De verduurzaming van de wereldwijde economie is hand in hand gegaan met de introductie van auto’s die worden aangedreven door een elektrische motor en daarmee het wagenpark dat draait op fossiele brandstoffen aan het vervangen is. Van alle auto’s die wereldwijd rondrijden hebben nog altijd 97,8% een motor die benzine, diesel of gas verbrandt.
Daarmee lijkt het belang van elektrische voertuigen nog minimiem, maar anders wordt het plaatje wanneer naar de verkoop van nieuwe auto’s wordt gekeken. In 2023 was wereldwijd bijna 1 op de 5 verkochte auto’s elektrisch, terwijl dat vier jaar geleden nog maar 4 procent was. De verkoop van elektrische auto’s ondergaat dus een exponentiële groei.
Deze ontwikkeling is ook op de beurs niet onopgemerkt gebleven. De auto-industrie is door de transitie naar elektrisch weer duidelijk belangrijker geworden, nadat die lange tijd van weinig betekenis is geweest.
Zo was de automobielindustrie ooit juist een spil in de Amerikaanse economie. In het midden van de twintigste eeuw was één op de zes banen in de VS direct of indirect gerelateerd aan de auto-industrie. Het epicentrum lag in Detroit, een bloeiende metropool waar de zogenaamde Big Three, oftewel General Motors, Ford en Chrysler, voor banen en welvaart zorgden. Sinds de jaren '70 is het echter sterk bergafwaarts gegaan met de autofabrikanten en wie tegenwoordig in Detroit is, ziet vooral een stad in verval.
Weging explosief gestegen
Het is tekenend voor de teloorgang van de Amerikaanse autoindustrie, maar ook op de beurs spelen autofabrikanten al decennia lang een marginale rol op het wereldwijde toneel. Sinds het begin van het millenium vertegenwoordigden ze circa 1,5 tot 2 procent van de marktkapitalisatie binnen de MSCI World index. Onder de grootste namen, gemeten naar markwaarde, vonden we destijds Toyota, Mercedes-Benz en Honda, oftewel voornamelijk Europese en Japanse fabrikanten.
De autoindustrie in Detroit ging ten onder aan een aantal grote structurele veranderingen, waaronder de introductie van automatisering in het productieproces, decentralisatie van productielocaties in de VS en een toenemende internationale concurrentie, met name vanuit Duitsland en Japan. De afgelopen jaren is er opnieuw sprake van een seculiere trend die de structuur van de industrie heeft opgeschud: de introductie van de elektrische auto.
En dat zien we terug in het belang van auto-aandelen in de grote indices. Zo vertegenwoordigden autofabrikanten eind 2019 slechts 1,5 procent in de MSCI World, maar in een jaar tijd verdubbelde dat en per eind 2023 staat het gezamenlijke gewicht nog altijd op circa 2,5 procent. Opvallend genoeg is de explosieve stijging van het gewicht met name te danken aan één Amerikaanse fabrikant, namelijk Tesla. Het aandeel steeg in 2020 met maar liefst 674 procent en vertegenwoordigt in haar eentje al een gewicht van 1 procent in de wereldwijde aandelenindex per eind 2023.
Snelle opmars
Tesla (TSLA) is niet de enige autofabrikant die fors in marktwaarde is gestegen en relatief nieuw is aan het autofirmament. De op twee na grootste automaker luistert naar de pakkende naam Build Your Dreams, oftewel BYD. De marktwaarde van de Chinese onderneming is slechts een tiende van die van Tesla, maar BYD (01211) is aan een snelle opmars bezig. Zo maakte het in het laatste kwartaal van 2023 net iets meer auto’s dan haar Amerikaanse concurrent. Superbelegger Warren Buffett heeft bijna 10% van de aandelen in bezit via zijn investeringsvehikel Berkshire Hathaway en heeft BYD getipt als een van zijn favoriete aandelen voor de toekomst.
Beide ondernemingen zagen hun aandelenkoersen de afgelopen jaren per saldo fors stijgen. Hoewel het bepaald geen rustig ritje was, staat het aandeel Tesla per eind december 2023 op een gemiddeld jaarlijks rendement van 63 procent over de afgelopen vijf jaar. Het aandeel BYD deed het iets rustiger aan, maar een jaarlijks rendement van 35 procent is nog altijd fors meer dan de 11 procent die de MSCI World index behaalde.
Deze mooie prestaties zijn grotendeels voorbij gegaan aan de meeste fondsbeheerders. Jarenlang lag de gemiddelde allocatie naar de autoindustrie van wereldwijde aandelenfondsen in lijn met dat van de index. Echter, waar de industrie in weging steeg binnen de index, daalde de gemiddelde allocatie voor fondsen zelfs naar circa 1 procent. In het laatste kwartaal van vorig jaar is dat drastisch gewijzigd en lijken beheerders van gedachten te zijn veranderd en is de gemiddelde weging in drie maanden tijd gestegen naar meer dan 2 procent.
Uiteenlopende allocaties
Onder de wereldwijde aandelenfondsen lopen de allocaties naar de autoindustrie nogal uiteen. De tien fondsen met de grootste allocatie varieëren in gewicht van 7,46 procent voor RobecoSAM Net Zero 2050 Climate Equities tot 3,64 procent voor S-Bank Climate Target World Equity. Tesla is onder hen het favoriete aandeel, aangezien zes van de tien beheerders het aandeel in portefeuille hebben opgenomen. Dat is evenveel als het aandeel Toyota, maar het gemiddelde gewicht voor Tesla is 3,61 procent, terwijl dat voor Toyota slechts 1,13 procent is. BYD is vertegenwoordigd in slechts drie portefeuilles, gevolgd door NIO dat in twee portefeuilles zit. Voorbeelden van andere namen die maar in één portefeuille voorkomen zijn Li Auto, Rivian en XPeng.
De autoindustrie is de afgelopen jaren flink opgeschud en fondsbeheerders lijken recent daar op in te spelen. Waar het nieuwe Detroit zal verrijzen is echter nog onduidelijk. Vooralsnog lijken beheerders te kiezen voor Austin, waar Tesla haar grootste productielocatie heeft. Het zou echter nog net zo goed Tokio of Shenzen kunnen worden.