Volatiliteit in de markt: 'Het loont om een stap terug te doen'

VIDEO -  Morningstar Investment Management's Mike Coop legt uit hoe beleggers kalm kunnen blijven als paniek de markten overspoelt.

Christopher Johnson 07 augustus, 2024 | 15:33
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Christopher Johnson: Welkom bij Morningstar. Vandaag is bij mij in de studio Mike Coop, de CIO EMEA van Morningstar Investment Management. Mike, dank je wel dat je er bent.

Mike Coop: Chris, mijn genoegen.

CJ: We praten over de sell-off in de markt. Wat was de drijfveer daarachter, denk je?

MC: Wel, het is normaal om vlagen van volatiliteit te hebben, vooral in markten die sterk zijn gestegen en erg populair zijn geworden. En je kunt zien dat AI-gerelateerde beleggingen daar dit jaar onder vallen. Dus in sommige opzichten is het nauwelijks een verrassing dat we op een bepaald moment na hooggespannen verwachtingen altijd een rotatie zien. En dus zijn sommige van die aandelen behoorlijk gedaald. Dus dat is een van de factoren. We hebben nogal wat volatiliteit gehad in Japan, dat een aantal van dezelfde kenmerken heeft die erg populair werden. En tegelijkertijd hebben we wat verschuivingen gehad in de rentetarieven. Zo zijn de rentetarieven in het Verenigd Koninkrijk en Europa verlaagd en in Japan zijn ze de andere kant op gegaan. En ik denk dat de centrale bank sommigen van ons daarmee heeft verrast. Dus dat waren enkele factoren die meespeelden, maar het is niet echt abnormaal wat er gebeurde. Je hebt wel vaker vlagen van volatiliteit en het is dus al een tijdje geleden dat we er een hebben gezien.

CJ: Er was dus veel paniek in de markt. Hoe moeten beleggers handelen als ze te maken hebben met zo'n acute volatiliteit? Wat zou je tegen hen zeggen?

MC: Het loont om een stap terug te doen en te onthouden waarom mensen beleggen. Ze beleggen om hun persoonlijke doelen te bereiken, of dat nu sparen is voor hun pensioen of om hun huisvesting te financieren, of misschien hun opleiding, of zelfs iets als een auto of een vakantie, wat het ook is. Het doel is dus om een bepaald bedrag te bereiken, dus als de markten stijgen of dalen, verandert dat niets aan de behoefte aan geld en de doelen die je hebt. Het is dus beter om je echt te richten op hoe je het doet ten opzichte van je doelen in plaats van alleen op de ups en downs van de markten, die hun ding doen, maar dat is verdisconteerd in je langetermijnbeleggingsstrategie die is ontworpen om je te helpen dit doel te bereiken. Het gaat er dus om dat je je aan je strategie houdt en dat je accepteert dat volatiliteit deel uitmaakt van je beleggingsreis. Als je een rendement wilt behalen dat hoger is dan contant geld, dan zul je enige variabiliteit en rendement op de korte termijn moeten accepteren.

CJ: En wat zijn de gedragsvalkuilen die opduiken wanneer er paniek in de markt komt, volgens jou?

MC: Deze dingen komen allemaal voor omdat we te maken hebben met de toekomst, en die is onzeker en dus kunnen we snel van gedachten veranderen over hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Dit is wat beleggen anders maakt dan een hamburger kopen. Als je een hamburger koopt, weet je precies wat je krijgt, hij ligt voor je, je eet hem op, je gaat die ervaring doorstaan. Bij het kopen van beleggingen gaat het om wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren en hoe minder zeker dat is.

Er zijn dus een paar gedragskenmerken die hier naar voren komen. Eén daarvan is dat we, als we aan de toekomst denken, de neiging hebben om te veel nadruk te leggen op wat ons onlangs is overkomen. In het jargon wordt dit confirmation bias genoemd en dus als we een bijzonder gedenkwaardige ervaring of een economische situatie of een marktsituatie hebben meegemaakt, doen we alsof het zeer waarschijnlijk is dat die zich zal voortzetten en leggen we te veel nadruk op de waarschijnlijkheid ervan. We hebben dus de neiging om te verwachten dat extremen zullen aanhouden, terwijl we weten dat extremen van nature niet aanhouden. We hebben dus de neiging om ons te laten meeslepen door het moment en te optimistisch of te pessimistisch te worden. Dus die eigenschappen, plus we hebben de neiging om informatie te zoeken die ons bestaande beeld bevestigt. Er is sprake van confirmation bias en dit wordt natuurlijk overdreven door sociale media waar we de neiging hebben om gegroepeerd te worden met anderen die er net zo over denken.

We hebben dus de neiging om overmoedig te zijn in onze visie op wat er zou kunnen gebeuren en ons minder bewust te zijn van andere perspectieven en dat betekent dus dat we vaak slechte beslissingen nemen wanneer we te maken krijgen met deze extremere verschuivingen in markten en omstandigheden. Dus, mind the gap-onderzoek dat aantoont dat je rendement lager is als je rekening houdt met de timingbeslissingen van mensen dan je anders zou krijgen door gewoon te blijven zitten. Dus dat is wat er gebeurt. Dat zijn de valkuilen waar je gemakkelijk in kunt trappen.

CJ: En in welke mate beïnvloedt een kuddementaliteit het beleggingsgedrag en kan het ites positiefs zijn?

MC: Ik denk dat beleggen in deze situaties een beetje verschilt van andere vormen van menselijke activiteit en keuze. Als je op zoek bent naar een goed restaurant, is het vaak een betrouwbaar teken dat er daar iets goeds aan de hand is dan wanneer je op straat loopt en ziet waar veel mensen komen, in vergelijking met de restaurants waar helemaal niemand komt. Maar met investeren worden de dingen erg populair. Wat er gebeurt is dat mensen deze verwachtingen vormen en dat ze kopen en de prijs opdrijven op basis van deze zeer optimistische verwachtingen. En hoewel die optimistische verwachtingen vaker wel dan niet uitkomen als ze te optimistisch worden, is het vrij moeilijk om eraan te voldoen.

Je eindigt dus met teleurstelling en als je met teleurstelling eindigt en mensen bezitten al veel van iets, dan heeft dat de neiging om te leiden tot een scherpe daling van de prijs van die activa omdat ze besluiten om minder te bezitten en ze hun verwachtingen naar beneden bijstellen. Onze hele beleggingsaanpak voor onze klanten is dus fundamenteel onderzoek doen, vaststellen hoeveel je in de meeste omstandigheden zou betalen om een asset te bezitten, begrijpen of de aannames die beleggers maken te optimistisch of pessimistisch zijn en dat creëert kansen die je kunt benutten.

Het gaat dus terug naar het begin van dit gesprek, namelijk het hebben van een investeringsplan voor de lange termijn en je daaraan houden. Wat je als belegger kunt doen, is op zijn minst je portefeuille weer in balans brengen wanneer de marktbewegingen groot zijn. Na verloop van tijd voegt dat waarde toe omdat je meestal dingen koopt die te veel zijn verkocht en dingen verkoopt die waarschijnlijk te veel zijn gestegen. Dus dat is typisch hoe we te werk gaan en ook om ervoor te zorgen dat je niet in de val loopt om je te laten meeslepen door dingen wanneer ze veel gestegen zijn en mensen erg optimistisch zijn.

Dus, terwijl de waarderingsgedreven aanpak is ontworpen om ons te waarschuwen voor die situaties, moet je nog steeds je huiswerk doen en als je daar niet toe in staat bent, dan kunnen mensen zoals Morningstar je helpen om dat voor je te doen en de portefeuilles samen te stellen, maar dat is waar het echt om draait: de basis hebben, de discipline van het herbalanceren en vasthouden aan je beleggingsstrategie en niet bezwijken voor een lemmingachtig gedrag wanneer je extreme krantenkoppen ziet, want dat zijn nu eenmaal de ups en downs van markten die een kenmerk zijn van beleggen en het is een beetje zoals vroeger toen je één of twee keer per jaar een uitverkoop had in warenhuizen en winkels.

Beleggingsmarkten geven je dus die vergelijkbare kans wanneer mensen in paniek raken en ervan uitgaan dat het ergste is aangebroken en door het hoofd koel te houden, krijg je vaak de kans om dingen te kopen tegen een veel betere prijs dan je normaal zou kunnen doen. Dit zijn dus eigenlijk geweldige kansen. Het is die analogie waar Warren Buffett naar verwijst en Ben Graham, Mr. Market en overdreven optimistisch of pessimistisch worden, want dat zijn kansen die zich kunnen voordoen om van tijd tot tijd dingen op te pikken. Maar het belangrijkste is om bij je beleggingsstrategie te blijven en niet uit koers te raken, want het is erg moeilijk om waarde toe te voegen met markttiming. Je bent beter af als je gewoon bij je beleggingsstrategie blijft. 

CJ: Mike, dank je wel voor je tijd om met mij te praten.

MC: Dank je wel, Christopher.

CJ: Ik ben Christopher Johnson van Morningstar UK.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Christopher Johnson  is datajournalist bij Morningstar in Londen

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten