Netflix (NFLX) komt op 23 januari met de resultaten over het vierde kwartaal van 2023, na het sluiten van de beurs op Wall Street. Morningstar blikt vooruit op de cijfers en de verwachtingen voor 2024. Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten rondom het aandeel Netflix:
Advertentie-vrije aantrekkingskracht: De belangrijkste indicator voor onderliggende groei is het aantal nieuwe abonnementen op de streamingdienst die de kijker vrijwaart van advertenties. Als kijkers die keuze maken, is dat doelbewust om ongestoord veel en vaker te kunnen kijken.
Advertentie-opbrengsten: Bij de abonnees die wel advertenties voorgeschoteld krijgen in hun abonnementsvariant, is het van belang voor beleggers om te zien hoeveel omzet die advertenties opleveren. Dragen ze al substantieel bij aan de groepsomzet van Netflix? En wat is nu het verschil in opbrengsten tussen de advertentievrije, duurderde abonnementen en de Netflix-klanten die wel advertenties zien?
Wachtwoorden delen: Streaming kijkers die meeliften op wachtwoorden van anderen door deze onderling te delen, zijn een bron van zorg voor Netflix, die inmiddels aardig wat misgelopen omzet heeft gekost. Intussen is het bedrijf druk doende om deze illegale praktijken in te dammen en de resultaten zullen ons leren hoe ver het daarmee is en hoe lang dit nog omzet gaat kosten.
Netflix is overgewaardeerd
De actuele aandelenkoers van Netflix ligt een aardig eind boven de Fair Value van $410 die Morningstar ervoor calculeert en daardoor is het een 2-sterren aandeel; het is overgewaardeerd.
De Fair Value is eerder verhoogd naar deze $410 van $350, en dat betekent een multiple van 26 keer Morningstar's verwachting voor de winst per aandeel over 2024. We verwachten verder een gemiddelde jaarlijke omzetgroei in de hoge enkele cijfers voor de komende 5 jaar. Ook ziet Morningstar ruimte voor marge expansie, aangezien volwassen markten zich verder ontwikkelen en profiteren van de almaar toenemende schaalgrootte.
Morningstar over Netflix
Fair Value: $410
Actuele koers: $485
Morningstar rating: 2 sterren
Economic Moat rating: Narrow
Uncertainty Rating: High
Waar zijn nieuwe abonnees te vinden?
Wij verwachten dat de groei van het aantal abonnees vooral uit de internationale markten zal komen. Na een sprong in de penetratie van huishoudens in 2023, die we toeschrijven aan het harde optreden van het bedrijf tegen het delen van wachtwoorden, verwachten we dat de groei van het aantal nieuwe abonnees in de Verenigde Staten en Canada in 2024 aanzienlijk zal vertragen tot ongeveer 1%-2% per jaar. Dit zal in onze prognose een penetratiegraad van huishoudens van omstreeks 50% impliceren.
Wij zijn van mening dat toenemende concurrentie en hogere prijzen zullen verhinderen dat het bereik onder huishoudens snel verder kan vergroten. We verwachten dat de gemiddelde opbrengst per gebruiker elk jaar met 1 tot 5 procent zal stijgen. Het bedrijf zou de prijzen minstens elke twee jaar moeten blijven verhogen, maar we verwachten ook een stijging van de advertentie-inkomsten. Netflix begon in 2022 met de verkoop van door advertenties ondersteunde abonnementen, maar we denken dat dat zijn potentieel nog niet heeft bereikt, waardoor er opwaartse ruimte is.
We kennen Netflix een Narrow Moat toe op basis van immateriële activa en een netwerkeffect. Netflix heeft twee voordelen die het onderscheiden van zijn concurrenten op het gebied van streaming video. Ten eerste beschikt het niet over verouderde activa die waarde verliezen naarmate de wereld nieuwe manieren om entertainment thuis te consumeren adopteert, waardoor het zich volledig kan inzetten voor zijn kernstreamingaanbod.
Ten tweede was het de pionier in deze branche, waardoor het een grote voorsprong kreeg bij het binnenhalen van abonnees en de stap voorbij de enorme initiële cashburn kon maken om een succesvolle streamingdienst op te bouwen. Dit abonneebestand was van cruciaal belang bij het creëren van een marktpositie die nauwelijks nog door concurrenten kan worden doorbroken.
Uiteindelijk draait het bij een succesvolle streamingdienst om het voortdurend aanbieden van een diepgang aan aantrekkelijke inhoud tegen een prijs die consumenten redelijk achten. Klanten kunnen altijd aanvullende abonnementen toevoegen, maar de budgetten zijn eindig, dus praktisch gesproken verwachten we dat slechts een handvol streamingdiensten consistent een zeer grote klantenbasis zal hebben, en dat is nodig om de investeringen in contentcreatie in eigen huis te blijven financieren.
Risico's en onzekerheid
Morningstar's Uncertainty Rating is hoog vanwege de concurrentie waarmee Netflix wordt geconfronteerd. Naar onze mening is het enorme succes van Netflix te danken aan het feit dat het een pionier is in de streamingindustrie, en aan de manier waarop het zijn bedrijfsmodel met succes heeft aangepast aan de richting waarin de industrie zich beweegt, terwijl de media-collega’s zich grotendeels nog op hun oude activiteiten concentreerden.
Het streaming-landschap is nu veranderd, aangezien bijna elk groot mediabedrijf een zelfstandige streamingdienst promoot. Bovendien is Netflix meer gefocust op winstgevendheid en het genereren van cash dan in de kinderschoenen, wat betekent dat de prijzen de afgelopen jaren aanzienlijk zijn gestegen. Klanten hebben nu andere keuzes in het aanbod van streamingabonnementen en de abonnementsprijs is niet langer bijzaak, waardoor onzekerheid ontstaat over het vermogen van Netflix om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden.
Naarmate concurrerende streamingbedrijven volwassener worden, kunnen hun moederbedrijven hun diensten bundelen (met of zonder Netflix), of deze diensten aanbieden als add-ons voor abonnees van betaaltelevisie met een pakket lineaire kanalen; een mogelijkheid voor extra omzet die Netflix momenteel niet heeft. Deze factoren maken het mogelijk dat Netflix het moeilijker zal hebben om zijn abonneebestand te laten groeien of evenveel inkomsten per abonnee te genereren.