Aandeel Spotify staat op recordhoogte. Is het nog steeds koopwaardig?

Kostenbesparingen en de groei van het aantal abonnees hebben geholpen om de aandelenkoers van Spotify te laten verdrievoudigen.

Frank Lee 05 maart, 2025 | 12:47
Facebook Twitter LinkedIn

Foto door: John Nacion/STAR MAX/IPx 2020 11/10/20 Spotify heeft volgens gepubliceerde berichten plannen aangekondigd om podcast-advertentie- en hostingbedrijf Megaphone over te nemen voor $ 235 miljoen. Hier een bord met Spotify-logo in het Financial District van Lower Manhattan, New York City op 10 november 2020. (NYC)

Morningstar maatstaven voor Spotify


De ommekeer van verlies naar winstgevendheid heeft het aandeel Spotify Technology SPOT sinds begin 2024 met meer dan 200% doen stijgen. De hamvraag voor potentiële beleggers is of dit het juiste moment is om in te stappen in het aandeel van de streaming muziekgigant.

Het aandeel Spotify steeg in 2024 met 154,7% en het momentum zet zich voort in 2025, met een year-to-date rendement van 40,9%. Op de achtergrond zorgde het bedrijf voor een ommekeer van aanhoudende operationele verliezen naar winstgevendheid in 2024. Die verbetering kwam op het conto van kostenbesparingen en toegenomen abonneegroei.

“Spotify heeft een geweldige hoeveelheid abonnees toegevoegd en zag de omzetgroei het afgelopen jaar versnellen, maar de grootste reden voor de aandelenreactie was volgens ons de enorme stap naar winstgevendheid”, zegt Morningstar-aandelenanalist Matthew Dolgin. “Een enorme rally was gerechtvaardigd, maar we zouden nu zeggen dat de rally overdreven is,” aldus Dolgin.

Waarom is het aandeel Spotify gestegen?

Spotify begon 2024 met een aandelenkoers van $187,91 en die is sindsdien meer dan verdrievoudigd. Het aandeel is gedaald vanaf een recordhoogte van $648,32 halverwege februari, maar de aandelen zijn nog steeds 214% gestegen sinds het begin van 2024.

Deze rally viel samen met een significante verandering in de fundamenten van Spotify. Historisch gezien opereerde het bedrijf, dat in 2006 werd opgericht en in 2018 naar de beurs ging, met verlies. Het bedrijf boekte een negatieve operationele marge en winst in op één na alle voorgaande acht kwartalen in 2022 en 2023, volgens Dolgin.

In 2024 keerde het bedrijf deze trend. Spotify boekte in 2024 een operationele winst van €1,4 miljard (met een marge van 8,7%) nadat het in 2022 en 2023 honderden miljoenen aan operationele verliezen had geleden. In datzelfde jaar werd het nettoresultaat voor het eerst positief en kwam uit op €1,1 miljard. Ondertussen bereikte de vrije kasstroom €2,3 miljard in 2024, bijna een verviervoudiging ten opzichte van 2023 en een stijging ten opzichte van €21 miljoen in 2022.

"Niet alleen is de winstgroei het gevolg van kostenbesparingen, maar het bedrijf heeft een dusdanige schaalgrootte bereikt dat het wat operationele hefboomwerking krijgt op andere vaste kosten," zegt Dolgin. Hij denkt dat het bedrijf de marges waarschijnlijk zal blijven vergroten door het operationele hefboomeffect en veranderingen in de inkomstenmix, “maar we denken niet dat er veel vet is om in te snijden om de kosten te verlagen, dus we verwachten dat de omvang van de winstgroei zal vertragen".

Toch ziet Dolgin nog meer groeipotentieel: “We zien ruimte voor Spotify om abonnees te blijven toevoegen in de meeste markten, omdat we denken dat er nog een aanzienlijke weg te gaan is voordat we iets bereiken dat in de buurt komt van volledige penetratie voor streaming muziekabonnees in de meeste landen. We denken ook dat Spotify zal proberen om de prijzen regelmatiger te verhogen nadat het dat het grootste deel van zijn geschiedenis niet heeft gedaan.”

Waardering van het aandeel Spotify

Het aandeel Spotify noteert rond de $590 en staat 31% boven Dolgins Fair Value schatting van $450. “Het lijkt ons dat de aandelen nu meer een voortzetting van de recente resultaten inprijzen,” zegt hij. “Wij denken dat Spotify geweldig is en goede financiële vooruitgang zal blijven boeken, maar we verwachten dat het tempo zal afnemen. We zien geen herhaling van 2024.” Als gevolg daarvan moeten beleggers tegen de huidige koersen het aandeel Spotify “voorzichtig” benaderen, zegt Dolgin. “Maar we zouden geïnteresseerd kunnen zijn bij een correctie, omdat we het bedrijf zien als het beste in zijn soort.”

Spotify aandelen vs. Morningstar Fair Value schatting

undefined

Hier volgen de belangrijkste punten van Dolgins verwachtingen voor Spotify. Het volledige rapport en meer van zijn artikelen zijn hier te vinden.

Economic Moat

We kennen Spotify een Narrow Moat rating toe. Naar onze mening ondersteunen de kenmerken die het zo moeilijk maken voor een streaming muziekplatform om een concurrentievoordeel te behalen waarom Spotify, de huidige duidelijke leider in de muziekstreamingindustrie, een moat heeft en de komende jaren waarschijnlijk niet geconfronteerd zal worden met een serieuze bedreiging van concurrenten. Voor Spotify zien we bescheiden kostenvoordelen, omschakelingskosten en netwerkeffecten. Hoewel we betwijfelen of een van deze moat-bronnen op zichzelf een voldoende barrière vormt voor concurrentiedruk, maken ze het gezamenlijk onwaarschijnlijk dat een concurrent kan inboeten aan het leidende wereldwijde marktaandeel dat Spotify heeft bereikt.

Lees meer van Dolgins analyse van Spotify’s Economic Moat hier.

Fair Value en winstdrijvers

We verhogen onze schatting van de reële waarde van Spotify van $390 naar $450, wat een koers-winstverhouding impliceert van 46 en een EV/EBITDA-multiple van 34 op basis van onze prognose voor 2025. Onze schatting van de reële waarde maakt gebruik van de wisselkoers van 4 februari 2025 van $ 1,038/EUR om de rapporteringsvaluta van Spotify aan te passen aan de handelsvaluta. We verwachten dat Spotify een dubbelcijferige omzetgroei zal handhaven gedurende onze vijfjaarsprognose, terwijl de winst en vrije kasstroom nog sneller zullen groeien nu het bedrijf de initiële groeifase voorbij is.

We verwachten dat de groei van de premie-inkomsten (uit abonnementen) zal vertragen van het niveau van 20% in 2024 naar een percentage van midden tien tijdens de rest van onze prognose. Net als in 2024 verwachten we dat het aantal nieuwe abonnees hoog zal blijven en dat het bedrijf de prijzen regelmatig zal verhogen. We verwachten echter dat na verloop van tijd een groter deel van de abonneetoevoegingen afkomstig zal zijn van lager geprijsde markten, wat zal leiden tot een lagere groei van de gemiddelde inkomsten per abonnee dan in 2024.

Lees meer van Dolgins analyse van de schatting van de Fair Value van Spotify hier.

Risico en onzekerheid

Onze Morningstar Onzekerheidsclassificatie voor Spotify is Hoog. De grootste en meest waarschijnlijke risico’s voor Spotify zijn volgens ons dat zijn dominantie afneemt of dat de bredere markt voor audiostreaming vertraagt. De hoge waardering van het bedrijf is volgens ons afhankelijk van een lange aanloop naar snelle abonneegroei en prijsverhogingen. We verwachten dat het bedrijf deze groei zal realiseren, maar een grotere druk van de grote technologiebedrijven die Spotify’s grootste concurrenten vormen of terughoudendheid van consumenten ten aanzien van prijsverhogingen zou lucht uit het Spotify-verhaal halen.

Lees meer van Dolgins analyse van de risico’s en onzekerheid van Spotify hier.

Bulls zeggen over aandeel Spotify

• Spotify heeft veel ruimte om de prijzen te blijven verhogen nadat het dit in het verleden niet heeft gedaan. De waarde is hoger en de prijs is lager voor een Spotify-abonnement dan voor bijna alle videostreamingdiensten.

• De penetratie van muziekstreaming is in veel landen vrij laag, zowel in absolute termen als in verhouding tot het gebruik van videostreamingdiensten. Dit biedt een lange aanloop voor verdere groei van het aantal abonnees.

• De groei van de advertentie-inkomsten zou moeten aantrekken nu de podcasts van Spotify ook op andere platforms worden aangeboden en de targeting voor muziekklanten met advertentieondersteuning verbetert.

Bears zeggen over aandeel Spotify

• Spotify is afhankelijk van platenmaatschappijen en er is niets eigendomsrechtelijks aan de service van Spotify. Op de lange termijn zouden platenmaatschappijen een manier kunnen vinden om een groter deel van de winst van de industrie in handen te krijgen.

• Met de macht van platenmaatschappijen en vaste percentages van de inkomsten die naar muziekrechten gaan, is de mogelijkheid van Spotify om de marges te vergroten beperkt.

• De grootste concurrenten van Spotify zijn grote technologiebedrijven die niet afhankelijk zijn van muziek om winstgevend te zijn. Integratie in hun ecosystemen en bundels met andere diensten zouden hun muziekstreamingdiensten aantrekkelijker kunnen maken dan Spotify.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Correction: In een eerdere versie van dit verhaal werd op verschillende plaatsen Shopify in plaats van Spotify genoemd.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Frank Lee  is associate data journalist bij Morningstar

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten