Resultaten Amazon: is het aandeel koopwaardig of niet?

Met een sterke omzet in het vierde kwartaal, robuuste AWS-groei en een verhoogde schatting van de reële waarde, is dit wat wij denken van Amazon.

Dan Romanoff, CPA 14 februari, 2025 | 10:54
Facebook Twitter LinkedIn

The Amazon SJC18 office building, Thursday, Nov. 24, 2022, in East Palo Alto, Calif. (Kirby Lee via AP)

Amazon AMZN heeft op 6 februari zijn resultaten over het vierde kwartaal gepubliceerd. Hier is de mening van Morningstar over de winst en het aandeel Amazon.

Morningstar maatstaven voor aandeel Amazon


Wat we vonden van Amazons kwartaalcijfers

• We hebben onze schatting van de reële waarde van Amazon verhoogd van $200 naar $240 per aandeel na de sterke vierdekwartaalresultaten. De vooruitzichten voor het eerste kwartaal waren iets beter dan we hadden verwacht, ondanks het feit dat er meer dan $2 miljard aan extra valutadruk op de omzet werd uitgeoefend.

• De investeringen blijven zelfs hoger dan verwacht.

• De vraagtrends in de detailhandel zijn de afgelopen zeven kwartalen stabiel gebleven, waarbij e-commerce redelijk goed presteerde maar nog steeds tekenen van stress bij de consument vertoonde. De omzet over het vierde kwartaal steeg met 10% op jaarbasis tot $187,8 miljard, vergeleken met de bovenkant van de verwachtingen van $188,5 miljard. Valuta’s zorgden voor $700 miljoen meer tegenwind dan verwacht.

• De twee belangrijkste segmenten voor groei op lange termijn, AWS en reclame, groeiden respectievelijk met 19% en 18% op jaarbasis. De advertentiegroei van Amazon blijft in lijn met of beter presteren dan die van zijn grote internetgenoten, terwijl de groei van AWS sterk was. Net als Azure is de capaciteit beperkt, dus de investeringen zullen in 2025 verder toenemen.

• De marges zijn de afgelopen jaren steeds hoger geweest dan verwacht en we denken dat er ruimte is voor uitbreiding nu de multi-hub strategie en het toegenomen gebruik van robotica efficiëntieverbeteringen blijven opleveren. De winstgevendheid in het vierde kwartaal was indrukwekkend, met een bedrijfswinst van $21,2 miljard, vergeleken met de bovenkant van de verwachtingen van $20,0 miljard. Dit resulteerde in een operationele marge van 11,3%, vergeleken met 7,8% een jaar geleden.

Fair Value schatting van aandeel Amazon

Met een waardering van 3 sterren zijn wij van mening dat Amazon’s aandelen redelijk gewaardeerd zijn ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $240 per aandeel, wat neerkomt op een 2025 bedrijfswaarde/omzet-multiple van 4 keer en een rendement van 2% op de vrije kasstroom. Op de lange termijn verwachten we dat e-commerce marktaandeel zal blijven veroveren op fysieke retailers. Verder verwachten we dat Amazon online marktaandeel zal winnen. Wij denken dat covid op de middellange termijn een deel van de vraag naar zich toe zal trekken door het gedrag van de consument te veranderen en beter door te dringen in bepaalde retailcategorieën, zoals kruidenierswaren, apotheken en luxegoederen, die eerder online niet zo populair waren.

Wij denken dat Prime-abonnementen en de bijbehorende voordelen (samen met selectie, prijs en gemak) het retailverhaal blijven stimuleren. We zien ook internationale mogelijkheden binnen de detailhandel voor de langere termijn. Wij gaan ervan uit dat de totale detailhandelsgerelateerde omzet de komende vijf jaar met 8% per jaar zal groeien.

Lees meer over de schatting van de reële waarde van Amazon.

Amazon aandelenkoers versus Morningstar’s Fair Value

Economic Moat Rating

We kennen Amazon een Wide Moat rating toe op basis van netwerkeffecten, kostenvoordelen, immateriële activa en omschakelingskosten. Amazon verstoort de traditionele detailhandel al meer dan twee decennia, terwijl het zich ook ontpopt als de toonaangevende aanbieder van infrastructuur-as-a-service via Amazon Web Services. Deze verstoring is omarmd door consumenten en heeft veranderingen in de hele sector gestimuleerd, omdat traditionele retailers zwaar hebben geïnvesteerd in technologie om bij te blijven. Covid-19 heeft de verandering versneld en gezien de technologische bekwaamheid van het bedrijf, zijn enorme schaal en zijn relatie met de consument denken wij dat Amazon zijn voorsprong heeft vergroot, wat volgens ons de komende jaren zal resulteren in economische rendementen die veel hoger zijn dan de kapitaalkosten.

Lees meer over de economic moat van Amazon.

Financiële kracht

Wij geloven dat Amazon financieel gezond is. De inkomsten groeien snel, de marges nemen toe, het bedrijf heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte en de balans is in uitstekende vorm. Naar onze mening zal de markt aantrekkelijk blijven voor verkopers van derden, omdat Prime consumenten aan Amazon blijft binden. We zien ook dat AWS en reclame de algehele bedrijfsgroei en voortdurende marge-uitbreiding stimuleren.

Op 31 december 2024 had Amazon $101,2 miljard aan contanten en verhandelbare waardepapieren, waar $52,6 miljard aan schulden tegenover stond. We verwachten ook dat de vrije kasstroom - die tijdens de pandemie te lijden had omdat het bedrijf zwaar investeerde in de uitbreiding van faciliteiten, het creëren van content en zijn transportnetwerk - de komende jaren weer op een normaal niveau zal komen.

Lees meer over de financiële kracht van Amazon.

Risico en onzekerheid

We kennen Amazon een onzekerheidrating van gemiddeld toe. Het bedrijf moet zijn leidende positie in de online detailhandel beschermen, wat een uitdaging kan zijn als de voorkeuren van consumenten veranderen, vooral sinds covid-19 (omdat consumenten kunnen terugvallen op eerder gedrag), en als traditionele retailers hun online aanwezigheid versterken. Het behouden van een voorsprong op het gebied van e-commerce heeft het bedrijf ertoe aangezet om te investeren in niet-traditionele gebieden, zoals het produceren van inhoud voor Prime Video en het opbouwen van een eigen transportnetwerk. Op dezelfde manier moet het bedrijf ook een aantrekkelijke waardepropositie behouden voor zijn externe verkopers. Sommige van deze investeringsgebieden hebben in het verleden vragen opgeroepen bij beleggers, en we verwachten dat het management volgens zijn strategie zal blijven investeren, ondanks periodieke margedruk door hogere uitgaven.

Lees meer over de risico’s en onzekerheid van Amazon.

Bulls zeggen over aandeel Amazon

• Amazon is de duidelijke leider in e-commerce en heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte om te blijven investeren in groeimogelijkheden en de allerbeste klantervaring te bieden.

• Reclame en AWS met hoge marges groeien sneller dan het bedrijfsgemiddelde, wat de winstgevendheid de komende jaren zou moeten blijven stimuleren.

• Amazon Prime lidmaatschappen helpen klanten aan te trekken en te behouden die meer uitgeven bij Amazon. Dit versterkt een krachtig netwerkeffect en zorgt voor terugkerende inkomsten met een hoge marge.

Bears zeggen over aandeel Amazon

• Grote technologiebedrijven, waaronder Amazon, maken zich steeds meer zorgen over regelgeving. Bovendien kan het bedrijf te maken krijgen met toenemende problemen op het gebied van regelgeving en naleving naarmate het internationaal uitbreidt.

• Nieuwe investeringen - met name in fulfillment, bezorging en AWS - zouden de groei van de vrije kasstroom moeten temperen. Ook zal Amazons penetratie in sommige landen moeilijker zijn dan in de Verenigde Staten vanwege inferieure logistieke netwerken.

• Amazon zal mogelijk minder succesvol zijn in het penetreren van nieuwe retailcategorieën, zoals luxegoederen, vanwege consumentenvoorkeuren en een verbeterde e-commerce ervaring van grotere retailers.

Dit artikel is samengesteld door Gautami Thombare.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Dan Romanoff, CPA  is aandelenanalist bij Morningstar in Chicago.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten