Dit zijn de kansrijke aandelen in maaltijdbezorging

Aandeel Just Eat Takeway ook na verkoop probleemdochter nog ondergewaardeerd

Robert van den Oever 22 november, 2024 | 15:37
Facebook Twitter LinkedIn

thuisbezorgd

Met de verkoop van de Amerikaanse dochter Grubhub is Just Eat Takeway TKWY verlost van een lang slepende probleemkwestie, en dat stuwde de aandelenkoers van de maaltijdbezorger met 20% op. Desondanks is het aandeel nog altijd ondergewaardeerd.

En dat geldt voor twee van de drie maaltijdbezorgaandelen die Morningstar volgt; naast Just Eat Takeaway ook het Britse Deliveroo ROO. Alleen het Duitse Delivery Hero DHER is licht overgewaardeerd.

Kijken we naar de aandelenkoersen, dan blijven ze alledrie achter bij de Europese aandelenmarkt als geheel, gemeten over de afgelopen drie jaar. De aandelenkoers van Just Eat Takeaway is van de drie het sterkst gedaald en die van Deliveroo weet het verlies te beperken in vergelijking met de andere twee doordat de koers vorig en dit jaar een stijgende trend laat zien en afstand neemt van zijn concurrenten.

Just Eat Takeaway kan VS niet veroveren

In deze industrie draaide het lange tijd maar om een ding: zo snel mogelijk groeien, marktaandeel veroveren en de nummer 1 of 2 in een markt worden. Werd je dat niet, dan was het een gelopen race en ontstond het gevaar dat er onvoldoende schaalgrootte overbleef voor een gezonde business.

In dat klimaat, aangejaagd door de hoge verwachtingen tijdens de corona-periode, kocht Just Eat Takeaway in 2020 Grubhub om een plek te bemachtigen op de Amerikaanse markt en betaalde er €7,3 miljard voor. Al in 2022 werd besloten om het weer te verkopen wegens tegenvallende resultaten en groei, en nu, na een lange zoektocht naar een koper, krijgt het er slechts €650 miljoen voor.

“Geen verrassing”, zegt Morningstar-analist Verushka Shetty, aangezien Just Eat Takeaway “al sinds 2022 worstelt om het te verkopen, terwijl de orderaantallen en de inkomsten bleven dalen te midden van intense concurrentie door onder meer Uber Eats en Doordash. Wij zien deze verkoop dan ook als positief, omdat het een significante investering zou hebben gekost om Grubhub op hetzelfde niveau te krijgen als de rest van het bedrijf.”

Is de maaltijdbezorgingssector kansrijk?

De onderwaardering van Just Eat Takeaway en Deliveroo indiceert dat er ruimte is voor meer. Analist Shetty is positief: “De corona-pandemie heeft de bezorgplatforms een duwtje in de rug gegeven, omdat de marktpenetratie en het gebruikdoor klanten tot ongekende hoogten zijn gestegen en zelfs in periodes zonder lockdowns hoog zijn gebleven.” Daarbij is een sterke marktposite volgens de analist allesbepalend: “Op langere termijn zullen de spelers met schaalgrootte, een sterk netwerk van aangesloten restaurants en pricing power hun marges kunnen verhogen.”

Als we inzoomen op de voor Just Eat Takeaway belangrijke Nederlandse thuismarkt, dan zijn de stijgende consumentenbestedingen een positieve factor. “De Nederlandse consument gaf fors meer uit in het derde kwartaal,” zegt Edin Mujagic, fondsbeheerder en macro-econoom bij Hoofbosch. “De groei van de consumentenbestedingen met 2,6% was de grote drijvende kracht achter de economische groei van 0,8% in het kwartaal. Want consumenten zien hun lonen al enige tijd harder stijgen dan de inflatie en dat leidt tot een hogere koopkracht.” Mujagic verwacht dat aandelen van bedrijven die actief zijn in consumentengoederen het in 2025 goed zullen gaan doen.

Morningstar maatstaven voor aandelen van drie maaltijdbezorgers

Just Eat Takeaway.com TKWY

Analist: Verushka Shetty


Just Eat Takeaway is marktleider in de meeste markten waar het actief is, met uitzondering van de Verenigde Staten, en is volgens ons goed gepositioneerd om te profiteren van de structurele trend van digitalisering van bestellingen voor maaltijdbezorging.

Wij zijn van mening dat het bedrijfsmodel gebaseerd is op sterke netwerkeffecten van een meerzijdig platform en moat-waardige concurrentievoordelen vertoont, een functie van de first-mover voordelen die het bedrijf heeft verworven in belangrijke Europese markten. Dominante marktspelers profiteren het meest van een opwaartse spiraal van toenemende keuze en schaalgrootte, aangezien consumenten de voorkeur geven aan een platform met een grote verscheidenheid aan restaurants en relatief lage transactiekosten en restaurants de voorkeur geven aan een platform met meer bestellingen.

We verwachten dat Just Eat Takeaway in staat zal zijn om een gemiddelde omzetgroei te ondersteunen naarmate de marktpenetratie en het aantal bestellingen toeneemt, terwijl we een geleidelijke verbetering van de marges zien. Op de langere termijn zien we de marges verbeteren als gevolg van schaalgrootte en prijsstelling. Belangrijk zijn daarbij de dominante marktposities in Nederland en Duitsland, de twee meest winstgevende markten voor maaltijdbezorging wereldwijd.

Deliveroo ROO

Analyst: Verushka Shetty


Deliveroo mikt op de nummer 2 of 3 positie in zijn markten, en wij denken dat het goed gepositioneerd is om te profiteren van de structurele trend in maaltijdbezorging. De combinatie van een sterk merk (hoge bestelfrequentie), uitzonderlijke serviceniveaus (toonaangevende gemiddelde bezorgtijden), sterke en winstgevende marktposities in de belangrijkste steden (70% marktaandeel in Londen met een brutowinstmarge met lage dubbele cijfers), een gunstige restaurantmix (het merendeel van de restaurants zijn onafhankelijke restaurants), lage kapitaalintensiteit en een nog onaangeboorde adresseerbare markt onderbouwen de beleggingscasus van Deliveroo.

Hoewel Deliveroo’s bedrijfsmodel gebaseerd is op sterke netwerkeffecten van meerzijdige platforms, geloven we niet dat het bedrijf erin geslaagd is om de waarde die op die platforms gecreëerd wordt volledig te benutten. Deliveroo geen dominante positie heeft in de meeste van zijn markten en er uitvoeringsrisico’s zijn, vinden we de toekenning van een moat nog te voorbarig.

Wel vinden we de strategie van Deliveroo veelbelovend, waardoor de klantrelaties, zoals het Deliveroo Plus-model, het Prime-partnerschap in Europa en de uitbreiding in non-foodcategorieën, waarschijnlijk verder versterkt zullen worden.

Delivery Hero DHER

Analyst: Verushka Shetty


Delivery Hero is een van de snelst groeiende maaltijdbezorgers ter wereld en is blootgesteld aan regio’s met aantrekkelijke structurele kenmerken op lange termijn. We blijven onder de indruk van de voortdurende groei van het bedrijf.

Delivery Hero onderscheidt zich van andere bezorgbedrijven doordat zijn eigen bezorgactiviteiten voornamelijk actief zijn in landen met gunstige kenmerken, zoals een hoge bevolkings- en restaurantdichtheid, lage/flexibele minimumlonen, relatief hoge gemiddelde orderbedragen en een hoge orderfrequentie

Wij zijn van mening dat de blootstelling van de groep aan deze regio’s (Turkije, Saoedi-Arabië, Koeweit, Verenigde Arabische Emiraten, Zuid-Korea en Egypte) bijdraagt aan het creëren van concurrentievoordelen. Gezien de duidelijke strategische focus van het bedrijf op de uitbreiding van de eigen leveringsactiviteiten in de verschillende regio’s en de quick-commerce business, waarvoor het bereiken van onderliggende winstgevendheid nog steeds werk in uitvoering is, denken wij dat het aandeel Delivery Hero gepaard gaat met een zeer hoge onzekerheid.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Deliveroo PLC138,00 GBX-2,89Rating
Delivery Hero SE28,18 EUR-1,16
Just Eat Takeaway.com NV13,70 EUR-3,04Rating

Over de auteur

Robert van den Oever  is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten