We verhogen onze schatting van de reële waarde voor Meta (META) van $450 naar $560 na een nieuwe kijk op de totale activiteiten van het bedrijf en een optimistischere kijk op de investeringen van het bedrijf in kunstmatige intelligentie, vooral omdat ze betrekking hebben op Meta's vermogen om zijn ad-targeting activiteiten te verbeteren.
Morningstar maatstaven voor Meta Platforms
• Fair Value Estimate: $560
• Morningstar Rating: 3 sterren
• Economic Moat Rating: Wide
• Uncertainty Rating: High
Hoewel de investeringen van het bedrijf in kunstmatige intelligentie de kernactiviteiten kunnen verbeteren, blijven we pessimistisch over de waarde op lange termijn die wordt gecreëerd door Meta's investeringen in zijn Reality Labs-divisie en verlagen we onze Morningstar Capital Allocation Rating van Exemplary naar Standard.
Wij zien Meta als de duidelijke leider in sociale media. De applicaties van het bedrijf, waaronder Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger, hebben bijna 4 miljard maandelijks actieve gebruikers, waardoor Meta een ongeëvenaarde schaalgrootte heeft in deze sector.
De strategie van het bedrijf is tweeledig. Aan de gebruikerskant heeft Meta zijn schaalgrootte en kennis van sociale media gebruikt om zijn productaanbod te verbeteren door functies toe te voegen zoals Stories, Reels en zelfs nieuwe producten zoals Threads. Dergelijke verbeteringen en toevoegingen verbeteren niet alleen de betrokkenheid van gebruikers, maar stellen Meta ook in staat om inkomsten te genereren door er advertenties aan toe te voegen.
Verschuiving naar digitaal adverteren
Aan de advertentiekant stelt Meta adverteerders in alle soorten en maten in staat om advertenties te plaatsen voor betrokken gebruikers. Het bedrijf heeft sterk geprofiteerd van een algemene verschuiving naar digitale reclame binnen de bredere reclamemarkt, waarbij reclame op sociale media een aanzienlijk aandeel heeft gewonnen, vooral sinds de covid-19 pandemie. Om zijn advertentiebusiness te versterken, heeft Meta zwaar geïnvesteerd in het verbeteren van zijn algoritmen voor advertentiedoelgroepen, waardoor het rendement op advertentie-uitgaven voor adverteerders kan worden verbeterd en de gemiddelde inkomsten per gebruiker in de loop van de tijd kunnen worden verhoogd.
Wij voorspellen dat de omzet van Meta de komende vijf jaar zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 12%, voornamelijk door een stijging van de gemiddelde inkomsten per gebruiker, maar ook door een toename van het aantal gebruikers. Wij geloven dat Meta een sterke kans heeft in Azië en de rest van de wereld.
Hoewel we verwachten dat de advertentieverkoop uit Noord-Amerika en Europa ook gestaag zal groeien, geloven we dat de steeds welvarender en groeiende middenklasse in Azië, Afrika en het Midden-Oosten Meta de kans zal geven om zijn aanwezigheid in die regio's te verbeteren.
Hoewel we verwachten dat de omzet van Reality Labs de komende vijf jaar met dubbele cijfers zal groeien, geloven we dat de advertentiejungle van Meta de belangrijkste drijvende kracht zal blijven achter het bedrijf en de intrinsieke waarde gedurende onze expliciete prognose.
Wat de winstgevendheid betreft, blijven we onder de indruk van Meta's vermogen om de efficiëntie van zijn operationele voetafdruk te verbeteren, met operationele marges op basis van GAAP die naar verwachting in 2024 bijna 40% zullen bedragen, vergeleken met het dieptepunt van 25% in 2022.
Verder kijken dan advertenties
Vooruitkijkend denken we dat de winstgevendheid van het bedrijf op het huidige niveau zal blijven gedurende onze expliciete vijfjaarsprognose, omdat de toegenomen efficiëntie wordt gecompenseerd door toenemende investeringen in gebieden zoals AI en Reality Labs.
Hoewel de kernactiviteit van het bedrijf adverteren blijft, heeft Meta de neiging getoond om verder te kijken dan zijn op advertenties gebaseerde inkomstenmodel door zwaar te investeren in hardware, via Reality Labs, en in AI, door te investeren in zijn eigen Llama grote taalmodel. Terwijl de investeringen van het bedrijf in Reality Labs aantoonbaar niet winstgevend zijn geweest, zijn we optimistischer over Meta's investeringen in AI. Wij zien Meta's AI-investeringen, vooral die gericht op het verbeteren van de algoritmen voor advertentietargeting, als waardeverhogend.
Naast advertentietargeting investeert Meta ook in AI voor consumenten, via zijn Llama chatbot, die toegankelijk is voor gebruikers in al zijn applicaties. Hoewel een strategie voor het te gelde maken van deze chatbot op de korte termijn ongrijpbaar blijft, denken wij dat het bedrijf de betrokkenheid van gebruikers/bestede tijd kan vergroten door zijn gebruikers toegang te geven tot een chatbot-assistent binnen Meta's applicaties.