Je zou kunnen denken dat de ellende bij Boeing (BA) rondom veiligheidskwesties door loslatende onderdelen nu grote concurrent Airbus (AIR) in een goede positie brengt om zowel zijn marktaandeel als de winst flink uit te breiden. De Europese vliegtuidbouwer lijkt die kant op te gaan met een stijging van het marktaandeel met 20% dit jaar. Maar zo eenvoudig is het niet.
Hoewel veel luchtvaartmaatschappijen nu hun keuze van vliegtuigleverancier zullen overwegen, suggereren de huidige marktwaarderingen dat de problemen van Boeing zijn ingeprijsd in de verwachtingen. Bovendien betekent de dynamiek van de toeleveringsketen in de luchtvaart dat nieuwe kopers van Airbus heel goed zullen moeten nadenken over de levertijden van het bedrijf.
Vier jaar nadat de covid-pandemie zich over de wereld verspreidde, keert het vliegverkeer wereldwijd terug naar een normale situatie. Volgens de International Air Transport Association zal het wereldwijde luchtverkeer tegen het einde van dit jaar waarschijnlijk weer het niveau van 2019 hebben bereikt. Uit de gegevens van februari blijkt dat het wereldwijde luchtverkeer met 21,5% op jaarbasis is toegenomen.
Hoe doet de luchtvaartsector het?
Dit genezingsproces heeft de vraag naar vliegtuigen opgestuwd en de lucht- en ruimtevaartindustrie zelf geholpen om zich te herstellen. Maar terwijl dit een enorme kans is gebleken voor potentiële beleggers in aandelen Airbus, zijn de aandelen van concurrent Boeing - om het zacht uit te drukken - nogal achtergebleven.
Dit jaar zorgen de al langer bekende problemen met de kwaliteitscontrole bij Boeing opnieuw voor gefronste wenkbrauwen. De kern van het probleem is het 737 MAX toestel, waar mankementen al honderden slachtoffers hebben geeiste en die het gedwongen vertrek hebben ingeluid van chief executive Dave Calhoun.
In de nasleep van de recentste problemen zijn de vooruitzichten voor beide vliegtuigbouwers wat getemperd. Echter, op basis van waarderingsratio's alleen al is in de aandelenkoers van Airbus al ingeprijsd wat de uitdagingen zijn waar zijn belangrijkste concurrent mee te maken heeft.
Morningstar statistieken over Airbus
• Fair Value Estimate: €162
• Morningstar Rating: ★★★
• Economic Moat Rating: Wide
• Morningstar Uncertainty Rating: High
Het aandeel Boeing noteerde afgelopen december nog tegen een premie van 19% ten opzichte van Morningstar's Fair Value schatting, en nu kent de aandelenkoers een korting van 11%.
Over diezelfde periode noteerde het aandeel Airbus tegen een korting van 13% in december, maar nu impliceert de aandelenkoers een premie van 4% ten opzichte van Morningstar's Fair Value schatting.
Ondertussen heeft Boeing een nettoverlies van $2 miljard bekendgemaakt voor het boekjaar 2023, terwijl Airbus een nettowinst van €3,8 miljard boekte. In 2023 leverde Airbus 735 vliegtuigen af. Boeing leverde er 528.
Welk aandeel heeft de voorkeur, Boeing of Airbus?
Op de korte termijn wordt de kans op een snelle verschuiving van marktaandelen waarschijnlijk overschat, zegt aandelenanalist Nicolas Owens van Morningstar: "Luchtvaartmaatschappijen die Airbus vroeger nooit zouden hebben gekocht, denken er nu waarschijnlijk over na. Maar is feit dat een nieuwe order voor een Airbus pas na 2030 wordt geleverd - we hebben het dus over lange-termijnplanning. Dat is een voorbeeld van hoe marktaandeel zich niet snel ontwikkelt."
Op de lange termijn blijven de vooruitzichten voor de industrie over het algemeen echter gunstig. De bruto orderontvangsten bereikten onlangs een record van 3.775 orders voor beide bedrijven, waarmee het vorige record van 3.346 vliegtuigorders in 2014 werd overtroffen.
"De toegenomen vraag die leidt tot het herstel van de commerciële luchtvaartcyclus impliceert een behoefte aan extra capaciteit," schreven analisten van Barclays in een rapport van 27 maart 2024. "Terwijl nieuwe leveringen de afgelopen jaren onder druk stonden door knelpunten in de toeleveringsketen, hebben luchtvaartmaatschappijen geprobeerd de capaciteitsbeperkingen te compenseren door bestaande vliegtuigen meer te benutten en door vliegtuigen uit parkeergarages te halen."
Maar de aandelen van de bedrijven zullen waarschijnlijk niet dramatisch evolueren. Airbus is al een sterke leider in het segment voor vliegtuigen met een smalle romp, met een marktaandeel dat analisten schatten op 62% (op basis van de orderportefeuille), terwijl Boeing een dominante speler is op de markt voor vliegtuigen met een brede romp, met een marktaandeel dat analisten schatten op 64% op basis van de huidige orderportefeuille en 62% als de geïnstalleerde vlootcijfers worden meegerekend.
Volgens Barclays kan Airbus echter nog wat marktaandeel winnen in het wide body-segment als de lancering van zijn A350-vrachtvliegtuig goed verloopt. Het is dus mogelijk dat Airbus nog wat ruimte heeft om te groeien, ook al worden de aandelen verhandeld tegen een hogere multiple dan Boeing.
De enige vraag is: zal de komende verandering van leiderschap aan de top van Boeing ertoe leiden dat beleggers inzetten op een sterker herstel van het door schandalen getroffen bedrijf? We zullen het pas weten als de nieuwe baas in 2025 aantreedt.