DSM-Firmenich (DSFIR) laat over het derde kwartaal een daling van zowel omzet als winst zien. De geplaagde vitaminedivisie lijdt nog altijd onder lage prijzen op de wereldmarkt, waardoor het fusiebedrijf voor de tweede keer dit jaar een winstwaarschuwing moet geven.
De omzet van DSM-Firmenich in het derde kwartaal daalde naar €9,2 miljard vergeleken met €9,2 miljard een jaar eerder. De bruto operationele winst zakte naar €1,3 miljard van €1,8 miljard, de aangepaste bruto operationele winst kwam uit op €409 miljoen, in lijn met de analistenverwachtingen.
De outlook voor 2023 luidt nu dat de aangepaste bruto operationele winst zal uitkomen op omstreeks €1,8 miljard, waar eerder een bandbreedte van €1,8-1,9 miljard werd verwacht. Die bandbreedte dateert van juni dit jaar en werd toen uitgesproken ter vervanging van de eerder genoemde verwachting van €2,3 miljard. Aangepast wil hier zeggen dat er eenmalige items in zijn meegenomen, waaronder negatieve effecten op de vitaminedivisie van €500 miljoen.
Beleggers zijn echter positief over de duidelijkheid dat geeft omtrent de verwachtingen. Zij zetten in de eerste handelsuren op dinsdagochtend het aandeel ruim 8% hoger op €86,25.
Aanhoudend pijnpunt
Die vitamines zijn nog altijd het pijnpunt bij DSM. Want DSM heeft al lange tijd moeite om de vitamine-business aan het groeien te krijgen; deze business is een bulkactiviteit met lage marges en hoge concurrentie. De prijzen op de wereldmarkt lagen op een "record laag niveau" in het derde kwartaal, aldus DSM. Ter verbetering van de resultaten is een kostenbesparingsprogramma van €200 miljoen in gang gezet en dat is "goed onderweg".
Die besparingen, de aandacht van het management voor operationele verbeteringen en de gedetailleerdere invulling van hoe die te bereiken die bij de kwartaalcijfers werd gegeven, hebben volgens Morningstar-analist Diana Radu een positief effect gehad op het vertrouwen van beleggers. De vitaminemarkt wordt niet beter, maar het bedrijf geeft duidelijker dan voorheen aan wat de impact op 2023 gaat zijn. Dat brengt de analist tot een verlaging van de Fair Value van €140 naar €135 per aandeel.
Belangrijkste klus van DSM's CEO Dimitri de Vreeze is de integratie van DSM en Firmenich en het aanjagen van groei door de technologieën van Firmenich breder toe te passen in de productenportfolio van DSM. Beide bedrijven kondigden in mei 2022 hun samengaan aan; dit betekende het vertrek van DSM uit Nederland, omdat het zwaartepunt in Zwitserland kwam te liggen.
Uiteenlopende prestaties 4 divisies
Morningstar-analist Diana Radu heeft eerder uiteengezet waarom DSM volgens haar méér waard is dan de actuele koers laat zien; de vier verschillende divisies hebben zeer verschillende resultaatsprofielen. Bij de diervoedingstak, goed voor 30% van de omzet, speelt het probleem dat er hevige (prijs)concurrentie is, omdat er veel spelers uit met name China, zich in deze bulk-basisgrondstoffen begeven. De marges zijn laag en volumegroei is lastig in deze vechtmarkt.
Bij de divisie Health Nutrition & Care ligt dat heel anders, want die maakt onder meer speciale babyvoeding en medisch-farmaceutische voeding (bijvoorbeeld voor kankerpatiënten). Daarvoor geldt dat de gebruikers (of diens verzorgers) eraan hechten dat de fabrikant alleen met ingrediënten van de hoogste kwaliteit werkt - bijvoorbeeld uit angst dat een middel geen positief effect heeft, of voor bijwerkingen of zelfs ziekte zorgt na gebruik. Het voordeel van dit soort specialistische producten is dat er geen Chinese bedrijven actief zijn op dit deelgebied. Bovendien zijn dit soort producten meestal zwaar gereguleerd: ze moeten aan allerlei kwaliteitsregels voldoen die de overheid eraan stelt.
De inbreng van de activiteiten van het Zwitserse Firmenich via de divisie Perfumery & Beauty moet in de toekomst voor meer innovatie gaan zorgen en de portfolio verbreden met nieuwe technologieën. Omdat DSM met een deel van zijn activiteiten juist heel sterk staat en leidende marktposities heeft waar klanten niet zomaar overstappen, kent analist Radu het bedrijf een Wide Moat rating toe.