Waarom Meta’s nieuwe content moderatiebeleid risico voor het aandeel kan zijn

De aanpak van het bedrijf om inhoud te modereren roept zorgen op over regelgeving en adverteerders.

Leslie Norton 18 maart, 2025 | 10:03
Facebook Twitter LinkedIn

The Meta logo is seen at the Vivatech show in Paris, France, June 14, 2023.

• Na een enorme rally van twee jaar loopt het Meta-aandeel nieuwe risico’s door het beleid van het bedrijf om de inhoud te matigen

• De verspreiding van onjuiste informatie kan Meta blootstellen aan aanvullende regelgeving en kan de betrokkenheid van gebruikers en reclame-uitgaven verminderen.

• Nieuwe regels kunnen de onzekerheid voor de aandelen, die de afgelopen weken sterk zijn gedaald door macrozorgen en ongerustheid over initiatieven van de Trump-administratie, nog vergroten.

Terwijl de aandelenkoers van Meta Platforms META afgelopen maand een pak slaag heeft gekregen, had deze in de afgelopen twee jaar een enorme rally doorgemaakt, toen de enorme schaal van het bedrijf het tot een dominante kracht in de sociale media maakte. Een belangrijke verandering in de manier waarop Meta zijn feeds beheert, zou echter nieuwe risico’s kunnen opleveren voor het technologiebedrijf en zijn aandelenkoers.

Meta begint op 18 maart met het testen van zijn nieuwe beleid voor het modereren van inhoud. Het bedrijf stapt over van factchecking door derden van door gebruikers geplaatste inhoud naar een door gebruikers geleide aanpak van community notes, zoals bij X. “Facebook, Instagram en Threads hebben wereldwijd miljarden gebruikers. Een verandering in het content moderatiebeleid kan een materiële impact hebben op de beschikbare content”, legt Morningstar-analist Malik Ahmed Khan uit.

Jennifer Vieno, directeur ESG-onderzoek bij Morningstar Sustainalytics, zegt dat deze veranderingen het risico van Meta verhogen. Ze schrijft dat de sociale-mediaplatforms van het bedrijf “grote hoeveelheden content verspreiden, waaronder verkeerde informatie, desinformatie en haatzaaiende taal. Recente wijzigingen in de moderatie van inhoud zullen het volume en de verspreiding ervan waarschijnlijk vergroten.”

Dit nieuwe beleid komt op het moment dat de aandelenkoers van Meta aan het dalen is, net als de andere mega-cap aandelen die de bullmarkt in 2023 en 2024 aanvoerden. Nadat het aandeel Meta in oktober 2022 een zevenjarig dieptepunt van $93,16 per aandeel bereikte, steeg het dankzij een vernieuwde bedrijfsstrategie naar een recordhoogte van $736,67 op 16 februari van dit jaar. Sindsdien is het aandeel met 16% gedaald.

Khan schat de fair value van Meta op $770 per aandeel, wat betekent dat het aandeel momenteel ondergewaardeerd is. Hij denkt dat de vragen die de nieuwe content moderatiestrategie oproept mogelijk niet worden weerspiegeld in de huidige prijs van het aandeel: “De daling van de aandelen in de afgelopen weken was vooral het gevolg van enkele van deze veranderingen op macroniveau en onzekerheid veroorzaakt door de huidige regering. Ik weet niet of beleggers zich op deze ene invalshoek hebben gericht.”

Meta's aandelenkoers over vijf jaar

undefined

De mogelijke risico’s van valse informatie verspreiden voor Meta

Een van de fundamentele problemen die Vieno ziet, is het maatschappelijke risico van het verspreiden van onjuiste informatie. Voor het tweede achtereenvolgende jaar wordt verkeerde informatie in het Global Risks Report 2025 van het World Economic Forum genoemd als het grootste mondiale risico op de korte termijn. Als het maatschappelijke risico toeneemt, kan de druk op overheden om op te treden toenemen, waardoor Meta wordt blootgesteld aan “extra regelgeving, nalevingskosten en boetes of sancties voor overtredingen”, schrijft Vieno. Dat geldt vooral als Meta zijn content moderatiestrategie exporteert naar Europa.

Zouden Europese regelgevers zich opnieuw op Meta kunnen richten?

De belangrijkste regelgeving waar beleggers rekening mee moeten houden is de EU Digital Services Act. Vieno legt uit hoe de Europese Commissie onderzoekt of Facebook en Instagram de regelgeving hebben overtreden. De DSA legt de strengste regels op aan grote online platforms zoals Facebook en Instagram. Deze omvatten verplichtingen om “desinformatie of verkiezingsmanipulatie, cybergeweld tegen vrouwen of online schade aan minderjarigen” te beperken, waardoor platforms meer verantwoordelijk worden voor hun acties en eventuele systeemrisico’s die ze vormen. Niet-naleving kan leiden tot boetes tot 6% van de wereldwijde omzet. De omzet van Meta bedroeg in 2024 $164,5 miljard. De Europese Commissie zou kunnen vragen om “tijdelijke opschorting van diensten als laatste redmiddel”, zegt Vieno.

Financiële risico’s van het nieuwe beoordelingsbeleid

Extra financiële risico’s nemen toe als wijzigingen in de moderatie van content “leiden tot een verminderde betrokkenheid van gebruikers, merkveiligheid en advertentie-uitgaven”, schrijft Vieno. Advertenties zijn goed voor 97% van de inkomsten van Meta. Vieno merkt op dat verschillende bedrijven, onder het mom van merkveiligheid, hun advertenties hebben gepauzeerd of teruggetrokken van X nadat hun content verscheen naast antisemitische, pro-Nazi en andere schadelijke content. “Sommigen hebben sindsdien hun advertentie-uitgaven hervat, maar op een veel lager niveau.” Ondertussen merkt Vieno op dat een studie van marktonderzoeksbureau Kantar aangeeft dat ongeveer 25% van de adverteerders van plan is om de uitgaven aan X in 2025 te verlagen, en slechts 4% van de ondervraagde marketeers gelooft dat X merkveiligheid biedt.

Is Meta beter beschermd tegen inhoudelijke risico’s?

Khan merkt op dat de meeste reclame van Meta afkomstig is van kleine en middelgrote bedrijven, in tegenstelling tot X. Dat maakt het bedrijf minder gevoelig voor bedreigingen van grote adverteerders. Aan de andere kant zegt hij dat een onzekere economie invloed zou kunnen hebben op kleinere bedrijven en hun reclame-uitgaven.

In de Verenigde Staten zijn de vooruitzichten voor aanvullende regelgeving “vrij onwaarschijnlijk, vooral met de huidige regering en het huidige politieke klimaat”, zegt Khan. De EU heeft Meta echter vele keren beboet, waaronder vorig jaar een boete van $263 miljoen voor een datalek in 2018. In 2019 legde de FTC Meta een boete op van $5 miljard na onderzoeken naar privacyproblemen. Los daarvan heeft Meta te maken met antitrustproblemen in de VS, waaronder een proces op 25 april.

Voordat Meta zijn content moderatie in Europa verandert, verwacht Khan dat het bedrijf zal samenwerken met de Amerikaanse overheid en anderen in Big Tech om eventuele regelgevende hindernissen uit de weg te ruimen. President Donald Trump heeft gedreigd om tarieven op te leggen aan landen die Amerikaanse bedrijven een boete opleggen. “Als Meta de boete zou moeten betalen die staat vermeld in een schending van de DSA, zou dat rampzalig zijn”, zegt Khan. Hij verwacht dit jaar “een beweging naar een bredere overeenkomst” tussen de huidige regering, Big Tech en de EU die de moderatie van content en andere zaken regelt. “Meta gaat zichzelf niet in een positie brengen waarin het aansprakelijk zou zijn voor enorme boetes voordat het veranderingen in de inhoudsbeheersing wereldwijd implementeert.”


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Leslie Norton  is Editorial Director of Sustainability bij Morningstar.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten