Amazon AMZN zal naar verwachting zijn winstcijfers over het vierde kwartaal bekendmaken op 6 februari. Hier is Morningstar’s mening over wat te verwachten van Amazon’s inkomsten en aandelen.
Morningstar maatstaven voor aandeel Amazon
- Fair Value: $200,00
- Morningstar Rating: ★★
- Economic Moat: Wide
- Morningstar Unvertainty Rating: Medium
Verwachte publicatiedatum van de winstcijfers
- Donderdag 6 februari 2025
Waar moet je op letten bij de kwartaalcijfers van Amazon?
• Capex niveaus en nieuwe capex guidance: Dit is in het licht van de sterke toename in capaciteitsuitbreiding van datacenters en wordt nog interessanter door de aankondiging van Stargate eerder deze week.
• Amazon Web Services prestaties: De groei zou moeten versnellen, zij het bescheiden. De segmentmarges waren vorig kwartaal hoog. We zijn ook op zoek naar AI-gerelateerd commentaar over Alexa of AWS.
• Prestaties op het gebied van reclame: Dit is een belangrijke groeimotor en margeniveau voor het bedrijf.
• E-commerce prestaties: Alle tekenen wijzen op een goed kwartaal in dit segment.
• Marge-ontwikkeling en operationele prestaties: Dit is een doorlopend verhaal waarin het bedrijf blijft proberen om efficiëntie te winnen in het hele netwerk en op andere gebieden.
Schatting van de reële waarde van Amazon
Met een waardering van 3 sterren zijn wij van mening dat Amazon’s aandelen redelijk gewaardeerd zijn ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $200 per aandeel, wat neerkomt op een bedrijfswaarde/omzet-multiple van 3 keer en een rendement van 2% op de vrije kasstroom in 2024. Op de lange termijn verwachten we dat e-commerce marktaandeel zal blijven afsnoepen van fysieke retailers. Verder verwachten we dat Amazon online marktaandeel zal winnen. Wij denken dat covid op de middellange termijn een deel van de vraag naar zich toe zal trekken door het gedrag van consumenten te veranderen en beter door te dringen in bepaalde retailcategorieën, zoals kruidenierswaren, apotheken en luxegoederen, die eerder online niet zo populair waren.
Wij denken dat Prime-abonnementen en de bijbehorende voordelen (samen met selectie, prijs en gemak) het retailverhaal blijven stimuleren. We zien ook internationale mogelijkheden binnen de detailhandel voor de langere termijn. Wij gaan ervan uit dat de totale detailhandelsgerelateerde omzet de komende vijf jaar met 8% per jaar zal groeien.
Lees meer over de schatting van de reële waarde van Amazon.
Economic Moat Rating
We kennen Amazon een Wide Moat rating toe op basis van netwerkeffecten, kostenvoordelen, immateriële activa en omschakelingskosten. Amazon verstoort de traditionele detailhandel al meer dan twee decennia, terwijl het zich ook ontpopt als de toonaangevende aanbieder van infrastructuur-as-a-service via Amazon Web Services. Deze verstoring is omarmd door consumenten en heeft veranderingen in de hele sector gestimuleerd, omdat traditionele retailers zwaar hebben geïnvesteerd in technologie om bij te blijven. Covid-19 heeft de verandering versneld en gezien de technologische bekwaamheid van het bedrijf, zijn enorme schaal en zijn relatie met de consument denken wij dat Amazon zijn voorsprong heeft vergroot, wat volgens ons de komende jaren zal resulteren in economische rendementen die veel hoger zijn dan de kapitaalkosten.
Lees meer over de concurrentievoorsprong van Amazon.
Financiële gezondheid
Wij geloven dat Amazon financieel gezond is. De inkomsten groeien snel, de marges nemen toe, het bedrijf heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte en de balans is in uitstekende vorm. Naar onze mening zal de markt aantrekkelijk blijven voor verkopers van derden, omdat Prime consumenten aan Amazon blijft binden. We zien ook dat AWS en reclame de algehele bedrijfsgroei en voortdurende marge-uitbreiding stimuleren.
Op 31 december 2023 had Amazon $86,8 miljard dollar in cash en verhandelbare waardepapieren, waar $58,3 miljard aan schulden tegenover stond. We verwachten ook dat de vrije kasstroom - die tijdens de pandemie te lijden had omdat het bedrijf zwaar investeerde in de uitbreiding van faciliteiten, het creëren van content en zijn transportnetwerk - de komende jaren weer op een normaal niveau zal komen.
Lees meer over de financiële kracht van Amazon.
Risico en onzekerheid
We kennen Amazon een onzekerheidrating van gemiddeld toe. Het bedrijf moet zijn leidende positie in de online detailhandel beschermen, wat een uitdaging kan zijn als de voorkeuren van consumenten veranderen, vooral sinds covid-19 (omdat consumenten terug kunnen vallen op eerder gedrag), en als traditionele retailers hun online aanwezigheid versterken. Het behouden van een voorsprong op het gebied van e-commerce heeft het bedrijf ertoe aangezet om te investeren in niet-traditionele gebieden, zoals het produceren van inhoud voor Prime Video en het opbouwen van een eigen transportnetwerk. Op dezelfde manier moet het bedrijf ook een aantrekkelijke waardepropositie behouden voor zijn externe verkopers. Sommige van deze investeringsgebieden hebben in het verleden vragen opgeroepen bij beleggers, en we verwachten dat het management volgens zijn strategie zal blijven investeren, ondanks periodieke margedruk door hogere uitgaven.
Lees meer over de risico’s en onzekerheid van Amazon.
Bulls zeggen over aandeel Amazon
• Amazon is de duidelijke leider in e-commerce en heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte om te blijven investeren in groeimogelijkheden en de allerbeste klantervaring te bieden.
• Reclame en AWS met hoge marges groeien sneller dan het bedrijfsgemiddelde, wat de winstgevendheid de komende jaren zou moeten blijven stimuleren.
• Amazon Prime lidmaatschappen helpen klanten aan te trekken en te behouden die meer uitgeven bij Amazon. Dit versterkt een krachtig netwerkeffect en zorgt voor terugkerende inkomsten met een hoge marge.
Bears zeggen over aandeel Amazon
• Grote technologiebedrijven, waaronder Amazon, maken zich steeds meer zorgen over regelgeving. Bovendien kan het bedrijf te maken krijgen met toenemende problemen op het gebied van regelgeving en naleving naarmate het internationaal uitbreidt.
• Nieuwe investeringen - met name in fulfillment, bezorging en AWS - zouden de groei van de vrije kasstroom moeten temperen. Ook zal Amazons penetratie in sommige landen moeilijker zijn dan in de Verenigde Staten vanwege inferieure logistieke netwerken.
• Amazon zal mogelijk minder succesvol zijn in het penetreren van nieuwe retailcategorieën, zoals luxegoederen, vanwege consumentenvoorkeuren en een verbeterde e-commerce ervaring van grotere retailers.
Dit artikel is samengesteld door Gautami Thombare.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.