Momenteel zijn er problemen met onze Portfolio Manager tool. We werken er hard aan om die zo snel mogelijk weer online te krijgen. Dank voor uw geduld.

Netflix: Fair Value omhoog na sterk kwartaal, aandeel overgewaardeerd

De recente resultaten hebben onze verwachtingen overtroffen, maar de abonneegroei vertraagt.

Matthew Dolgin 18 oktober, 2024 | 16:55
Facebook Twitter LinkedIn

Netflix

De zeer sterke omzetgroei van Netflix NFLX in het derde kwartaal was grotendeels verzekerd, gezien de enorme toename van het aantal abonnees in de afgelopen kwartalen. Toch waren we onder de indruk van hoeveel verder de marges zich uitbreidden naast de enorme stijging die dit jaar al had plaatsgevonden. 

Morningstar maatstaven voor aandeel Netflix

• Fair Value Estimate: $550
• Morningstar Rating
• Morningstar Economic Moat Rating: Narrow
• Morningstar Uncertainty Rating: High

Netflix bood ook een eerste omzet- en margeverwachting voor 2025 die minder vertraging voorspelt dan we hadden verwacht na een kaskraker in 2024. Het derde kwartaal toonde de vertraging in de abonneegroei die we verwachtten, maar Netflix heeft andere mogelijkheden om zijn financiële prestaties te blijven verbeteren.

Na aanpassing van onze prognoses verhogen we onze schatting van de reële waarde van $500 naar $550. Hoewel de aanhoudende kracht van het bedrijf op de korte termijn onze verwachtingen overtreft en we verwachten dat Netflix de concurrentie ver voor blijft, denken we dat de markt de recente geweldige resultaten te ver in de toekomst extrapoleert. Wij denken dat sommige markten verzadiging naderen en hoewel we mogelijkheden zien voor Netflix om de inkomsten per abonnee te verhogen, denken we niet dat die zo groot zijn dat ze de vertragende abonneetoevoegingen compenseren. We verwachten ook een veel gematigdere margevergroting dan in 2024, omdat we verwachten dat Netflix de uitgaven aan content in hetzelfde tempo zal verhogen als de omzet om zijn grote voorsprong op concurrenten te behouden en zijn moat te versterken, die we vandaag als smal beoordelen.

De omzet in het derde kwartaal steeg met 15% op jaarbasis en het bedrijf voegde wereldwijd nog eens 5 miljoen abonnees toe, waaronder ongeveer 700.000 in de Verenigde Staten en Canada. Hoewel solide, waren beide cijfers de laagste sinds het eerste kwartaal van 2023, en we denken dat ze Netflix nu meer op een genormaliseerd tempo zetten nadat het bedrijf ongeveer 40 miljoen wereldwijde abonnees en 9 miljoen UCAN-abonnees toevoegde in de voorgaande vier kwartalen. We verwachten dat meer reclame-inkomsten en prijsverhogingen na verloop van tijd meer zullen bijdragen aan de groei, maar in het derde kwartaal bleven de gemiddelde inkomsten per abonnee wereldwijd gelijk. 

Gaat Netflix zijn prijzen verhogen?

De eerste vooruitzichten van het management voor 2025 gaan uit van een omzetgroei van 10%-12% na de verwachte 15% voor 2024. De groei van het aantal abonnees in 2024 zou een groot deel van die groei moeten ondersteunen, maar wij denken dat prijsverhogingen ook zullen helpen om de gemiddelde omzet per abonnee te verhogen nadat die dit jaar vlak bleef. Het bedrijf verhoogde onlangs de prijzen in een paar landen in Europa en Latijns-Amerika, en in Japan, en het kondigde aan dat verhogingen in Spanje en Italië deze week zullen plaatsvinden. Nu het bedrijf de driejarige verjaardag van de laatste prijsverhoging voor het standaardplan in de VS nadert, vermoeden we dat er ook prijsverhogingen in de VS in het verschiet liggen.

Het bedrijf maakt nog steeds niet zoveel winst met zijn advertentie-ondersteunde tier dat het een grote bijdrage levert aan de omzetgroei, maar het blijft vooruitgang boeken bij het uitbreiden van het gebruikersbestand. Het aantal abonnees met ondersteuning voor reclame is in het afgelopen kwartaal met 35% gegroeid en we schatten dat het aantal abonnees met ondersteuning voor reclame nu ongeveer 25% van de wereldwijde abonnees uitmaakt. Hoewel Netflix goed op weg is om de noodzakelijke schaal en advertentie-inventaris te bereiken die het nodig heeft om adverteerders aan te trekken, heeft het management nog steeds een meerjarige tijdlijn voor wanneer reclame een wezenlijk deel van de totale inkomsten zal worden.

De operationele marge in het derde kwartaal bedroeg bijna 30%. Het bedrijf ligt op schema om de operationele marge in 2024 met meer dan zes procentpunten te verhogen tot ongeveer 27%. Het management verwacht verdere expansie in 2025 en zei dat het een aanzienlijke aanloop heeft naar verdere expansie daarna. Wij verwachten dat verdere uitbreiding van de marges zich langzaam zal ontwikkelen.

De marges hebben in 2024 beter standgehouden dan we hadden verwacht in de nasleep van de stakingen in Hollywood in 2023 die de lancering van nieuwe programma's hebben vertraagd, maar we verwachten nog steeds dat de contentkosten snel zullen stijgen. De uitgaven voor nieuwe contante content zijn weer gestegen en liggen tot nu toe 30% hoger dan in de eerste drie kwartalen van vorig jaar. De afschrijvingskosten voor content, die in de resultatenrekening terechtkomen, bedroegen echter slechts $3,7 miljard, een kwartaalcijfer dat de afgelopen twee jaar relatief stabiel is gebleven. We verwachten dat een stijging van de afschrijving op content de winst die we verwachten uit prijsverhogingen en een groter operationeel hefboomeffect grotendeels teniet zal doen, dus we verwachten een langzamere voortdurende groei van de marges in de komende jaren.

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Netflix Inc823,96 USD-1,59Rating

Over de auteur

Matthew Dolgin  is aandelenanalist bij Morningstar

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten