Op de beurs spelen autofabrikanten al lang een tamelijk marginale rol. Sinds het begin van het millennium vertegenwoordigden ze slechts circa 1,5% tot 2% van de marktkapitalisatie binnen de MSCI World index. Onder de grootste namen, gemeten naar markwaarde, vonden we lang vooral Duitse en Japanse autoconstructeurs zoals Toyota en Mercedes-Benz.
De Amerikaanse auto-industrie lag in de lappenmand en dat veranderde eigenlijk pas echt toen Tesla de elektrische auto mainstream maakte. Het aandeel steeg bijna 1.150 procent in 2020-2021 om vervolgens meer dan 60 procent van haar waarde prijs te geven in 2022 gemeten in euro’s. Het jaarlijkse rendement over de voorbije vijf jaar ligt desondanks op 58,4 procent.
Dat is een veelvoud van het jaarlijks rendement over de laatste vijf jaar voor meer gevestigde namen zoals Volkswagen (4,8 procent), GM (3 procent), Ford (12,8) en Toyota Motor, Stellantis en Mercedes-Benz (allebei tussen de 15 en 20 procent gemeten in euro). Inmiddels is Tesla is goed voor 0,9% van de MSCI World index of meer dan een derde van de totale blootstelling aan de auto-industrie (2,1% per eind februari 2024).
De Chinese droom
Maar de industrie, alsook Europese regeringen, kijken nu toch vooral oostwaarts. China ziet zijn tijd aangebroken om net als Japan, en in mindere mate Korea, de Europese autofabrikanten het vuur aan de schenen te leggen. De grootste uitdager lijkt BYD (“Build Your Dreams”). Deze kolos begon iets meer dan een jaar geleden met hun verkoop in Europa en wordt snel een belangrijker speler voor (betaalbare) elektrische wagens. BYD, waar Warren Buffett’s Berkshire Hathaway na stevig verkopen nog steeds een aandelenbelang van iets minder dan 8% in heeft, heeft enkele modellen in heel Europa gelanceerd en breidt zijn assortiment vermoedelijk verder uit.
Volgens sommige analisten kan de Chinese autoconstructeur zijn wagens tegen een lagere prijs in de markt zetten omwille van de staatsteun die het geniet. Het bedrijf spreekt dat tegen, maar er wordt algemeen verwacht dat het onderzoek van de Europese Commissie tot hogere importtarieven zal leiden.
Wat doen beheerders van Europese aandelenfondsen?
Van de Europese politiek naar het fondsbeheer. De gemiddelde blootstelling aan de auto-industrie is tussen de 1,4% en 3,6% voor fondsen in de drie Europese large cap Morningstar categorieën (value, blend, growth) waarbij het percentage bij Europese waarde aandelenfondsen hoger is dan de 2,3% voor de MSCI Europe index.
Deze bescheiden percentages hoeven wellicht niet te verwonderen gezien de competitieve aard van deze industrie, met tal van spelers die wereldwijd strijden om marktaandeel. Het is een cyclische industrie en de vraag wordt sterk beïnvloed door de economische omstandigheden. Wereldwijde verstoringen in de toeleveringsketen, zoals tijdens de COVID-19 pandemie, kunnen productieschema’s overhoophalen, kosten verhogen en de winstgevendheid voor autofabrikanten aantasten.
Bovendien moeten beleggers altijd waakzaam blijven voor problemen met betrekking tot productkwaliteit, veiligheidsproblemen of milieuschandalen die de reputatie van de autofabrikant kunnen beschadigen. Velen herinneren zich vast nog ‘dieselgate’ toen Volkswagen betrapt werd op het manipuleren van software in hun dieselvoertuigen om emissietests te omzeilen. Dit schandaal resulteerde in enorme boetes en reputatieschade voor Volkswagen alsook strengere regelgeving.
Morningstar Moat Ratings
Morningstar’s aandelenanalisten volgen verschillende bedrijven uit de auto-industrie en kennen deze ook een moat-rating toe. Morningstar's moat-rating is een maatstaf voor het duurzame concurrentievoordeel van een bedrijf. Daarbij worden factoren zoals merkkracht, kostenvoordelen en immateriële activa beoordeeld om de waarschijnlijkheid van het behoud van marktdominantie en het verdienen van bovengemiddelde rendementen in de tijd te bepalen.
Het ratingsysteem verdeelt bedrijven in drie hoofdcategorieën: wide, narrow of no moat, waardoor investeerders inzicht krijgen in de sterkte van de concurrentiepositie van een bedrijf. Onder autoconstructeurs krijgt Ferrari een wide moat dankzij een merk dat tot de verbeelding spreekt, stabiele groei doorheen verschillende economische cycli en de zeer hoge winstmarges. Mercedes-Benz, BMW, Tesla, Porsche krijgen een narrow moat-rating.
De Top-5
In de top-5 van deze week kijken we naar de fondsen met de hoogste blootstelling aan de auto-industrie waarvan een recente portefeuille beschikbaar is. Die bestaat voor Nederlandse particuliere beleggers volledig uit trackers.
De Invesco STOXX Europe 600 Optimised Automobiles & Parts UCITS ETF Acc biedt Nederlandse retail beleggers met bijna 88% de hoogste blootstelling aan de auto-industrie. De gelijknamige index bestaat uit auto-en auto-onderdelenbedrijven geselecteerd uit de brede STOXX Europe 600-index. Er wordt een liquiditeitsfilter toegepast en de wegingen van de bestanddelen zijn beperkt tot 20%, 15% of 10% afhankelijk van het aantal bestanddelen.
Geen Tesla, Toyota of BYD in dit fonds dus want deze tracker belegt enkel in effecten uit 17 Europese landen. Per eind januari waren de grootste portefeuilleposities in Mercedes-Benz, Stellantis, Ferrari, BMW, Volkswagen en Michelin, allemaal ronkende namen. Hoewel Stellantis wellicht een jongere naam is binnen dit gezelschap. Het is een multinationaal autobedrijf dat in 2021 is ontstaan uit de fusie van het Italiaans-Amerikaanse conglomeraat Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en de Franse PSA Group. Merken binnen deze groep zijn Fiat, Chrysler, Citroën, Jeep, Maserati, Opel, Peugeot en Alfa Romeo.
De iShares STOXX Europe 600 Automobiles & Parts en de Lyxor STOXX Euro 600 Auto & Parts ETF staan op twee en drie en volgen dezelfde index als het Invesco fonds.
De WisdomTree Global Auto Innovators ETF volgt een andere benadering en index. Het fonds biedt toegang tot de meest relevante en veelbelovende, beursgenoteerde bedrijven in de wereldwijde auto-industrie waaronder leveranciers, dealers, mobiliteitsdienstverleners, producenten en infrastructuuraanbieders. Het probeert daarbij in te spelen op de grote transformaties binnen de industrie.
De index maakt gebruik van een focusscore die de algehele betrokkenheid van een bedrijf binnen de industrie kwantificeert. De index maakt ook gebruik van een fundamentele score, gelijkgewogen over de waarde, kwaliteit, stabiliteit en groeifactoren. De index wordt gewogen op basis van de voor float gecorrigeerde marktkapitalisatie en wordt halfjaarlijks opnieuw in evenwicht gebracht, in maart en september. In tegenstelling tot de hierboven beschreven ETFs belegt deze tracker ook in niet-Europese aandelen zoals Uber Technologies, Toyota Motor, en General Motors.