Lange tijd was Just Eat Takeaway vooral een verhaal van snelle groei en het veroveren dominante marktposities in alle landen waar het actief is; hét adagium van oprichten en topman Jitse Groen. Als dat gerealiseerd is, gaan de hoge investeringen zich uitbetalen en volgt de winst. Dat punt lijkt in 2023 te zijn bereikt.
De maaltijdbezorger meldt in een trading update over het vierde kwartaal van 2023 dat de vrije kasstroom in het tweede halfjaar van 2023 ongeveer break-even is geworden en dat de aangepaste operationele winst (EBITDA) hoger is uitgekomen dan verwacht en voor 2023 naar verwachting omstreeks €310 miljoen zal bedragen, in plaats van de eerder geraamde €275 miljoen.
Beleggers keken bijzonder uit naar het bereiken van een positieve kasstroom en dat ging uiteindelijk vlotter dan verwacht, want eerder rekende het bedrijf pas voor medio 2024 op een positieve kasstroom.
De aandelenkoers steeg woensdag aanvankelijk dan ook licht aan Euronext Amsterdam, maar in de middag ging het toch in de min naar -2,2% op €13,00.
Knauw in ordercijfers
Er is dan ook een negatieve kant aan de update; het beeld bij de lwartaalcijfers over het aantal orders en de waarde daarvan is gemengd en deels teleurstellend. Want de Verenigde Staten ging het aantal orders 13% omlaag en de waarde per order (gross transaction value, GTV) met 15%.
Aan de andere kant zien we Europa met een lichte daling van 2% in het aantal orders en eenzelfde cijfer voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland die samen als aparte divisie gelden. In beide regio's stijgt de GTV echter met 5%. Dat betekent dat klanten weliswaar minder vaak bestellen, maar bij hun bestelling wel méér besteden besteden. Dat is dan weer positief voor de operationele resultaten.
Het totaalplaatje voor de orders in het vierde kwartaal komt daarmee uit op 7% daling van het aantal orders en 3% daling van de GTV. Wel tonen de cijfers voor de Europese regio en het VK een positief momentum als we de cijfers over het tweede, derde en vierde kwartaal achter elkaar zetten, zegt Morningstar-analist Ioannis Pontikis in een reactie op de update, en dat zijn de belangrijkste markten.
Grubhub verstoft in etalage
De cijfers over de Verenigde Staten zijn voor de lange termijn minder van belang, want Just Eat is bezig om zijn Amerikaanse dochter Grubhub te verkopen. Dat schiet echter niet op, want Grubhub staat al sinds april 2022 te koop. Al kort na de overname in het voorjaar van 2021 voor $7,3 miljard bleek dat Just Eat te veel had betaald in zijn haast om een plek te veroveren op de Amerikaanse markt.
Het beoogde groeipad werd bij lange na niet gehaald en amper een jaar na de overname zette Just Eat zijn pasverworven Amerikaanse dochter al in de etalage; het moest daar $3 miljard op afschrijven.
Bezuinigen op bezorgen
Maaltijdbezorgers zoals Just Eat Takeaway en zijn Britse concurrent Deliveroo hebben hun torenhoge verwachtingen over de groei van het fenomeen maaltijdbezorging drastisch moeten terugschroeven. In coronajaar 2020 was deze sector booming, omdat consumenten plotseling veel vaker en veel meer eten ging bestellen, omdat uit eten niet mogelijk was door de maatschappelijke beperkingen.
Toen al die belemmeringen weer waren opgeheven, zakte de markt ook flink terug. Alle spelers in deze industrie hebben het nu lastig om hun groei en hun marktpositie vast te houden. Just Eat Takeaway heeft mede hierdoor - en onder druk van aandeelhouders - zijn focus erlegd naar het verbeteren van de winstgevendheid. Uit de trading update komt daarover in ieder geval een positief beeld naar voren.
Ondergewaardeerd volgens Morningstar
Morningstar-analist Ioannis Pontikis vindt het aandeel Just Eat Takeaway (TKWY) ondergewaardeerd en kent het een Fair Value van €81 toe. De analist is van mening dat de markt het groeipotentieel van de maaltijbezorgindustrie op de lange termijn onderschat en de sterke positie van Just Eat Takeaway daarin in het bijzonder. De weg naar gezondere financiën met de verwachte stijging van de operationele winst en de positief geworden kasstroom zijn volgens de analist positieve signalen.
Consolidatie van de eigen activiteiten en investeren in betere efficiency, zoals het bedrijf eerder deed in het Verenigd Koninkrijk, betalen zich uit. In het felle gevecht om marktaandeel en de nummer 1 of 2 plek werd in de vroege jaren van deze industrie de noodzaak tot operationele gezondheid nogal eens op het tweede plan gezet. Just Eat Takeaway publiceert op 28 februari aanstaande zijn volledige jaarcijfers over 2023.
Concurrentie
De Britse concurrent Deliveroo (ROO) komt op vrijdag 19 januari met cijfers. In aanloop daarnaartoe verlaagt Pontikis zijn Fair Value voor Deliveroo van 215 naar 175 Britse pence per aandeel, terwijl de actuele koers omstreeks 135 pence staat.
Deliveroo is sterk afhankelijk van zijn Britse thuismarkt, die de helft van de groepsomzet uitmaakt, en heeft last van teruglopende consumentenbestedingen. De analist ziet als nadeel dat Deliveroo in veel markten niet de nummer 1 is, maar 2 of 3. Daartegenover staat dan weer dan het dominant is in de steden Londen en Parijs die enorm belangrijk zijn als klantenbasis. Als lange termijn groeiprojectie hanteert Pontikis 4% in ordergroei en 3% GTV groei gemiddeld per jaar voor Deliveroo.