Vooruitblik op resultaten Netflix: is het aandeel koopwaardig?

De groei van het aantal abonnees, omzet en winsten is waar we op letten bij de resultaten van het aandeel Netflix.

Matthew Dolgin 15 oktober, 2024 | 13:11
Facebook Twitter LinkedIn

Netflix

Netflix NFLX maakt zijn resultaten over het derde kwartaal bekend op 17 oktober, voor de handel op Wall Street van start gaat. Dit is waar Morningstar op let bij het aandeel Netflix en zijn resultaten.

 

Morningstar maatstaven voor Netflix

Fair Value Estimate: $500
• Morningstar Rating★ 
• Morningstar Economic Moat Rating: Narrow
• Morningstar Uncertainty Rating: High

 

Waar op te letten bij de resultaten van Netflix

• We verwachten een vertraging in de groei van het aantal abonnees nu het bedrijf verder af is van de optie om betaalde abonnementen te delen en begint met het elimineren van wachtwoorden delen.

• We verwachten dat de inkomstengroei groot zal zijn, maar we willen horen of reclame al een zinvolle bijdrage levert en of het bedrijf een update heeft over de advertentie-ondersteunde abonneebasis. Wij denken dat dit de meest waarschijnlijke bron van toekomstige inkomstengroei is.

• We verwachten dat de marges en de winst opnieuw geweldig zullen zijn, maar we willen weten of de marges verder kunnen groeien en wat de vooruitzichten zijn voor de vrije kasstroom nu de uitgaven voor content weer op volle toeren draaien en het bedrijf is begonnen met het licenseren van meer live sport- en aanverwante evenementen. 

Fair Value voor aandeel Netflix

Met een beoordeling van 2 sterren zijn wij van mening dat het aandeel Netflix overgewaardeerd is ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $500, wat een multiple impliceert van 25 keer onze prognose van de winst per aandeel in 2024. We voorspellen een gemiddelde jaarlijkse inkomstengroei met hoge enkele cijfers over onze vijfjarige prognose en we denken dat er ruimte is voor margevergroting, omdat internationale markten volwassen worden en profiteren van een grotere schaal.

We verwachten dat de groei van het aantal abonnees op de lange termijn vooral uit internationale markten zal komen. Na een sprong in de penetratie van huishoudens vanaf 2023, die we toeschrijven aan het aanpakken van het delen van wachtwoorden en de alternatieve, advertentie-ondersteunde abonnementen, verwachten we dat de groei van nieuwe leden in de Verenigde Staten en Canada (UCAN) in 2025 aanzienlijk zal vertragen. In onze prognose voorspellen we een jaarlijkse ledengroei van ongeveer 2% voor UCAN, wat slechts iets hoger is dan het percentage dat we verwachten voor het vormen van huishoudens.

We verwachten dat de gemiddelde inkomsten per lid van UCAN elk jaar met een gemiddelde van één cijfer zullen stijgen. We verwachten dat het bedrijf de prijzen minstens om de twee jaar zal blijven verhogen, maar we verwachten ook een aanzienlijke stijging van de reclame-inkomsten. Netflix is in 2022 begonnen met de verkoop van advertentie-ondersteunde abonnementen, maar heeft zijn verkooppotentieel voor advertenties binnen die dienst nog niet bereikt, waardoor er nog ruimte is voor groei.

De penetratiegraad in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA), Latijns-Amerika en Azië-Pacific (APAC) blijft aanzienlijk achter bij die in de VS, dus we verwachten veel meer ruimte voor abonneegroei. Als Netflix meer landspecifieke content blijft creëren en de juiste prijsstrategie vindt, denken we dat de penetratie kan stijgen, hoewel we niet verwachten dat de meeste landen in de buurt zullen komen van de penetratiecijfers die we in UCAN zien. We denken dat het aantal abonnees in APAC gedurende onze prognose met lage dubbele cijfers kan groeien, dankzij de groei in India, terwijl we verwachten dat het aantal abonnees in Latijns-Amerika en EMEA jaarlijks met enkele procenten zal toenemen. 

Economic Moat rating voor aandeel Netflix

We kennen Netflix een Narrow Moat toe op basis van immateriële activa en een netwerkeffect. Twee voordelen onderscheiden het bedrijf van zijn concurrenten. Ten eerste heeft het geen oude activa die waarde verliezen nu de maatschappij overgaat op nieuwe manieren om thuis entertainment te consumeren, waardoor het zich volledig kan richten op zijn kernaanbod van streaming.

Ten tweede was Netflix een pionier in zijn sector, waardoor het bedrijf een grote voorsprong had in het verzamelen van abonnees en het overwinnen van de enorme initiële cash burn die nodig is om een succesvolle streamingdienst op te bouwen. Dit abonneebestand was cruciaal voor het creëren van een opwaartse spiraal waarvan we betwijfelen of die doorbroken kan worden door meer dan een klein aantal concurrenten.

Uiteindelijk draait het bij een succesvolle streamingdienst allemaal om het aanbieden van een voortdurende hoeveelheid aantrekkelijke inhoud aan klanten tegen een prijs die consumenten redelijk vinden. De industrie is niet per se een nulsomspel, omdat klanten altijd extra abonnementen kunnen afsluiten. Maar consumentenbudgetten zijn eindig, dus praktisch gezien verwachten we dat slechts een handvol streamingdiensten consistent een groot klantenbestand zullen hebben, wat volgens ons nodig zal zijn om contentinvesteringen te blijven financieren. 

Financiële gezondheid van aandeel Netflix

Netflix staat er financieel goed voor. Het sloot 2023 af met een nettoschuld/EBITDA-ratio onder 1,0, met ongeveer $7 miljard aan cash en $14,5 miljard aan totale schulden. Nog belangrijker is dat we geloven dat de jaren van cash burn achter de rug zijn. Zelfs na het financieren van alle contentkosten, inclusief uitgaven die in 2023 werden uitgesteld vanwege de stakingen van acteurs en schrijvers, verwachten we meer dan $6 miljard aan vrije kasstroom in 2024.

Het bedrijf betaalt geen dividend en we verwachten ook niet dat het dat binnenkort zal gaan doen. Het heeft een aandeleninkoopprogramma dat voor een deel van de kasstroom zal zorgen. We verwachten geen overnames, omdat die nooit deel hebben uitgemaakt van de strategie van Netflix, maar we geloven dat het bedrijf genoeg flexibiliteit heeft om elke aantrekkelijke kans na te jagen. 

Risico en onzekerheid van aandeel Netflix

Onze onzekerheidsscore voor Netflix is hoog, grotendeels gebaseerd op het veranderende streaming medialandschap en de extra concurrentie waarmee het bedrijf nu te maken heeft. Naar onze mening is het enorme succes van Netflix grotendeels te danken aan het feit dat het bedrijf een pionier was in de streamingindustrie en met succes zijn bedrijfsmodel aanpaste terwijl andere bedrijven zich grotendeels concentreerden op hun bestaande activiteiten.

Nu promoot bijna elk groot mediabedrijf een zelfstandige streamingdienst. Netflix is meer gericht op winstgevendheid en het genereren van cash dan in de beginjaren, wat betekent dat de prijzen voor consumenten de afgelopen jaren aanzienlijk zijn gestegen. Klanten hebben nu andere keuzes voor streamingabonnementen en de prijs die ze betalen voor Netflix is niet langer een bijzaak, wat onzekerheid creëert over het vermogen van het bedrijf om gebruikers aan te trekken en te behouden.

 

Bulls zeggen over aandeel Netflix

• Netflix heeft veel hitseries gecreëerd die exclusief beschikbaar zijn op het platform en die een enorm klantenbestand hebben aangetrokken. Het voordeel van het bedrijf in het genereren van cash betekent dat deze opwaartse spiraal zich waarschijnlijk zal voortzetten..
• Reclame-ondersteunde abonnementen zullen Netflix openstellen voor een nieuwe basis van abonnees en een potentieel substantiële nieuwe bron van inkomsten.
• Netflix heeft veel ruimte om te groeien in internationale markten, waar het al veelbelovend is met lokale content.

Bears zeggen over aandeel Netflix

• Netflix krijgt te maken met concurrentie waar het in het verleden niet mee te maken heeft gehad. Nu consumenten meer opties hebben voor streamingdiensten van hoge kwaliteit, is het waarschijnlijker dat het platform uit sommige consumentenbudgetten wordt gehaald.
• De Amerikaanse activiteiten van Netflix zijn volwassen, met een hoge penetratie van het totale aantal huishoudens, wat betekent dat prijsverhogingen de belangrijkste bron van groei moeten zijn en dat consumenten hogere prijzen misschien niet accepteren.
• Het creëren van aantrekkelijke inhoud is altijd een gok. De aantrekkingskracht van de service van Netflix zal altijd klein blijven, afhankelijk van het voortdurend produceren van hits. 

 

Dit artikel is samengesteld door Renee Kaplan.

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Netflix Inc918,52 USD-0,07Rating

Over de auteur

Matthew Dolgin  is aandelenanalist bij Morningstar

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten