Heineken (HEIA) heeft in 2023 minder bier verkocht, maar wel omzet- en winstgroei geboekt door prijsverhogingen en kostenbesparingen. De netto-omzet steeg met 5,5% en de operationele winst 1,7%. Het biervolume daalde met 4,7%, waarbij de trend gedurende het jaar verzachtte; -5,6% in het eerste halfjaar, -4,2% in het derde kwartaal en -3,2% in het vierde kwartaal.
De oorzaak van de volumedaling is volgens Heineken vrij precies aan te wijzen: Vietnam en Nigeria, die samen goed zijn voor 60% van de volumedaling van 4,7%. Beide landen zijn belangrijke markten waar Heineken groot is en in Vietnam pakten prijsverhogingen verkeerd uit, waarbij ook nog eens een fiks negatief wisselkoerseffect van bijna een miljard euro ontstond door de bewegingen van de lokale munt.
Door Vietnam kwam de regio Azie-Pacific uit op een volumedaling van 10%. Voor de regio Europa is dat -3,6%; de regio Americas vertoonde een nipte volumegroei met 0,1%. Alles bij elkaar is de volumedaling in de belangrijkste regio's iets sterker dan vooraf verwacht, merken analisten van UBS op.
Het aandeel Heineken voert de lijst van dalers in de AEX-index aan met een verlies van 5,5% op €88,05. Morningstar's Fair Value is €96,00.
Voorzichtige verwachting voor 2024
Voor 2024 verwacht 's werelds op een na grootste bierbrouwer, na wereldmarktleider Anheuser-Busch Inbev (ABI), een autonome groei van de operationele winst met een "laag tot hoog enkel cijfer', ofwel een bandbreedte van 1 tot 9,9%. Heineken-CEO Dolf van den Brink zegt in zijn toelichting voorzichtig te zijn vanwege de wereldwijde economische geopolitieke situatie. Hij streeft naar aanhoudende omzetgroei met een balans tussen prijs en volume.
Analisten van Goldman Sachs noemen de outlook van Heineken ook voorzichtig; ze stellen dat de bandbreedte die de brouwer aangeeft wel erg breed is, maar hebben daar begrip voor gegeven de wereldwijde economische omstandigheden.
Premium bier groeit wel
Zoals we eerder hebben geschreven bij Morningstar, zet Heineken in op de strategie van premiumisation, ofwel verschuiving van het assortiment naar duurdere drankjes met een hogere winstmarge voor Heineken. Imago is daarvoor essentieel en daarmee ook aanhoudend hoge marketinginvesteringen. Uit de jaarcijfers kunnen we opmaken dat het premiumsegment wel groeit, integenstelling tot het totale groepsvolme.
Het premium bier volume daalde vorig jaar weliswaar met 5,9%, maar dat is volgens Heineken te wijten aan Vietnam, waar het lastig was, en aan het vertrek uit Rusland. Tellen we die twee landen niet mee, dan groeide premium bier met 1,1%. Belangrijkste merken die premium aanjagen zijn in de eerste plaats het Heineken-merk, dat 2,5% volumegroei boekte in 2023 (3,4% als we Rusland niet meetellen), en ook lokale sterke merken zoals El Aguila, Birra Moretti, Kingfisher Ultra en Bedele Special.