Is aandeel Tesla koopwaardig na koersstijging sinds de presidentsverkiezingen?

De verkiezing van Trump tot president wordt gezien als een groot pluspunt, maar er lijkt perfectie te zijn ingeprijsd in de aandelenkoers van Tesla.

Meicheng Lu 23 december, 2024 | 13:51
Facebook Twitter LinkedIn

Tesla-aandelenverhaal in de aanloop naar de winst van het bedrijf. Afbeelding van een Tesla Supercharger.

Morningstar maatstaven voor aandeel Tesla


De koers van het aandeel Tesla (TSLA) heeft een scherpe ommekeer gemaakt in 2024 en bereikte recordhoogtes, waarbij de elektrische-autobouwer wordt gezien als een bedrijf dat profiteert van de nieuwe prominente aanwezigheid van CEO Elon Musk in Washington.

Het aandeel begon 2024 met de grootste inzinking in jaren, omdat beleggers zich steeds meer zorgen maakten over het vermogen van het bedrijf om de snelle groei vast te houden. Eind mei nog wisselde een aandeel Tesla voor $182 per aandeel van eigenaar, een daling van zo’n 55% ten opzichte van de piek van $409,97 in november 2021.

Het sentiment werd positiever dankzij een sterk derde kwartaal, merkt Morningstar-strateeg Seth Goldstein op. Na de verkiezingsdag waarop de Amerikanen konden stemmen voor een nieuwe president schoot het aandeel omhoog. Op 5 november sloot het aandeel Tesla op $251,44. Sindsdien is het aandeel meer dan 73% gestegen en bereikte het een nieuw record van $ 436,23 per aandeel.

“De verkiezing van Donald Trump wordt als zeer positief gezien voor Tesla, omdat CEO Elon Musk adviseur van Trump wordt. Musk zou kunnen helpen bij het vormgeven van beleid, zoals regelgeving voor autonoom rijden, die belemmeringen in de regelgeving voor Tesla’s Robotaxi-activiteiten zou kunnen wegnemen,” aldus Goldstein.

Sterke winst voor Tesla in derde kwartaal

Tesla’s meest recente resultaten gaven een beter beeld dan eerder dit jaar, toen de winstmarges daalden tot meerjarige dieptepunten en beleggers steeds meer vraagtekens zetten bij het groeipad.

Goldstein merkt op dat Tesla in het derde kwartaal een solide groei in leveringen en, wat cruciaal is, een uitbreiding van de winstmarges binnen het autosegment liet zien. “Het management voorspelde ook een leveringsgroei van 20%-30% in 2025, wat betekent dat Tesla’s leveringen de komende jaren sterk zullen blijven groeien”, zegt hij.

Daarnaast kondigde Tesla aan dat het van plan is om in 2025 te beginnen met het testen van zijn volledige zelfrijdende modus zonder toezicht in Texas en Californië. “Dit is een belangrijke stap om Robotaxi’s werkelijkheid te laten worden, wat het enthousiasme voor het aandeel aanwakkert,” zegt Goldstein.

Tesla’s groeivooruitzichten

Ondanks het optimisme van Tesla’s management denkt Goldstein niet dat de groeidoelstellingen van het bedrijf zullen worden gehaald: “We denken dat Tesla in 2025 waarschijnlijk een tragere groei van de leveringen zal zien dan de management guidance van 20%-30%, omdat we denken dat het nieuwe Model Q waarschijnlijk langer zal duren om de productie op te starten dan de guidance impliceert. Daarnaast denken we dat de Cybercab waarschijnlijk zal worden uitgesteld tot na 2026, omdat Tesla’s software voor volledig zelfstandig rijden waarschijnlijk meer tijd nodig heeft om te verbeteren.”

Hoe beleggers het aandeel Tesla moeten zien

Goldstein schat de reële waarde van Tesla-aandelen op $210 per aandeel en het aandeel noteert op bijna het dubbele van die prijs. Het aandeel heeft een Morningstar Rating van 1 ster, wat betekent dat het aanzienlijk overgewaardeerd is. “Wij denken niet dat beleggers Tesla moeten kopen tegen de huidige prijs,” legt Goldstein uit. “De huidige aandelenprijs impliceert dat bijna alles goed gaat voor Tesla op het gebied van nieuwe productlanceringen, omzetgroei en margevergroting.”

Goldstein zegt bijvoorbeeld dat de huidige prijzen impliceren dat “Tesla een sterke groei in leveringen zal zien en tegen het einde van het decennium een wereldwijde top 3 autofabrikant zal zijn. Daarnaast impliceert de huidige aandelenkoers dat de Robotaxi-activiteiten succesvol zijn en een hoge adoptiegraad kennen. De huidige aandelenkoers rechtvaardigt de fundamentals van ons basisscenario niet en is volgens ons te optimistisch.”

Hij vervolgt: “We verwachten dat de aandelenprijs van Tesla volatiel zal blijven en zouden beleggers die geïnteresseerd zijn in Tesla willen aanmoedigen om te wachten op een pullback van de aandelen. Voor beleggers die Tesla bezitten, kan het een goed moment zijn om te overwegen wat winst te maken.”

Hier volgen de hoogtepunten van Goldsteins huidige vooruitzichten voor het aandeel Tesla. Het volledige rapport en meer van zijn berichtgeving over Tesla vindt u hier.

Fair Value en winstaanjagers

Met een beoordeling van 1 ster zijn wij van mening dat Tesla’s aandelen overgewaardeerd zijn ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $210 per aandeel. We gebruiken gewogen gemiddelde kapitaalkosten van iets minder dan 9%. Bij onze waardering van het eigen vermogen tellen we de niet-recourse en niet-verwaterende converteerbare schuld mee. Wij denken dat Tesla in 2024 iets meer auto’s zal leveren dan de 1,81 miljoen in 2023. We verwachten lagere gemiddelde verkoopprijzen, omdat het bedrijf de prijzen in belangrijke markten zoals China waarschijnlijk zal moeten verlagen, in lijn met sectorgenoten. We voorspellen dat de brutomarges voor auto’s in 2024 net onder de 20% zullen uitkomen, iets boven de resultaten van 2023.

Lees meer over Seth Goldsteins analyse van Tesla’s reële waarde hier.

Economic Moat

We kennen Tesla een Narrow Moat toe op basis van zijn immateriële activa en kostenvoordeel. Het sterke merk als luxe autofabrikant vraagt om premium prijzen, terwijl de expertise op het gebied van ontwikkeling en productie van elektrische auto’s het mogelijk maakt om ze goedkoper te maken dan concurrenten.

Tesla krijgt de komende jaren te maken met toenemende concurrentie. Autofabrikanten zijn van plan hun wagenpark te elektrificeren door EV-versies van bestaande voertuigen toe te voegen en nieuwe platforms te creëren. We zien echter dat EV een groter deel van de autoverkoop gaan uitmaken, tot 30% in 2030, tegenover 3% in 2020, waardoor de markt zal groeien omdat ze snel marktaandeel zullen innemen van voertuigen met een verbrandingsmotor. Naarmate er nieuwe modellen worden geïntroduceerd, zullen Tesla’s technologische voorsprong en de kracht van zijn merk intact blijven, waardoor het bedrijf premium prijzen kan blijven vragen voor zijn EV’s.

Lees meer over Seth Goldsteins analyse van Tesla’s economic moat hier.

Risico en onzekerheid

We kennen Tesla een zeer hoge onzekerheidsrating toe, omdat we een breed scala aan mogelijke uitkomsten voor het bedrijf zien. De automarkt is zeer cyclisch en onderhevig aan scherpe dalingen van de vraag op basis van economische omstandigheden. Als marktleider in EV’s is Tesla kwetsbaar voor toenemende concurrentie van traditionele autofabrikanten en nieuwkomers. Als er nieuwe, goedkopere EV’s op de markt komen, kan het bedrijf gedwongen worden om de prijzen te blijven verlagen, waardoor zijn toonaangevende winst daalt. Met meer EV-keuzes kunnen consumenten Tesla minder gunstig beoordelen.

Het bedrijf investeert zwaar in capaciteitsuitbreidingen die het risico in zich dragen van vertragingen en kostenoverschrijdingen. Het bedrijf investeert ook in onderzoek en ontwikkeling om zijn technologische voorsprong te behouden en op software gebaseerde inkomsten te genereren, zonder enige garantie dat deze investeringen vruchten zullen afwerpen. De CEO van Tesla bezit in feite iets meer dan 20% van de aandelen en gebruikt deze als onderpand voor persoonlijke leningen, wat het risico op een grote verkoop om schulden af te lossen verhoogt.

Lees meer over Seth Goldsteins analyse van Tesla’s risico en onzekerheid hier.

Bulls zeggen over aandeel Tesla

  • Tesla kan de auto- en energiesector ontwrichten met zijn technologie voor elektrische auto’s, autonoom rijden, batterijen en systemen voor het opwekken van zonne-energie.
  • Tesla zal de komende jaren hogere winstmarges zien naarmate het de productiekosten per eenheid verlaagt.
  • De volledige zelfrijdende software van Tesla zou de komende jaren groeiende winsten moeten genereren naarmate de technologie steeds beter wordt, wat leidt tot meer adoptie door Tesla-rijders en licenties van andere autofabrikanten.

Bears zeggen over aandeel Tesla

  • Traditionele autofabrikanten en nieuwkomers investeren zwaar in de ontwikkeling van EV’s, waardoor Tesla de verkoopgroei ziet vertragen en de prijzen verlaagt door de toegenomen concurrentie, waardoor de winstmarges afnemen.
  • Tesla’s afhankelijkheid van in China geproduceerde batterijen voor zijn goedkopere Model 3-auto’s zal de verkoop schaden omdat deze auto’s niet in aanmerking komen voor Amerikaanse subsidies.
  • De prijzen van zonnepanelen en batterijen zullen sneller dalen dan Tesla de kosten kan verlagen, met als gevolg weinig tot geen winst voor de energieopwekkings- en opslagsector.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Meicheng Lu  maakt deel uit van het Morningstar Development Program als Financial Product Specialist en werkt momenteel voor Editorial.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten