Heineken HEIA komt op woensdag 12 februari voorbeurs met de jaarcijfers over 2024. Dit is waar Morningstar naar uitkijkt bij de resultaten van de bierbrouwer en het aandeel Heineken.
Morningstar maatstaven voor aandeel Heineken
Heineken HEIA
Analist: Verushka Shetty
- Fair Value Estimate: €100,00
- Morningstar Rating: ★★★★★
- Economic Moat: Narrow
- Morningstar Uncertainty Rating: Medium
Waar op te letten bij de resultaten van Heineken
• We verwachten dat het bedrijf zijn verwachtingen voor het hele jaar van 4%-8% autonome groei van het bedrijfsresultaat kan halen. Carlsberg heeft de winstgevendheid voor 2024 aan de bovenkant gehaald, dus we verwachten een vergelijkbaar resultaat voor Heineken.
• Het bedrijf heeft in bepaalde markten prijsverhogingen doorgevoerd, dus we verwachten dat dit over het algemeen een positief effect zal hebben.
• Verwacht voor het jaar lagere volumes in zowel de Verenigde Staten als Europa.
• Ondanks een ongunstig klimaat in 2024 blijven we bij ons standpunt dat het bedrijf goed gepositioneerd is om te profiteren van de seculaire langetermijnfactoren in de brouwerijsector, waaronder schaalvergroting van premiums, uitbreiding van portfolio’s en de groei van alcoholvrij brier.
Fair Value schatting voor aandeel Heineken
Onze Fair Value van €100 impliceert voor 2024 een multiple van 20 keer de winst en 10 keer de bedrijfswaarde/EBITDA, een rendement op de vrije kasstroom van 5,2% en een dividendrendement van 2,5%. Deze multiples liggen aan de onderkant van de recente historische waardering van het bedrijf en zijn in lijn met onze Europese drankendekking. Ze weerspiegelen de groeikansen van Heineken in de sector, zowel in de omzet als in de marges en het rendement.
De belangrijkste variabelen in onze waardering zijn de autonome groei van Heineken en de EBIT-marge halverwege de cyclus. Wij denken dat Heineken de omzet in een stabiele situatie met 4% kan laten groeien, iets boven onze schatting voor het sectorgemiddelde, vanwege de afstemming op de premiumsegmenten. Dit zou een sterke mixdriver mogelijk moeten maken naarmate kernmarkten zoals Zuidoost-Azië premiumiseren.
Met een hernieuwde focus op kosten en een groot aantal factoren die de winstgevendheid stimuleren, hebben wij er vertrouwen in dat de marge van Heineken op de middellange termijn zal toenemen. Wij gaan uit van een EBIT-marge van 17,1% halverwege de cyclus, wat een piekniveau van winstgevendheid vertegenwoordigt, maar rekening houdt met enige uitgaven voor het opbouwen van merken en een route naar marktverbetering. Dit is in lijn met tot iets onder onze aanname voor andere bedrijven in consumentenproducten (met name dicht bij concurrent Carlsberg) en de kostenstructuur van Heineken biedt momenteel mogelijkheden om de efficiëntie te verbeteren. Het zou nog steeds aanzienlijk lager zijn dan de 30% EBIT-marges die marktleider AB InBev realiseert.
Economic Moat voor aandeel Heineken
Heineken heeft naar onze mening een Narrow Economic Moat, die profiteert van zowel een kostenvoordeel als immateriële activa in de sterkste markten. De concurrentievoordelen zijn afhankelijk van de kenmerken van de markten waarin het bedrijf actief is. In het geval van Heineken wordt bijna de helft van de omzet en meer dan een derde van de EBIT gegenereerd in de competitieve Europese markt met lage marges, maar aan de andere kant heeft Heineken een aantal competitief voordelige activa in Zuidoost-Azië, terwijl de activiteiten in Noord- en Zuid-Amerika en Afrika verbeteren.
In de markten waar Heineken actief is, is het kostenvoordeel effectief en draagt het bij aan het behoud van marktaandelen. Bier is een schaalbaar bedrijf, met schaalvoordelen bij de inkoop van grondstoffen, verpakking, distributie, reclame en vaste kosten. Heineken blijft achter bij AB InBev in termen van wereldwijde schaalgrootte en produceerde in 2023 243 miljoen hectoliter drank, veel minder dan de helft van wat de wereldwijde brouwerijleider rapporteerde. Niettemin is de wereldwijde schaal van Heineken ongeveer twee keer zo groot als die van een cluster brouwers die er qua omvang onder zitten, waaronder China Resources Beer, Carlsberg en Tsingtao. Hoewel het enige echt wereldwijde merk van het bedrijf Heineken is, bezit het verschillende multinationale merken zoals Amstel, Birra Moretti, Sol en Tiger.
Risico en onzekerheid
Onze Morningstar Uncertainty Rating voor Heineken is Gemiddeld. Omdat de bierconsumptie sterk gecorreleerd is aan de groei van het BBP, is een vertraging van de wereldeconomie het grootste risico voor het volume van Heineken. De recente piek in de inflatie, die bijdroeg aan een volumedaling van 5,6% in 2023, is een voorbeeld van de gevoeligheid van de vraag voor macro-economische omstandigheden.
We bewonderen het driejarenplan van CEO Dolf van den Brink, maar we zien enig uitvoeringsrisico. De CEO moet een middenweg zien te bewandelen tussen het implementeren van een meer kostengerichte cultuur, zonder de bedrijfscultuur te veel te verstoren en de productiviteit en efficiëntie aan te tasten, die cruciaal zijn voor de waardecreatiestrategie.
Hoewel Heineken marktleider is in verschillende landen, is het marktaandeel niet zo dominant als dat van AB InBev in Latijns-Amerika en Afrika en heeft het in bijna elke markt te maken met sterke concurrentie.
Bulls zeggen over aandeel Heineken
• De premiumportfolio omvat Heineken, het enige echte wereldwijde premium pilsmerk, Affligem, Lagunitas en Birra Moretti. Het is goed gepositioneerd om marktaandeel te veroveren door middel van premiumisering.
• Hoewel dit op het rendement op geïnvesteerd vermogen zal drukken, betekent de acquisitie van Punch Taverns dat Heineken bijna 3.000 pubs in het Verenigd Koninkrijk in handen heeft.
• Heineken 0.0, de alcoholvrije uitbreiding van het vlaggenschipmerk, is wereldwijd in veel markten een groot succes en zou de komende jaren een aanjager van de marges moeten blijven.
Bears zeggen over aandeel Heineken
• Europa is goed voor een derde van Heinekens EBIT, maar de prijsstelling is zwak in de zeer competitieve West-Europese markt, terwijl ongunstige demografische ontwikkelingen het volume in Oost-Europa onder druk zetten.
• Heineken was laat in het spel op het gebied van ambachtelijk bier en de recente overname van Lagunitas blijft de enige stap in deze snelgroeiende categorie.
• Ondanks de acquisitie van Asia Pacific Breweries blijft Heineken onderbelicht in de groeiende Aziatische markt,
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.