30-35 miljard dollar vanwege verdere investeringen, voornamelijk in kunstmatige intelligentie en datacenters.