Aandelenkoers Kering daalt nadat Gucci nieuwe creatief directeur benoemt

We handhaven onze schatting van de Fair Value.

Jelena Sokolova 14 maart, 2025 | 11:48
Facebook Twitter LinkedIn

""

De aandelen van Kering KER kelderden vrijdag 14 maart 10% op de beurs na de verrassende benoeming van Deman Gvasalia als artistiek directeur van Gucci, het vlaggenschipmerk van de Franse luxegroep.

Morningstar maatstaven voor Kering KER

Fair Value Estimate: €448,00

Koers/Fair Value: 0,56

Morningstar Rating: ★★★★★

Morningstar Uncertainty Rating: Medium

Wat wij denken over de dalende aandelenkoers van Kering

We handhaven onze schatting van de Fair Value voor Kering KER na de aankondiging dat Demna van Balenciaga wordt benoemd tot artistiek directeur van Gucci.

De benoeming is een onverwachte zet, omdat het breekt met Kering’s trackrecord van het benoemen van minder spraakmakende creatieven (Alessandro Michele, benoemd in 2015, was bijvoorbeeld een interne kandidaat bij Gucci, terwijl Sabato de Sarno in 2023 werd benoemd vanuit Valentino, waar hij geen chief creative officer was). Er werd op de markt gesproken over high-profile kandidaten voor deze rol, waaronder Maria Grazia Chiuri van Christian Dior CDI en Hedi Slimane van Celine.

Demna, die maar één naam draagt, is een ontwerper met een sterke visie en een succesvolle staat van dienst als creatief directeur bij Balenciaga, waar hij in 2015 aan de slag ging. Kering’s beslissing suggereert ook een afwijking van haar eerdere strategie om op veilig te spelen met Gucci. De Sarno’s collecties waren meer ingetogen en elegant, maar zonder een sterke creatieve visie. Historisch gezien presteert Gucci het beste met een sterke creatieve visie in plaats van trends te volgen. Deze eerdere visies - die van Tom Ford en Alessandro Michele - verschilden ook behoorlijk van elkaar, wat suggereert dat er ruimte zou kunnen zijn voor succes voor Demna’s visie.

Met aandelen die 10% zijn gedaald, lijken de markten zich echter zorgen te maken over Demna’s vermogen om zich voldoende aan te passen na wat hij deed bij Balenciaga, dat aantoonbaar een veel grotere niche aantrekkingskracht heeft dan Gucci en een veel kleiner merk is. Er is ook enige bezorgdheid over de creatieve leegte bij Balenciaga (onderdeel van de divisie Other van Kering, goed voor 19% van de omzet in 2024). Dat gezegd hebbende, elke benoeming zou op dit moment met een hoge mate van onzekerheid gepaard gaan en wij denken dat de algemene risico’s voor dit aandeel opwaarts zijn gericht.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Jelena Sokolova  is aandelenanalist bij Morningstar.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten