Amundi: wordt 2025 weer een recordjaar voor ETF’s?

Benoit Sorel, global head of ETF’s, indexing en smart beta, is van mening dat Amundi zich in een uitstekende positie bevindt om te profiteren van de opkomst van actieve ETF’s.

Christopher Johnson 19 februari, 2025 | 10:40
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Christopher Johnson: Actieve ETF’s zijn een rage geworden in Europa en na de overname van Lyxor Asset Management is het Franse Amundi marktleider geworden in passieve beleggingen. Maar kan Amundi iShares verslaan? Om dit en nog veel meer te bespreken, ben ik samen met Benoit Sorel, wereldwijd hoofd van ETF’s, indexering en smart beta bij Amundi. Mijn eerste vraag aan u is waarom de actieve ETF-markt zo groeit in Europa?

Waarom hebben actieve ETF’s Europa stormenderhand veroverd?

Benoit Sorel: Nou, de actieve ETF-markt is vorig jaar met €16 miljard gegroeid. Dus 6% van de markt, wat inderdaad aanzienlijk is. En ETF’s worden steeds meer een kernbeleggingsinstrument voor alle beleggerssegmenten, van de meest geavanceerde particulieren tot de gewone man. En zoals je weet, hadden ETF’s als geheel vorig jaar hun grootste jaar ooit en 2025 volgt dat tempo. Om terug te komen op uw precieze vraag over actieve beleggingen: het aandeel is duidelijk veel groter in de VS, waar u een belastingvoordeel hebt. Maar in Europa zien we inderdaad nog steeds een zeer grote trend naar actieve ETF’s. En ik zou zeggen dat er vier belangrijke trends zijn in termen van klantgebruik, wat het belangrijkste is. De eerste is systematische oplossingen, pure quants, of een mix van kwantitatief en fundamenteel, met een relatief laag tracking- of budget en die een actief alternatief bieden voor indexering.

Nummer twee is ESG-overlays, waarbij het actieve karakter van de ETF’s meer speelruimte geeft om duurzame parameters te beheren. En vorig jaar hebben we typisch nieuwe posities geïntroduceerd die voldoen aan het Franse ESG-label, met een actieve overlay, wat ons in die zin meer flexibiliteit geeft. Dan heb je in feite, in zekere zin, replicatie van succesvolle actieve strategieën in een ETF-formaat om nieuwe distributiekanalen te openen. Als laatste zou ik de thematische producten willen noemen, die van nature minder benchmarks zijn en een nieuwe beleggingscategorie voor particulieren. Er is dus inderdaad een belangrijke trend in de markt. En uiteraard is het bij Amundi altijd ons doel geweest om naar onze klanten te luisteren en oplossingen te ontwikkelen die specifiek gericht zijn op hun uitdagingen. En dit is iets waar we uiteraard naar kijken en waar we ook echt in gaan.

Kan Amundi iShares van de eerste plaats stoten?

Johnson: En heeft Amundi doelen om iShares over te nemen als de top ETF-aanbieder. En zo ja, hoe kunt u dit bereiken?

Sorel: Amundi heeft zeer ambitieuze doelen voor ETF’s in het algemeen. En ik zou zeggen dat de belangrijkste onderscheidende factoren, of de belangrijkste dingen, die we willen bevorderen zijn - nou, er zijn eigenlijk een paar dingen. Om een belangrijke speler in die markt te zijn, heb je schaalgrootte nodig. We hebben nu schaalgrootte; ons vermogen in ETF’s is meer dan €270 miljard. We hebben Lyxor overgenomen en de assortimenten samengevoegd. En nu zijn we een echte schaalspeler in dat bereik, wat criterium nummer één is.

Criterium nummer twee is dat we een sterk Europees DNA hebben en dicht bij onze klanten staan. Dit stelt ons in staat om de leads van de lokale markt beter te begrijpen. We hebben dus een wereldwijd aanbod met een lokale aanwezigheid. Het belangrijkste element is bijvoorbeeld digitale rijkdom. Vorig jaar hebben we 12 nieuwe partnerschappen gesloten met digitale spelers. En nu hebben we partnerschappen met ongeveer 45 spelers in Europa en Azië. PEA (Plan d’Epargne en Actions) een lokale fiscale verpakking in Europa, heeft het grootste aanbod op de markt met meer dan 100 ETF’s die in aanmerking komen voor PEA. Producten zijn essentieel om inzicht te krijgen in lokale markten. Vorig jaar hadden we de meest succesvolle nieuwe ETF-introductie in de markt met onze Prime All Country World ETF WEBJ, die nu een AUM van meer dan €2,2 miljard heeft. Ik noemde al de lancering van het SRI-label, wat ook een belangrijk begrip van de markt is, maar we kunnen helemaal naar de centrale banken van Latijns-Amerika gaan, waar we een ETF op [wereldwijde bedrijfsschulden] voor hen hebben gelanceerd; [Amundi] MSCI USA WEBL, wat we in september hebben gedaan voor 800 miljard; en net deze week hebben we onze Lifecycle ETF’s met CaixaBank aangekondigd. Dus ik denk dat we een wereldwijd bereik hebben, met lokale aanwezigheid, wat erg belangrijk is. Als laatste denk ik dat verantwoord beleggen vooral voor Europese spelers heel belangrijk is. En of je nu belegt in ESG-exposure of in standaardexposure, het is van cruciaal belang om een belangrijke partner te hebben met een duidelijk aanbod op het gebied van rentmeesterschap en stemmen bij indexering. Dus ik denk dat we zeer sterke ambities hebben, maar ook middelen om deze ambities te verwezenlijken.

Amundi’s ETF-aanbod

Johnson: Benoit, u noemde de overname van Lyxor Asset Management en u heeft verschillende ETF’s die voortkwamen uit die overname van een nieuwe naam voorzien. Is het proces naar uw mening succesvol geweest en staat er nog meer te gebeuren?

Sorel: Het proces is zeer succesvol geweest. Ik denk dat dit eigenlijk mijn eerste punt was, om ambitieus te zijn in deze markt, heb je schaal nodig. Je hebt schaal nodig in de zin dat je een wereldwijd aanbod en alle blootstelling nodig hebt. En je hebt de omvang nodig om daadwerkelijk concurrerende posities aan te bieden. Dit was dus een belangrijk element in de groei van Amundi. En het is een uiterst succesvolle aanpak geweest met nul operationele gebeurtenissen. En we hebben altijd prioriteit gegeven aan het centraal stellen van onze klanten. Maar het is inderdaad een enorme versneller geweest voor Amundi.

Johnson: In december 2024 lanceerde Amundi zes actieve ETF’s in aandelen en obligaties gericht op Franse beleggers. Gaat u deze producten ook uitbreiden voor beleggers buiten Frankrijk?

Sorel: Nou, deze producten zijn ook beschikbaar voor beleggers buiten Frankrijk. De belangrijkste reden waarom we deze producten in een actieve vorm hebben gelanceerd, zoals ik al eerder zei, was om te voldoen aan het Franse SRI-label, dat in zekere zin nogal veeleisend is, en we wilden er zeker van zijn dat we altijd de flexibiliteit hadden om ons aan te passen aan het label, om te voldoen aan dit label, door de blootstelling en de tracking error efficiënt te beheren. Deze indices zijn dus beschikbaar voor elke belegger die dat wil. Maar ze zijn inderdaad gecreëerd om te voldoen aan het Franse label.

Wat maakt Amundi tot marktleider in ETF’s?

Johnson: En volgens Morningstar-onderzoek nam Amundi van de top 20 ETF- en ETC-aanbieders de tweede plaats in en versloeg daarmee bijvoorbeeld Xtrackers. Dus wat gaat u doen om deze positie te behouden?

Sorel: Ik geef geen commentaar op de concurrentie, en deze keer hetzelfde antwoord als op uw vorige vraag over onze ambitie in ETF, opnieuw rond het wereldwijde aanbod, klantgerichtheid en verantwoord beleggen. Dit zijn de drie belangrijkste onderscheidende factoren. En als je op een bepaalde manier naar de cijfers kijkt, om terug te komen op mijn punten één en twee, denk ik dat we extreem gediversifieerd zijn in onze portefeuille. Gediversifieerd in termen van producten, in termen van klanten en in termen van geografische gebieden. En als je over het algemeen kijkt, is het natuurlijk te kort om een lijn te trekken naar december. Maar als je bijvoorbeeld naar januari kijkt, hadden we 20 ETF’s met meer dan €100 miljoen aan netto nieuw vermogen. We richten ons dus niet alleen op één of twee belangrijke posities. We zijn echt een wereldwijde speler.

Johnson: Ik wil ook terugkomen op uw punt over digitale rijkdom. Waarom is het zo belangrijk geweest voor Amundi om zich in dat domein te vestigen?

Sorel: Nou, het is gewoon dat dat marktsegment extreem belangrijk is geweest voor ETF-spelers bij elkaar. Dit is een marktsegment dat nog relatief nieuw is. En het is echt ontstaan door Covid toen adviseurs hun klanten niet meer konden ontmoeten en digitaal met hen moesten gaan communiceren. En sindsdien is het enorm gegroeid. En ETF is natuurlijk de plug-and-play tool voor deze spelers om met hun klanten te praten. We hebben dus een gelijklopend belang tussen een nieuw distributiekanaal en een efficiënt middel om dat distributiekanaal te bereiken, dat aanzienlijke activa aantrekt. Het is dus duidelijk een belangrijke prioriteit voor ons.

Wat zijn de vooruitzichten voor ETF’s in 2025?

Johnson: En tot slot, wat is uw algemene verwachting voor ETF’s in 2025?

Sorel: Oké. Dank u wel. Ik was bang dat u mij vroeg naar mijn vooruitzichten voor de markt, die zeer complex zijn om te voorspellen met onze huidige geopolitieke situaties. Maar op ETF’s ben ik extreem bullish. Ik zei dat 2024 het grootste jaar ooit voor ETF’s was. Ik denk dat we in 2025 deze versnelling zullen blijven zien. We staan niet aan het einde van een tijdperk. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk voor ETF’s omdat ETF’s weer relevant zijn voor de meest geavanceerde institutionele beleggers, die centrale banken zijn, voor de man in de straat met digitaal vermogen. En ik denk dat de markten dit jaar extreem gefragmenteerd en volatiel zullen zijn. Eén ding is dus zeker: al deze beleggers zullen een beleggingsinstrument nodig hebben dat flexibiliteit biedt om te reageren op marktomstandigheden. Een ETF is daarvoor het perfecte instrument. Ik ben dus erg optimistisch over ETF’s in 2025.

Johnson: Bedankt dat u hier bij mij bent. Ik ben Christopher Johnson voor Morningstar UK.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Christopher Johnson  is datajournalist bij Morningstar in Londen

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten