Netflix (NFLX) rapporteerde opnieuw een kwartaal van ongelooflijke aantallen nieuwe abonnees, omzetgroei en winsttoename. De vooruitzichten voor het hele jaar impliceren echter een teruggang in de tweede helft van het jaar. We denken dat het besluit om vanaf nu geen abonnee-aantallen meer te rapporteren erop wijst dat de abonneegroei zal normaliseren op een niveau dat lager zal liggen dan het niveau dat we in de afgelopen zes kwartalen hebben gezien.
Netflix voegde 9,3 miljoen netto wereldwijde abonnees toe in het kwartaal en bracht daarmee het totaal op meer dan 37 miljoen netto nieuwe abonnees in het afgelopen jaar. De groei van het aantal abonnees met 16% in die periode leidde tot een omzetgroei van 15% op jaarbasis, ondanks een valutakoersmeevaller van drie procentpunten. De operationele marge bedroeg meer dan 28%, een stijging met zeven procentpunten op jaarbasis en ongeveer zes procentpunten beter dan elk kwartaal van 2023.
Morningstar statistieken voor aandeel Netflix
• Fair Value Estimate: $440
• Morningstar Rating: 2 sterren
• Morningstar Economic Moat Rating: Narrow
• Morningstar Uncertainty Rating: High
Terwijl de guidance voor het tweede kwartaal een versnelling van de omzetgroei impliceert, gaat die voor het hele jaar van 13%-15% groei en daarmee een vertraging in de tweede helft. Het management verhoogde de doelstelling voor de operationele marge voor het hele jaar met één procentpunt naar 25%, wat ook enige rationalisatie in de tweede helft betekent.
Na het bijschrijven van 2,5 miljoen nieuwe abonnees in de VS en Canada in het kwartaal, heeft Netflix nu meer dan 81 miljoen UCAN-abonnees. Nu de penetratiegraad van huishoudens de 60% nadert en er nog maar weinig mogelijkheden zijn om niet-betalende gebruikers over te zetten op betaalde abonnementen, bijvoorbeeld met het afschaffen van het delen van wachtwoorden in 2023, verwachten we dat de UCAN-toevoegingen aanzienlijk zullen dalen ten opzichte van de recente niveaus, waardoor het bedrijf zal moeten vertrouwen op prijsstelling en reclame om de omzetgroei in de regio hoog te houden.
Netflix verhoogt prijzen en advertentietarieven
We denken dat er voldoende mogelijkheden zijn om de gemiddelde inkomsten per abonnee in UCAN te verhogen, maar we geloven niet dat dit de omzetgroei evenveel kan stimuleren als het winnen van nieuwe abonnees. Na het verhogen van de prijzen voor sommige abonnementen eind 2023, stegen de gemiddelde inkomsten per UCAN-abonnee met bijna 7% op jaarbasis in het eerste kwartaal.
We denken ook dat reclame voor een aanzienlijke extra inkomstenstroom zal zorgen, omdat het bedrijf nog steeds niet in de buurt is van het volledig te gelde maken van de advertentie-voorraad die het heeft gecreëerd, zelfs nu abonnees al naar de advertentie-gedreven abonnementsvorm zijn overgegaan. Het aantal abonnees voor het model waarbij ze advertenties voorgeschoteld krijgen, groeide met 65%, een vergelijkbaar tempo als in de voorafgaande twee kwartalen, en omvatte 40% van alle nieuwe abonnees in markten die het advertentie-ondersteunde abonnementsmodel aanbieden.
Hoewel de toename van het aantal abonnees over een brede linie in alle markten plaatsvond, was de groei van de gemiddelde omzet per abonnee beperkt buiten UCAN. Zwakke lokale valuta, een mix van landen en een voortdurende inspanning om de juiste prijspunten te vinden, zullen er waarschijnlijk voor zorgen dat de geconsolideerde gemiddelde inkomsten per abonnee in 2024 niet veel zullen groeien.
De margeverbetering was vooral te danken aan lagere verkoopkosten en wordt volgens ons vooral veroorzaakt door de aanhoudende effecten van de Hollywoodstakingen in de tweede helft van 2023, waardoor een aanzienlijk deel van de nieuwe contentproductie werd stilgelegd.
Zal Netflix de NBA-rechten binnenhalen?
Het bedrijf herhaalde zijn intentie om in 2024 ongeveer $17 miljard uit te geven aan content, waarvan $ 3,7 miljard in het eerste kwartaal. Hoe verder de stakingen naar de achtergond verdwijnen, hoe normaler de brutomarges worden, wat waarschijnlijk een belangrijke reden is waarom de marge zou moeten krimpen naarmate het jaar vordert. Op de lange termijn verwachten we dat de marges zullen blijven groeien omdat het bedrijf een operationeel hefboomeffect zou moeten realiseren op de omzetgroei, inclusief de voortdurende groei van de uitgaven aan content.
Zoals gebruikelijk was sportprogrammering een onderwerp tijdens de earnings call. Er is gespeculeerd over de vraag of Netflix een gooi zal doen naar de NBA-rechten die aflopen na het basketbalseizoen van 2024-2025. Niemand ging direct in op het onderwerp NBA-rechten, maar het zou ons verbazen als Netflix een grote stap in die richting zet. Het management is de afgelopen kwartalen minder stellig geweest in het afwijzen van de mogelijkheid om achter grote sporten aan te gaan en heeft kleine stappen gezet in de richting van live sport, met name met wekelijkse WWE Raw-wedstrijden die in januari van start gaan.
We waren echter blij om het management te horen zeggen dat winstgroei cruciaal blijft voor elke beslissing die ze nemen en dat Netflix geen behoefte heeft om een verlieslatende activiteit te gebruiken als uithangbord om de rest van het bedrijf te stimuleren. We nemen aan dat dit betekent dat Netflix sceptisch is over het feit dat een enorme uitgave voor grote sportrechten het bedrijf zal helpen, en daar zijn we het mee eens.