Zouden de tariefplannen van Donald Trump realiteit kunnen worden? Misschien, maar dat is verre van zeker. Wij schatten de kans op een uniforme verhoging van het importtarief met 10% op 10% en de kans op een van 60% voor China op 36%.
Hoewel deze verhogingen zeker nog niet vastliggen, schatten we de impact op het reële bruto binnenlands product (bbp) in op 0,32%. Door de verhoogde kans op hogere importtarieven voorzien we dat het bbp de komende vijf jaar met 2,7% zal groeien.
In onze meest recente economische outlook beschrijven we in detail wat er in de toekomst onder de regering Trump mogelijk gaat gebeuren op het gebied van importtarieven, immigratie en inflatie.
Welke tarieven stelt Trump voor?
Tijdens zijn eerste termijn als president heeft Trump verschillende importtarieven opgelegd, waaronder een van 25% op staal en een van 10% op aluminium. Die geldt voor import uit de meeste landen.
Sindsdien heeft Trump zijn steun uitgesproken voor het invoeren van meer importtarieven. Tijdens zijn verkiezingscampagne stelde hij vorig jaar een belastingverhoging voor van 10% op alle import naar de VS en een van 60% op die uit China.
We hebben er weinig vertrouwen in dat Trumps voorstel voor uniforme tariefverhogingen daadwerkelijk ingevoerd zullen worden. We schatten de kans op dit soort uniforme, ofwel algemene, tariefverhogingen in op 10%. Dat wil zeggen: een kans van 20% dat Trump deze tarieven serieus zal willen doorvoeren en als hij dat inderdaad wil, een van 50% dat die ook worden ingevoerd.
Het is zeer waarschijnlijk dat de discussie over deze tariefverhoging van 10% slechts grootspraak is. Tijdens zijn eerste termijn sprak Trump ook al over dit soort importtarieven, maar pakte hij dat idee nooit serieus op.
Er zijn verschillende redenen waarom Trump er voor zou kunnen kiezen om zijn plannen niet door te zetten:
• Zijn voorstellen kunnen deel uitmaken van campagne-retoriek of van een harde onderhandelingsstrategie, bedoeld om concessies af te dwingen bij handelspartners.
• Trump zou kunnen worden afgeschrikt door weerstand tegen zijn plannen van Republikeinen binnen het Congres, van zakelijke organisaties en van mensen uit zijn directe omgeving (vooral van Larry Kudlow, voormalig directeur van de Nationale Economische Raad, de National Economic Council).
• Andere adviseurs zouden hem erop kunnen wijzen dat de invoering van de voorgestelde tarieven botst met buitenlandse beleidsdoelen, zoals Israël steunen of het confronteren van Iran of China.
Maar als het Trump ernst is met zijn plannen voor aanvullende importtarieven, schatten we de kans dat dit daadwerkelijk gebeurt in op 50%. Goedkeuring door de wetgevende macht lijkt vrijwel onmogelijk, dus de succesvolle invoering hangt af van de vraag of een uitvoerend besluit wettelijk houdbaar is.
De redenen die hij aanvoert ter rechtvaardiging voor de recent ingevoerde tarieven— nationale veiligheid, de oneerlijke handelspraktijken van China en de roof van intellectueel eigendom—lijken niet op te gaan voor de voorgestelde algemene importtarieven van 10%. Maar de president heeft wel een scala van wettelijke bevoegdheden om deze percentages aan te passen. Gezien de grote onzekerheid is het een beetje een kwestie van kop of munt wat er gaat gebeuren.
Grotere kans op hogere tarieven voor China
Wij denken dat de kans op invoering van de voorgestelde tarieven voor China 36% is. We achten de kans dat die serieus worden opgepakt 45%, en als dat gebeurt, de kans dat ze daadwerkelijk worden ingevoerd 80%. Daarmee is de kans dat dit gebeurt meer dan drie keer zo hoog als die op een algemene belastingverhoging.
We denken dat het veel waarschijnlijker is dat Trump de plannen voor tariefverhogingen voor China serieus zal doorzetten vanwege de groeiende polarisatie van de relaties tussen de VS en China en van het anti-China sentiment. Gezien de grote stijging van de importtarieven op Chinese goederen die al ingevoerd zijn tijdens Trumps eerste termijn, is de kans groter dat Trump zijn laatste dreigingen richting China daadwerkelijk zal doorzetten.
Toch zullen veel mensen Trump ervan proberen te overtuigen geen importtarieven van 60% door te voeren. We verwachten vooral massale weerstand van de kant van het bedrijfsleven. Dit vanwege het feit dat China dan waarschijnlijk vergeldingsmaatregelen zal treffen.
En die zullen niet alleen Amerikaanse exporteurs raken, maar ook Amerikaanse bedrijven die in China actief zijn. En China zou zeker de conclusie kunnen trekken dat het weinig te verliezen heeft als het zware vergeldingsmaatregelen doorvoert.
Tegelijkertijd zijn er ook sterke prikkels voor China om echt concessies te doen teneinde Trump van invoering van hogere tarieven af te houden. De situatie is anders dan in de jaren 2018-2019, toen de eerste handelsoorlog plaatsvond: andere landen nemen nu ook protectionistische maatregelen tegen China.
Maar China heeft buitenlandse handel nodig om de gevolgen te compenseren van de gebarsten vastgoedbubbel op de binnenlandse markt. Als Trump het plan voor een tariefverhoging van 60% voor China doorzet, dan denken we dat de kans op succes overweldigend is (80%).
Anders dan bij de invoering van algemene tarieven, zou dit een casus kunnen zijn waarin Trump artikel 301 inzet uit het Amerikaanse handelswetboek, de Trade Act. Die geeft de president de bevoegdheid om “onderzoek te doen en actie te ondernemen om het Amerikaanse recht, zoals overeengekomen in handelsakkoorden te handhaven en om te reageren op bepaalde buitenlandse handelspraktijken.”
De bevoegdheid die artikel 301 biedt, werd ook gebruikt om de tariefverhogingen van Trump in 2018-2019 door te voeren. En die is zelfs uitgebreid tijdens Joe Bidens presidentschap, dus er is bestaan goede redenen om te geloven dat dit opnieuw zou kunnen gebeuren.
Mogelijk effect van Trumps tariefverhogingen: een 1,9% lager bbp
We We voorspellen een daling van 1,4% van het reële bbp in de VS in het geval er een uniforme verhoging wordt doorgevoerd en een van 0,5% als de tarieven voor China doorgaan.
We verwachten dat het invoeren van hogere tarieven voor China minder impact zal hebben, omdat de kans groot is dat bedrijven deze tarieven zullen omzeilen door goederen via derde landen in te voeren.
De naar waarschijnlijkheid gewogen impact van invoering van de door Trump genoemde tarieven is 0,32%. Dit percentage weerspiegelt de grotere kans die bestaat op protectionistische maatregelen, ongeacht welke partij er aan de macht is (dat is wel gebleken uit de tarieven die de regering Biden invoerde op elektrische voertuigen en andere goederen).
Hogere tarieven veroorzaken zonder twijfel een lager bbp en worden vaak beschouwd als iets wat de inflatie verhoogt.
Desondanks denken we dat hoe hoog de inflatie is die hieruit voortkomt van vele factoren afhankelijk is, waaronder de reactie van de Federal Reserve. Wij zijn uitgegaan van een beperkt effect in onze prognoses voor de toekomstige inflatie – niet van een significant effect.
Scenario | Impact (% BBP) | Waarschijnlijkheid | Waarschijnlijkheidsgewogen impact (% BBP) |
---|---|---|---|
10% stijging uniformen | 1.4% | 10% | 0.14% |
60% op China | 0.5% | 36% | 0.18% |
Totaal | 1,9% | 0,32% |
Dit artikel is samengesteld door Emelia Fredlick.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.