Techreus Meta META rapporteerde sterke financiële resultaten over het derde kwartaal, met een omzetstijging van 19% op jaarbasis tot $41 miljard. De winstgevendheid verbeterde ook, met operationele marges die ten opzichte van een jaar geleden met 300 basispunten stegen tot 43%. De kapitaaluitgaven blijven hoog door hoge investeringen in kunstmatige intelligentie.
Morningstar maatstaven voor aandeel Meta
- Fair Value Estimate: $560
- Morningstar Rating: ★★★
- Morningstar Economic Moat Rating: Wide
- Morningstar Uncertainty Rating: Hoog
Wat we vonden van Meta’s resultaten
Waarom van belang: Meta’s advertentiemoloch produceerde opnieuw een solide kwartaal, met het aantal advertentie-vertoningen en de gemiddelde prijs per advertentie die beide jaar op jaar stegen. Het management noemde de investeringen in generatieve AI, of GenAI, ook waardeverhogend door het verbeteren van de betrokkenheid van gebruikers en het verdienmodel.
- Het aantal vertoningen en de gemiddelde prijs per advertentie stegen respectievelijk met 7% en 11% op jaarbasis. Het bedrijf presteerde sterk over een breed front, waarbij de vertoningen en prijzen in alle regio’s stegen.
- Meer dan 500 miljoen mensen gebruiken Meta’s chatassistent binnen de applicaties. We vonden het bemoedigend om te zien dat het management verbeteringen in de betrokkenheid van gebruikers noemde die voortkwamen uit het toegenomen gebruik van de chatassistent.
De bottom line: We handhaven onze schatting van de reële waarde van $560 voor Meta, en we blijven van mening dat het bedrijf goed gepositioneerd is om AI te gebruiken om de betrokkenheid van gebruikers en maken van gebruikers te verbeteren. Met Meta-aandelen die na kantooruren licht dalen, beschouwen we ze als redelijk gewaardeerd.
- Hoewel Meta’s investeringen in GenAI de aandacht hebben getrokken, herhalen we onze overtuiging dat hun echte waarde zich zal manifesteren in Meta’s kernadvertentieproduct. Wij geloven dat advertentiecampagnes op Meta een grotere waarde kunnen ontlenen aan het gebruik van GenAI-tools, die Meta kan vastleggen via zijn krachtige verdienmodel.
- Tegelijkertijd verwachten we dat de marges op de korte termijn onder druk zullen blijven staan omdat de kapitaaluitgaven van Meta als afschrijvingskosten door de winst- en verliesrekening stromen en het bedrijf veel blijft uitgeven aan AI-talent.
AI-gestuurde advertentiemogelijkheden
Zoals we al eerder hebben aangegeven, zijn we erg te spreken over Meta’s kansen in AI als het gaat om het vermogen van het bedrijf om te investeren binnen zijn economische moat, die vooral is gebaseerd op digitale advertenties. Wat dat betreft, waren we blij met de aanvullende toelichting van het management op Meta’s GenAI-advertentie en creatieve functies voor reclamebureaus en ontwerpers om hun advertentietargeting en creatieve processen te verbeteren.
Zoals we benadrukten in onze Alphabet earnings note van 29 oktober, kunnen digitale platforms die schaalgrootte bezitten makers aantrekken door GenAI-functies uit te rollen die het creatieve proces van het maken en bewerken van foto’s en video’s kunnen verbeteren. Deze functies omvatten de mogelijkheid om video’s te bewerken door Meta’s Llama aangedreven GenAI tools tekstaanwijzingen te geven of achtergronden op foto’s te veranderen. Naarmate meer makers deze tools gebruiken, verwachten we dat de betrokkenheid van gebruikers zal toenemen, waardoor Meta geld kan verdienen aan het toegenomen kijkerspubliek via advertenties.
Vanuit het perspectief van de adverteerder kunnen Meta’s GenAI-tools mogelijk betere advertentietargeting ontsluiten. We zagen enkele glimpen van deze verbeteringen toen het management aangaf dat meer dan 1 miljoen adverteerders de GenAI-tools gebruikten om meer dan 15 miljoen advertenties te maken op Meta’s platforms in de afgelopen maand, waarbij deze advertenties resulteerden in 7% meer conversies. In de toekomst zou de effectiviteit van GenAI-tools voor advertentietargeting een wezenlijk verschil kunnen maken tussen welke platforms adverteerders een groter deel van hun uitgaven geven.
Naast het bieden van betere tools aan makers en adverteerders, maakt Meta ook gebruik van AI om de content feeds op Facebook en Instagram beter te cureren. AI-gestuurde verbeteringen met content-aanbevelingen leidden tot een toename van respectievelijk 8% en 6% van de tijd die werd doorgebracht op Facebook en Instagram.
Groei in Threads en Reality Labs
Wij zien Meta’s Threads als een hefboom voor groei die het bedrijf kan gebruiken om zijn advertentie-inventaris de komende jaren uit te breiden. Hoewel het bedrijf niet verwacht dat Threads een wezenlijke bijdrage zal leveren aan de omzet van het boekjaar 2025, blijven we vertrouwen houden in Meta’s vermogen om Threads met succes te gelde te maken naarmate de applicatie groter wordt. Het management benadrukte de aanhoudende sterke gebruikersgroei, met meer dan 275 miljoen maandelijks actieve gebruikers, evenals de toegenomen betrokkenheid van gebruikers.
Hoewel de hardwareverkoop geen wezenlijke bijdrage levert aan de omzet van Meta, waren we onder de indruk van de omzet van dit segment, dat wordt geclassificeerd als Reality Labs. De omzet van Reality Labs steeg op jaarbasis met 29% tot $270 miljoen. Hoewel de omzetgroei van Reality Labs robuust was, voornamelijk dankzij het succes van Meta’s Ray-Ban AR-brillen, blijft de winstgevendheid van het segment onder druk staan. Het operationele verlies van Reality Labs bedroeg $4,4 miljard, tegenover $3,7 miljard in het vorige kwartaal. We verwachten niet dat Meta’s Reality Labs winstgevend zal zijn in onze expliciete vijfjaarsprognose. We voorspellen echter wel dat de eenheid haar operationele verliezen zal verminderen naarmate ze groter wordt, waardoor ze minder tegenwind zal hebben op Meta’s algehele winstgevendheid.
Het bedrijfsresultaat voor Meta’s Family of Apps, of FoA, unit, die de applicatie line-up omvat, bedroeg $21,8 miljard, waarbij de operationele marges van het segment jaar over jaar met 200 basispunten stegen tot 54%. Vooruitkijkend verwachten we dat de operationele marges van FoA de komende jaren sterk zullen dalen, omdat de kapitaaluitgaven van het bedrijf als afschrijvingskosten door de winst- en verliesrekening zullen stromen.
Hoewel Meta zijn investeringsplannen voor het komende boekjaar niet bekendmaakte, voorspelde het een aanzienlijke stijging ten opzichte van de niveaus van 2024. Ervan uitgaande dat Meta’s kapitaaluitgaven voor fiscaal 2024 $39 miljard bedragen, wat het midden is van de bijgewerkte management guidance range, verwachten we een verdere stijging van 19% in kapitaaluitgaven voor fiscaal 2025, gevolgd door een kleinere stijging van 12% in fiscaal 2026.
Voor het komende vierde kwartaal verwacht het management een omzet tussen $45 miljard en $48 miljard en totale bedrijfskosten tussen $96 miljard en $98 miljard. Beide vooruitzichten komen overeen met ons model en we verwachten niet dat Meta problemen zal hebben om deze doelen te halen.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.