De aandelenkoers van Amazon (AMZN) is met ruim 7% gedaald sinds de resultatenpublicatie op 1 augustus. Hoewel het aandeel in 2024 tot dusver met 12,4% is gestegen, zijn de aandelen in het derde kwartaal met bijna 12% gedaald. Door die uitverkoop is het aandeel ondergewaardeerd, gebaseerd op de Fair Value schatting van Morningstar.
Amazon rapporteerde een solide kwartaal, met inkomsten boven het midden van de verwachtingen maar onder de consensus en een winstgevendheid die ruim boven de verwachtingen lag. De verwachtingen voor het derde kwartaal waren echter licht, zowel op de boven- als op de ondergrens ten opzichte van de consensus voorafgaand aan de oproep. De aandelenkoers daalde de dag na de winstcijfers van $184 naar $168, maar er is 15% opwaarts potentieel ten opzichte van onze schatting van de reële waarde. Samen met de Wide Moat rating zien wij het aandeel als aantrekkelijk.
Amazon blijft de duidelijke leider in e-commerce en de inspanningen om de activiteiten te verbeteren hebben hun vruchten afgeworpen. Het bedrijf is ook de leider in publieke clouddiensten en goed gepositioneerd voor alles wat met AI te maken heeft - dat zijn belangrijke trends.
We waren niet zo agressief op de korte termijn als anderen, dus de resultaten en verwachtingen waren iets meer in lijn met onze ideeën. Onze schatting van de reële waarde ging met $2 omhoog naar $195, grotendeels gebaseerd op de tijdwaarde van geld binnen ons model. We denken niet dat het langetermijnverhaal is veranderd en we zien kwartaalresultaten meer als ruis.
E-commerce was de drijvende kracht achter de zwakte in het kwartaal, wat voor de hand lijkt te liggen gezien de druk die consumenten ondervinden door de inflatie. AWS was sterk en blijft versnellen, met nieuwe workloads die naar de cloud verhuizen en generatieve AI die voor relatieve kracht zorgen. Reclame blijft een ander lichtpunt, met een sterkere groei van reclame bij Meta Platforms (META) en Alphabet (GOOGL).
Hieronder volgen de hoogtepunten van Dan Romanoffs huidige vooruitzichten voor het aandeel Amazon. Het volledige rapport en meer van zijn besprekingen van Amazon zijn hier beschikbaar.
Morningstar maatstaven voor aandeel Amazon
• Fair Value Estimate: $195
• Morningstar Rating: ★★★★
• Morningstar Economic Moat Rating: Wide
• Morningstar Uncertainty Rating: Medium
Fair Value voor aandeel Amazon
Met een rating van 4 sterren zijn wij van mening dat het aandeel Amazon ondergewaardeerd is ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $195 per aandeel, wat neerkomt op een ondernemingswaarde/omzet-multiple van 3 keer in 2024 en een rendement van 2% op de vrije kasstroom. Wij denken dat multiples iets minder betekenisvol zijn voor Amazon, gezien de voortdurende zware investeringen en snelle schaalvergroting die de financiële prestaties drukken. We verwachten echter dat het bedrijf zijn vrije kasstroom aanzienlijk zal laten groeien naarmate het volwassener wordt.
Op de lange termijn verwachten we dat e-commerce marktaandeel zal blijven veroveren op fysieke retailers. Verder verwachten we dat Amazon online marktaandeel zal winnen. Wij denken dat covid-19 op de middellange termijn een deel van de vraag naar zich toe zal trekken door het gedrag van de consument te veranderen en beter door te dringen in een aantal retailcategorieën die eerder online niet zo populair waren, zoals kruidenierswaren, apotheken en luxegoederen. Wij denken dat Prime-abonnementen en de bijbehorende voordelen, samen met selectie, prijs en gemak, het retailverhaal blijven stimuleren. Wij zien internationaal ook als een kans voor de langere termijn binnen retail. Wij gaan ervan uit dat de totale detailhandelsgerelateerde omzet de komende vijf jaar met 8% per jaar zal groeien.
Lees meer over Amazon's fair value estimate
Economic Moat rating
We kennen Amazon een Wide Moat toe op basis van netwerkeffecten, kostenvoordelen, immateriële activa en omschakelingskosten. Het bedrijf ontwricht de detailhandel al meer dan twee decennia en heeft zich via Amazon Web Services ontpopt tot de toonaangevende aanbieder van infrastructuur-as-a-service. Deze disruptie is omarmd door consumenten en heeft veranderingen teweeggebracht in de branche, waar traditionele retailers zwaar hebben geïnvesteerd in technologie om bij te blijven. Covid-19 heeft deze verandering versneld en gezien de technologische kracht, de enorme schaal en de relatie met consumenten denken wij dat Amazon zijn voorsprong heeft vergroot, wat volgens ons de komende jaren zal resulteren in economische rendementen die ver boven de kapitaalkosten liggen.
Wij vinden dat Amazons retailactiviteiten een Wide Moat hebben. Het heeft netwerkeffecten verbonden aan zijn marktplaats, waarbij de vele kopers en verkopers voortdurend meer kopers en verkopers aantrekken. Het heeft een kostenvoordeel gekoppeld aan koopkracht, logistiek, verticale integratie (eigen merken, eigen bezorging, enzovoort) en een negatieve cash conversion cycle. En het bedrijf beschikt over immateriële activa in verband met technologie en branding.
Wij geloven ook dat AWS een breed gematigd bedrijf is. Het heeft hoge overstapkosten voor klanten, een kostenvoordeel door schaalvoordelen waardoor weinig concurrenten het investeringstempo van Amazon kunnen bijhouden, immateriële activa die voortkomen uit de ontwikkeling van halfgeleiders en faciliteiten, en een netwerkeffect door de marktplaats voor software die is gemaakt om AWS beter te laten werken.
Amazons ontluikende advertentiebusiness heeft volgens ons een Narrow Moat, gebaseerd op immateriële activa van zijn bedrijfseigen gegevens over honderden miljoenen gebruikers, evenals een netwerkeffect dat zich opnieuw richt op kopers en verkopers die elkaar ontmoeten op de grootst beschikbare locaties.
Lees meer over Amazon's economic moat
Financiële gezondheid
Wij geloven dat Amazon financieel gezond is. De omzet groeit snel, de marges nemen toe, het bedrijf heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte en de balans is uitstekend in vorm. Naar onze mening zal de marktplaats van het bedrijf aantrekkelijk blijven voor verkopers van derden, omdat Prime consumenten blijft aantrekken. We zien ook AWS en reclame als drijvende krachten achter de algehele bedrijfsgroei en voortdurende marge-uitbreiding.
Lees meer over Amazon's financiele gezondheid
Risico en onzekerheid
Amazon's Uncertainty Rating is High. Ondanks het feit dat het bedrijf marktleider is op het gebied van e-commerce, wordt het geconfronteerd met verschillende risico's.
Amazon moet zijn leidende positie in de online detailhandel beschermen, wat een uitdaging kan zijn als consumentenvoorkeuren veranderen (vooral in het kielzog van covid, omdat ze kunnen terugvallen op eerder gedrag) en traditionele retailers hun online aanwezigheid versterken. Het behouden van een voorsprong op het gebied van e-commerce heeft het bedrijf ertoe aangezet om te investeren in niet-traditionele gebieden, zoals het produceren van inhoud voor Prime Video en het uitbouwen van zijn transportnetwerk.
Op dezelfde manier moet het bedrijf een aantrekkelijke waardepropositie behouden voor zijn externe verkopers. Sommige van deze investeringsgebieden hebben in het verleden vragen opgeroepen bij beleggers en we verwachten dat het management volgens zijn strategie zal blijven investeren, ondanks periodieke margedruk door hogere uitgaven.
Lees meer over Amazon's risico en onzekerheid
Bulls zeggen over aandeel Amazon
• Amazon is de duidelijke leider in e-commerce en heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte om te blijven investeren in groeimogelijkheden en de allerbeste klantervaring te bieden.
• Reclame en AWS met hoge marges groeien sneller dan het bedrijfsgemiddelde, wat de winstgevendheid de komende jaren zou moeten blijven stimuleren.
• Het Amazon Prime-lidmaatschap helpt klanten aan te trekken en te behouden die meer uitgeven bij Amazon. Dit versterkt een krachtig netwerkeffect en zorgt voor terugkerende inkomsten met hoge marges.
Bears zeggen over aandeel Amazon
• De zorgen over regelgeving nemen toe voor grote technologiebedrijven, waaronder Amazon. Bovendien kan het bedrijf worden geconfronteerd met toenemende problemen op het gebied van regelgeving en naleving naarmate het internationaal uitbreidt.
• Nieuwe investeringen - met name in fulfillment, bezorging en AWS - zouden de groei van de vrije kasstroom moeten temperen. Daarnaast kan de penetratie van Amazon in sommige landen moeilijker zijn dan in de Verenigde Staten vanwege inferieure logistieke netwerken.
• Amazon zal mogelijk minder succesvol zijn in het penetreren van nieuwe retailcategorieën, zoals luxegoederen, als gevolg van consumentenvoorkeuren en een verbeterde e-commerce ervaring van grotere retailers.