Twee aandelen met een hoog menselijk kapitaal

VIDEO - Nu er meer ontslagrondes plaatsvinden in verschillende sectoren, wordt menselijk kapitaal een belangrijker ESG-onderwerp, zegt Petra Daroczi, ESG analist en portfolio manager bij Comgest.

Sara Silano 20 juni, 2024 | 11:06
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Sara Silano: Sommige bedrijfstakken, zoals asset management en technologie, hebben recentelijk een ontslaggolf meegemaakt. Vandaag is bij mij Petra Daroczi, ESG analist en portfolio manager bij Comgest, om te bespreken hoe de ontslagen het ESG profiel van de betreffende bedrijven beinvloeden.

Welkom, Petra. Betekenen de ontslagen in veel industrieen een bedreiging voor de voortgang die tot dusver is gemaakt bij de sociale dimensies van ESG?

Petra Daroczi: Ja, hartelijk dank voor deze vraag. Ontslagen halen inderdaad de krantenkoppen, vooral in bijvoorbeeld de technologiesector waarin wij beleggen. Mijn korte en snelle antwoord is nee. Deze recente golf van ontslagen vormt volgens ons geen bedreiging voor de vooruitgang die tot nu toe is geboekt op sociaal gebied. En daar zijn twee belangrijke redenen voor. Nummer één is dat als je een mensenbedrijf bent en als het deel uitmaakt van je cultuur en DNA dat je menselijk kapitaal als je grootste activa waardeert, dan maakt het niet uit in welke economische omstandigheden je je bevindt, je zult niet morrelen aan je sociale kapitaal en je zult willen investeren in je mensen. En de tweede reden is dat ontslagen zeker niet positief zijn, maar de vraag is niet of ontslagen goed of slecht zijn. De echte vraag is hoe het wordt gedaan. En voor sommige bedrijven is het juist ongelooflijk gunstig als ze afslanken, ze maken zichzelf flexibeler en wendbaarder om kansen te grijpen zodra ze terugkomen.

Silano: Bij het analyseren van een bedrijf onderzoekt u het menselijke kapitaal. Kunt u uitleggen hoe u dat meet en welke resultaten u krijgt?

Daroczi: Ja. Dus toen we probeerden uit te zoeken hoe we eigenlijk konden analyseren hoe de bedrijven investeren in hun menselijk kapitaal, bleek dat een ongelooflijk moeilijke oefening, want terwijl kapitaaluitgaven, je investeringen in je eigendommen en apparatuur en machines die worden weergegeven in het kasstroomoverzicht en de winst- en verliesrekening, maar wat doe je met menselijk kapitaal? Ik bedoel, het is soms mooi weergegeven in ESG-rapporten met veel foto's, maar het is niet erg tastbaar.

We wilden dus een methodologie ontwikkelen waarmee we kunnen analyseren of menselijk kapitaal echt een belangrijk bedrijfsmiddel is en of het een concurrentievoordeel is voor een bedrijf. We hebben dus KPI's bedacht die draaien om eerlijk en gelijk loon en dat gaat over minimumlonen en leefbare lonen en het betalen van een adequaat financieel voordeel aan je werknemers. Het draait allemaal om niet-financiële voordelen zoals het aanbieden van gezondheids- en welzijnspakketten, pensioenen, aandelenplannen voor werknemers, investeringen in de opleiding van je werknemers zodat ze kunnen uitblinken in hun werk en intern promotie kunnen maken. Het gaat dus allemaal om interne opleiding, het ontwikkelen van vaardigheden. Of er op directieniveau verantwoordelijkheid is voor de betrokkenheid van het personeel, wat is het interne promotiepercentage, het vrijwillige personeelsverloop, is er een hoofd personeelszaken die de sector begrijpt, enzovoort. 

Silano: Kunt u enkele voorbeelden geven van bedrijven met een hoog menselijk kapitaal? 

Daroczi: Ja, absoluut. Een van onze langetermijnbeleggingen is Costco, een Amerikaanse retailer die het menselijk kapitaal echt tot de kern van zijn bedrijfscultuur heeft gemaakt. Tot op zekere hoogte is hun percentage van de kosten voor het betalen van werknemers hoger dan bij hun concurrenten, maar uiteindelijk overtreft Costco het behoud van zijn werknemers en dus zijn klantenservice veruit zijn concurrenten. En waarom is dat? Dat komt omdat Costco, historisch gezien al vele jaren, altijd het minimumloon heeft verhoogd, betaald boven het federale minimum, betaald boven het minimumloon van de concurrent, het betaalt een hoger gemiddeld uurloon enzovoort. Dus hoewel het voor hen inderdaad iets duurder is om hun werknemers te betalen, betaalt het zich uiteindelijk terug omdat, nogmaals, werknemers langer bij het bedrijf blijven en ook een betere klantenservice bieden omdat ze aan het eind van de dag gelukkiger zijn.

Een ander voorbeeld waar ik mensen graag mee confronteer is de luchtvaartindustrie, de Hongaarse low-cost luchtvaartmaatschappij Wizz Air. Zij ziet zichzelf als een disruptor in een zeer moeilijke sector, nou ja, zeer moeilijke, zeer concurrerende sector en een van de belangrijkste verschillen met hun concurrent is dat ze erin geslaagd zijn om een zeer goede relatie met hun werknemers te houden. De werknemers zien de noodzaak van vakbondsvorming niet in en dat komt omdat Wizz Air een heel goed eerlijk loon heeft, geldelijke stimulansen, een directeur personeelsbetrokkenheid die regelmatig met de werknemers samenkomt om ervoor te zorgen dat er een sterke werknemersgerichte cultuur is die helemaal van bovenaf wordt gestimuleerd. 

Silano: Petra, dank je wel dat je er vandaag was. Voor Morningstar ben ik Sara Silano.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Sara Silano

Sara Silano  è caporedattore di Morningstar in Italia

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten