Morningstar volgt vanaf nu opnieuw vier van de grootste bierbrouwers ter wereld: AB InBev ABI, Ambev ABEV3, Heineken HEIA en Carlsberg CARL B. We handhaven onze Morningstar Economic Moat Rating van Wide voor AB InBev en Ambev, we upgraden Heineken van Narrow naar Wide en we upgraden Carlsberg van None naar Narrow. Het aandeel Ambev is onze top pick, omdat wij van mening zijn dat de markt zijn toonaangevende groeipotentieel niet volledig weerspiegelt. Ambev biedt 33% opwaarts potentieel vanaf de huidige niveaus.
Wij beschouwen de aandelen AB InBev en Carlsberg momenteel als redelijk gewaardeerd na het hervatten van de coverage, met schattingen voor de reële waarde van respectievelijk €61 en DKK 890. Voor Ambev is onze schatting van de reële waarde BRL 17,70.
Wij zien een aantrekkelijk groeipad voor zowel volume als premiumisatie; wij geloven echter dat er in de markt bezorgdheid bestaat over de volatiliteit. Wij beschouwen de aandelen van Heineken als ondergewaardeerd ten opzichte van onze schatting van de reële waarde van €92, wat 18% opwaarts biedt. Wij denken dat de portfolio van Heineken goed gepositioneerd is om te profiteren van premiumiseringstrends.
Hierom hebben aandelen van bierbrouwers Economic Moats
De brouwerijsector heeft zich de afgelopen twintig jaar geconsolideerd, onder aanvoering van AB InBev. Op dit moment controleren de vier grootste brouwers 51% van de wereldwijde biermarkt en hebben ze verschillende monopolieposities in aantrekkelijke markten. Gezien de gelokaliseerde aard van bierconsumptie worden kostenvoordelen in het brouwen meestal regionaal opgebouwd. AB InBev, Ambev, Heineken en Carlsberg hebben effectieve regionale schaalvoordelen opgebouwd, die zich vertalen in efficiëntie bij aankoop, productie en distributie. We zien immateriële activa bij alle brouwers, die voortkomen uit de relaties in de toeleveringsketen en de bekwaamheid om producten op de markt te brengen.
Alle bedrijven zijn bezig met een premiumisatiestrategie, wat volgens ons op lange termijn een positieve invloed zal hebben op het rendement. We verwachten dat de waardegroei de volumedaling van bier in ontwikkelde markten zal compenseren, waarbij consumenten overstappen van binnenlandse naar buitenlandse biermerken. Brouwers hebben hun voetafdruk in opkomende markten uitgebreid, waar de bierconsumptie per persoon relatief lager is. Hier zien we een meerjarige aanloop naar volumegroei en premiumisering.
AB InBev
We voorspellen dat de inkomsten van AB InBev de komende vijf jaar zullen groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 4,4%. In het boekjaar 2025 verwachten we een interne omzetgroei van 3,5%, ondersteund door een stabilisatie in Latijns-Amerika en groei in Afrika. Daarna verwachten we dat AB InBev een structurele groei van 4,2% zal bereiken, wat in lijn is met de 4%-5% groei die we veronderstellen voor de meeste andere multinationale bedrijven in consumentenproducten. Voor alle markten verwachten we dat het volume zal groeien in lijn met onze sectorramingen en dat de positieve prijs/productmix zal bijdragen tot de omzetgroei, gedreven door premiumisering.
Heineken
Voor Heineken ligt onze vijfjaars CAGR prognose van 4,9% iets hoger dan die van InBev, omdat wij denken dat de premium portfolio van het bedrijf zal bijdragen aan een sterke prijs/mix-groei.
Carlsberg
Wij voorspellen een CAGR van 8,3% over vijf jaar voor Carlsberg, grotendeels gedreven door anorganische groei door de overname van Britvic.
Ambev
Wij voorspellen dat de inkomsten van Ambev de komende vijf jaar zullen groeien met een CAGR van 5,9%, dankzij een gunstige volumegroei in Latijns-Amerika.
Wat zijn de vooruitzichten voor de brouwers?
De bruto- en operationele marges van alle brouwers zijn het afgelopen decennium gedaald door een veranderende mix in combinatie met instabiele periodes, namelijk de pandemie gevolgd door kosteninflatie. Vooruitkijkend verwachten we dat de operationele marges van AB InBev en Ambev relatief stabiel zullen blijven tijdens onze expliciete prognose, waarbij premiumisering en operationele efficiëntie gedeeltelijk gecompenseerd worden door verhoogde reclame- en promotie-investeringen.
Voor Heineken verwachten we dat de operationele marge zal stijgen van 11,5% in 2024 tot 14,2% in 2029, dankzij schaalvoordelen in Zuid-Amerika, een positief mixeffect van de overname van Distell en premiumisering in alle markten. Voor Carlsberg verwachten we een stijging van de brutowinstmarge met ongeveer 30 basispunten, waarbij de Britvic-deal tegen 2027 een positieve marge zal opleveren.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.