Unilever UNA komt op donderdag 13 februari met de resultaten over het vierde kwartaal en heel 2024. Dit is waar Morningstar naar uitkijkt bij de resultaten van de voedingsmiddelenproducent en het aandeel Unilever.
Morningstar maatstaven voor aandeel Unilever
Unilever UNA
Analist: Diana Radu, CFA
- Fair Value Estimate: €57,00
- Morningstar Rating: ★★
- Economic Moat: Wide
- Morningstar Uncertainty Rating: Low
Waar op te letten bij Unilever’s resultaten
• Of Unilever erin zal slagen de verbetering van de volumegroei vast te houden voor een vijfde achtereenvolgende kwartaal.
• Het niveau van de prijsgroei - zal naar verwachting matig zijn in het vierde kwartaal van 2024 en in de komende kwartalen.
• We verwachten dat de vooruitzichten voor 2025 in lijn zijn met de vooruitzichten voor de middellange termijn die zijn gecommuniceerd tijdens de Investor Day in november 2024. Dit gaat uit van een autonome omzetgroei met mid-single cijfers (met een bijdrage van de volumegroei van ten minste 2%) en een bescheiden margeverbetering, gevoed door de brutomarge. Het lopende productiviteitsprogramma zou de verbetering van de brutomarge moeten ondersteunen.
• We zullen uitkijken naar mogelijke updates over de plannen voor de afstoting van de ijsdivisie (tijdens de Investor Day zinspeelde het bedrijf op een gedetailleerde update over de splitsing die in het eerste kwartaal van 2025 zou worden gecommuniceerd).
Fair Value schatting voor aandeel Unilever
We hanteren een schatting van de reële waarde voor Unilevers in Amsterdam genoteerde van €57,00. Dat impliceert voor 2024 multiples van 20 keer de winst en 13 keer de bedrijfswaarde/EBITDA, een rendement op de vrije kasstroom van 3,5% en een dividendrendement van 3%. Deze waarderingsmultiples komen in grote lijnen overeen met Unilevers eigen recente historische waarderingsbereik.
In de afgelopen jaren is Unilever erin geslaagd de prijzen te beïnvloeden en tegelijkertijd de impact op het volume te minimaliseren, dankzij een goede vraagelasticiteit en een sterke merkpositionering. Wij verwachten dat 2024 een normalisatiejaar zal zijn, waarin de bijdrage van de prijzen aan de autonome groei dichter bij het langetermijngemiddelde zal liggen en het volume met ongeveer 3% zal opveren. Hoewel de autonome groei en zijn componenten volume/mix en prijs sinds 2013 structureel dalen, verwachten we dat de trend licht zal omkeren met onze aannames voor het midden van de cyclus op 3,8% versus een langetermijngemiddelde van 3,4% vóór de pandemische impuls (2013-2020).
De EBIT-marge op middellange termijn is een andere belangrijke waarderingsfactor. Unilevers onderliggende EBIT-marge bereikte in het boekjaar 2019 een piek van 19,1% toen het bedrijf winstgevendheid actief prioriteit gaf boven groei door afnemende investeringen in kapitaaluitgaven, R&D en marketing. Met tekenen van een veranderende houding ten opzichte van investeringsniveaus (met name investeringen en marketing) en een nog steeds aanzienlijke impact van inflatoire druk, verwachten we niet dat Unilever eerdere margepieken zal bereiken en overtreffen, met onze aanname dat de marge halverwege de cyclus op 18,6% zal uitkomen.
Economic Moat rating voor aandeel Unilever
De Wide Moat van Unilever is gebaseerd op drie bronnen: haar verankering in de toeleveringsketen van retailers (een immaterieel activum), merkmacht in bepaalde categorieën en een kostenvoordeel. Het brede productassortiment in meerdere categorieën en supermarktschappen creëert een opwaartse spiraal van concurrentievoordelen bestaande uit immateriële activa en kostenvoordelen die nieuwkomers niet gemakkelijk kunnen kopiëren. Unilevers portfolio omvat meerdere categorieën huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten, voedingsmiddelen en in mindere mate dranken, en de onderneming genereert ruim €60 miljard omzet. Hierdoor is Unilever een van de belangrijkste leveranciers aan retailers wereldwijd en onderscheidt het zich van concurrenten met een kleinere productportfolio.
Wij zien de relaties van de onderneming met retailers als een essentieel onderdeel van haar brede moat. Aangezien een van de grootste uitdagingen voor fabrikanten van consumentengoederen de beperkte schapruimte en distributiecapaciteit in het traditionele kruidenierssegment is, kunnen eigenaren van leidende merken distributiepunten winnen en behouden ten opzichte van grote concurrenten en kleinere concurrenten door category captains in te zetten om gegevens op lokaal en categorieniveau te delen met retailers. De category captain adviseert de optimale productmix, promotiestrategieën en productplaatsing en beide partijen delen gegevens en analyses. Dit is een cruciaal concurrentievoordeel voor grote fabrikanten, niet alleen ten opzichte van nieuwkomers en kleine spelers, maar ook in de concurrentie binnen een categorie tussen de leidende drie of vier merken, omdat het de categorieleider helpt om de beste ruimte in de winkel te behouden.
Risico en onzekerheid
Wij kennen Unilever een lage Morningstar Onzekerheidsbeoordeling toe. De diversiteit van de portefeuille zorgt ervoor dat geen enkel merk het overrendement wezenlijk kan beïnvloeden.
De enorme financiële flexibiliteit en balanskracht van het bedrijf kunnen leiden tot waardevernietigende acquisities, zoals dure transacties die worden uitgevoerd in een toch al prijzig marktklimaat. Wij zien dit als het belangrijkste risico voor Unilevers model van waardecreatie. Tot nu toe zijn de tekenen veelbelovend: Unilever heeft zijn portfolio aangepast, niet-kernactiviteiten met lage groei afgestoten (theemerk Ekaterra in 2022, spreads in 2017) en snelgroeiende merken van hoge kwaliteit overgenomen die een aanvulling vormen op zijn huidige categorieën/posities (Paula’s Choice, Liquid I.V., Horlicks, Garancia en De Vegetarische Slager).
Historisch gezien is de consumptie van verpakte voedingsmiddelen niet significant beïnvloed door een economische neergang. Het volume in discretionaire en premiumcategorieën zoals ijs en huishoudelijke verzorging is echter soms licht gedaald tijdens economische recessies en consumenten worden meestal prijs- en kanaalgevoeliger.
Bulls zeggen over aandeel Unilever
• Unilever heeft zich altijd gericht op de noodzaak om kosten te verlagen om de uitdagingen van een steeds concurrerender omgeving aan te gaan.
• Met ongeveer 60% van de gerapporteerde omzet in opkomende markten heeft Unilever een van de grootste aanwezigheid in ontwikkelingslanden van alle producenten van niet-duurzame consumptiegoederen wereldwijd.
• Unilever heeft een van de hoogste aantallen ‘category captaincies’ onder de wereldwijde producenten van basisconsumptiegoederen, wat haar plaats in de toeleveringsketens van klanten verstevigt.
Bears zeggen over aandeel Unilever
• Unilever is actief in een aantal van de meest concurrerende categorieën in niet-duurzame consumptiegoederen, waar nieuwkomers nichegaten in de markt opvullen en hebben bewezen betere innovators te zijn.
• Kruideniers in het middensegment van de markt hebben marktaandeel verloren aan e-commerce en hard discounters, die de sector verstoren omdat ze de toetredingsdrempels voor nieuwkomers verlagen.
• De strategie van herpositionering van de portefeuille kan leiden tot waardeverlies, afhankelijk van de transactiewaarderingen.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.