Is Tesla na de resultaten koopwaardig of niet?

Kijkend naar AI-gedreven groei, de lancering van de robotaxi en een verhoogde Fair Value, is dit wat wij denken van het aandeel Tesla.

Seth Goldstein, CFA 05 februari, 2025 | 10:37
Facebook Twitter LinkedIn

JANUARY 25th 2024: Tesla, Inc. stock shares plummet after fourth quarter earnings report miss and warnings of lower production growth rate. - File Photo by: zz/STRF/STAR MAX/IPx 2021 5/15/21 The Tesla Automobile dealership on May 15, 2021 in Downtown Manhattan, New York City. (NYC)

Tesla TSLA rapporteerde zijn omzet- en winstcijfers over het vierde kwartaal op 29 januari. Hier is de mening van Morningstar over de resultaten van Tesla en de vooruitzichten voor het aandeel.

Morningstar maatstaven voor aandeel Tesla


Wat we vonden van Tesla’s kwartaalwinst

Tesla-aandelen stegen 4% in de nabeurshandel nadat het management vooruitgang meldde in zijn software voor autonoom rijden en vasthield aan de tijdlijn voor de lancering van meer betaalbare modellen later dit jaar.

Waarom is het belangrijk: Tesla wil het bedrijf omvormen van een primair autoproducent tot een echte aanbieder van kunstmatige intelligentie. Tesla wil ook volledig autonoom rijdende software ontwikkelen die een robotaxidienst mogelijk maakt.

• Tesla is een snelgroeiend aandeel, dat de eerste winstgevende producent van elektrische voertuigen ter wereld is geworden. Met het doel van het management om een robotaxidienst op te zetten, hebben aandelen de neiging volatiel te zijn en te bewegen op basis van de voortgang van het management in de richting van de succesvolle ontwikkeling van autonoom rijdende software.

• Met de eerste robotaxi die in juni 2025 zal worden gelanceerd, maakt Tesla significante vooruitgang in de richting van zijn langetermijndoelen op het gebied van autonoom rijden.

De bottom line: We verhogen onze schatting van de reële waarde van $210 naar $250 per aandeel. De stijging is het gevolg van onze aannames voor een hogere adoptie van software voor autonoom rijden en een snellere groei in de energieopwekkings- en opslagactiviteiten.

• Tegen de huidige prijzen zijn Tesla-aandelen volgens ons overgewaardeerd: het aandeel handelt ongeveer 60% boven onze bijgewerkte schatting van de reële waarde. We raden beleggers aan te wachten op een pullback van de aandelen voordat ze een instapmoment overwegen.

Big picture: We waarderen de vooruitgang die het management heeft geboekt bij het verbeteren van de software voor autonoom rijden. Auto’s blijven echter de kernactiviteit van het bedrijf. De brutowinstmarges voor auto’s, exclusief credits, daalden opeenvolgend naar het midden van de tien, van 20% in het derde kwartaal.

• Wij denken dat Tesla de prijzen zal moeten blijven verlagen in belangrijke markten zoals China, waar het met meer concurrentie te maken zal krijgen. Hierdoor zullen de marges de komende jaren onder de doelstelling van het management van 20% blijven.

• Hoewel we een terugkeer zien naar leveringsgroei in 2025, verwachten we dat dit grotendeels zal komen van de nieuwe, meer betaalbare voertuigversie die gebruikmaakt van het Model Y-platform. Naarmate de productie van dit voertuig toeneemt, verwachten we dat dit zal wegen op de winst in 2025.

Fair Value schatting voor aandeel Tesla

Met een waardering van 2 sterren zijn wij van mening dat Tesla’s aandelen overgewaardeerd zijn ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $250 per aandeel. We gebruiken gewogen gemiddelde kapitaalkosten van iets minder dan 9%. Onze waardering van het eigen vermogen voegt nonrecourse en nonilutive converteerbare schuld toe. In 2024 bedroegen de Tesla-leveringen 1,79 miljoen, iets minder dan de 1,81 miljoen in 2023. We voorspellen dat de leveringen in 2025 weer zullen toenemen als de betaalbare auto halverwege het jaar wordt gelanceerd. We voorspellen echter dat de leveringen onder de langetermijndoelstelling van het management van 20% zullen uitkomen.

Lees meer over de schatting van de reële waarde van Tesla.

Tesla’s Economic Moat Rating

We kennen Tesla een Narrow Moat toe op basis van zijn immateriële activa en kostenvoordeel. Het sterke merk cachet van het bedrijf als luxe autofabrikant vraagt om premium prijzen, terwijl de expertise in de productie van elektrische auto’s het mogelijk maakt om zijn voertuigen goedkoper te maken dan concurrenten.

We zien het potentieel voor Tesla om zijn kapitaalkosten in ten minste de komende 20 jaar te overtreffen, wat de maatstaf is die we gebruiken voor een brede moat rating. De tweede periode van 10 jaar brengt echter aanzienlijke onzekerheid met zich mee voor zowel Tesla als de bredere auto-industrie, gezien de snelle vooruitgang van autonome voertuigtechnologieën, die de manier waarop consumenten voertuigen gebruiken kunnen veranderen. Daarom vinden we een smalle moat-rating, die uitgaat van een duur van 10 jaar excess return, passender.

Lees meer over de economische slotgracht van Tesla.

Financiële kracht

Tesla verkeert in uitstekende financiële gezondheid. Geldmiddelen, kasequivalenten en investeringen bedroegen meer dan $33,6 miljard en overtroffen ruimschoots de totale schuld per 30 september 2024. De totale schuld bedroeg ongeveer $7,4 miljard, terwijl de totale schuld exclusief de financiering van voertuigen en energieproducten (nonrecourse debt) iets meer dan $10 miljoen bedroeg.

Om zijn groeiplannen te financieren, heeft Tesla in het verleden gebruik gemaakt van kredietlijnen, converteerbare schuldfinanciering en aandelenemissies om kapitaal aan te trekken. In 2020 haalde het bedrijf 12,3 miljard dollar op in drie aandelenemissies. Wij denken dat dit logisch is, omdat het financieren van enorme groei uitsluitend met schulden extra risico’s met zich meebrengt in een cyclische sector.

Lees meer over de financiële kracht van Tesla.

Risico en onzekerheid

We kennen Tesla een score voor zeer hoge onzekerheid toe, omdat we een breed scala aan mogelijke uitkomsten voor het bedrijf zien. De automarkt is zeer cyclisch en onderhevig aan scherpe dalingen van de vraag op basis van economische omstandigheden. Als marktleider op het gebied van EV’s is Tesla kwetsbaar voor toenemende concurrentie van traditionele autofabrikanten en nieuwkomers. Als er nieuwe, goedkopere EV’s op de markt komen, kan het bedrijf gedwongen worden om de prijzen te blijven verlagen, waardoor zijn toonaangevende winst daalt. Met meer EV-keuzes kunnen consumenten Tesla minder gunstig beoordelen.

Het bedrijf investeert zwaar in capaciteitsuitbreidingen die het risico van vertragingen en kostenoverschrijdingen met zich meebrengen. Het bedrijf investeert ook in onderzoek en ontwikkeling om zijn technologische voorsprong te behouden en op software gebaseerde inkomsten te genereren, zonder enige garantie dat deze investeringen vruchten zullen afwerpen. De CEO van Tesla bezit in feite iets meer dan 20% van de aandelen en gebruikt deze als onderpand voor persoonlijke leningen, wat het risico op een grote verkoop om schulden af te lossen verhoogt.

Lees meer over de risico’s en onzekerheid van Tesla.

Bulls zeggen over aandeel Tesla

• Tesla zou de auto- en energiesector kunnen ontwrichten met zijn technologie voor EV’s, AV’s, batterijen en systemen voor het opwekken van zonne-energie.

• Tesla zal de komende jaren hogere winstmarges zien naarmate het de productiekosten per eenheid verlaagt.

• De volledige zelfrijdende software van Tesla zou de komende jaren groeiende winsten moeten genereren naarmate de technologie steeds beter wordt, wat leidt tot meer adoptie door Tesla-rijders en licenties van andere autofabrikanten.

Bears zeggen over aandeel Tesla

• Traditionele autofabrikanten en nieuwkomers investeren zwaar in de ontwikkeling van EV’s. Dit zou ertoe moeten leiden dat Tesla de groei van de verkoop ziet vertragen en gedwongen wordt om de prijzen te verlagen vanwege de toegenomen concurrentie, waardoor de winstmarges worden uitgehold.

• Tesla’s grote investering in software voor autonoom rijden kan waardevernietigend werken, omdat het robotaxiproduct te maken zal krijgen met vertragingen en concurrentie van Waymo, dat al een robotaxidienst aanbiedt.

• Tesla’s activiteiten op het gebied van energieopwekking en -opslag zullen meer concurrentie ondervinden van batterijproducenten die bereid zijn lagere winsten te maken om marktaandeel te winnen.

Dit artikel is samengesteld door Gautami Thombare.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Seth Goldstein, CFA  is aandelenanalist bij Morningstar

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten