Kunnen Europese auto-aandelen de Trump-tarieven en de Chinese concurrentie overleven?

Externe bedreigingen treffen een sector die al worstelt met overcapaciteit, dalende verkoop en hoge kosten.

Francesco Lavecchia 25 maart, 2025 | 14:37
Facebook Twitter LinkedIn

Illustration including a car, computer, and leather bag to symbolize consumer spending.

Beleggers zijn momenteel pessimistisch over de toekomst van de Europese autosector. Het handelsbeleid van de regering Trump heeft de waarderingen van aandelen door elkaar geschud, terwijl er sterke concurrentie blijft van Chinese EV-fabrikanten zoals BYD.

De revolutie van elektrische voertuigen in Europa is ook tot stilstand gekomen door verschuivende klimaatdoelstellingen van de overheid, veranderende consumentengewoonten en problemen met de beschikbare oplaadinfrastructuur.

Ondanks de huidige bedreigingen voor de Europese autosector, worden veel van de belangrijkste aandelen als ondergewaardeerd beoordeeld en is het huidige pessimisme overdreven, zegt Rella Suskin, aandelenanalist bij Morningstar.

Trump-tarieven zullen Europese auto-aandelen schaden

Europa wacht op concreet nieuws over de tariefplannen van Trump op 2 april. Terwijl er nog steeds onzekerheid is over de importtarieven op auto’s in de VS, wijst Suskin op de waarschijnlijke “aanzienlijke” gevolgen van permanente tarieven voor de Europese autosector, met name voor het Italiaanse Stellantis STLAM en BMW BMW, Mercedes-Benz MBG en Volkswagen VOW3 in Duitsland. “We gaan uit van een verlaging van hun Fair Value als het tarief van 25% permanent wordt opgelegd,” aldus de analist.

Europese autofabrikanten staan op verschillende manieren bloot aan dit handelsbeleid. Sommige fabrikanten zijn al actief in Noord-Amerika, waardoor sommige directe gevolgen worden verzacht.

Zelfs als sommige bedrijven hun auto’s in hun fabrieken in de VS assembleren en daarom niet direct door de tarieven worden getroffen, is het waarschijnlijk dat veel van de gebruikte onderdelen uit Mexico en Canada worden geïmporteerd en daarom nog steeds onder de tarieven vallen.

En het gedwongen verplaatsen van productielijnen zal waarschijnlijk de kosten voor Europese fabrikanten verhogen, met een negatief effect op de winstmarges. “De beslissing van het Witte Huis om deze tarieven niet met onmiddellijke ingang op te leggen, is bedoeld om de verplaatsing van productielijnen naar de Verenigde Staten mogelijk te maken. Deze strategische beslissing zal resulteren in een stijging van de kapitaaluitgaven met meer dan twee miljard euro in de komende twee jaar, evenals in hogere operationele kosten als gevolg van de hogere arbeidskosten in de Verenigde Staten,” voegt Suskin toe.

China’s EV succesverhaal

De handelsoorlog die is ontketend door Donald Trump is echter slechts de laatste in een lange reeks problemen die al jaren drukken op Europese autobedrijven.

Een van de grootste problemen is de overtollige productiecapaciteit en de sterke versnippering van de markt. De pandemie, die een verandering in werk- en woon-werkpatronen teweegbracht, en de groeiende concurrentie van Chinese fabrikanten hebben de situatie alleen maar erger gemaakt. Vijf jaar later ligt de jaarlijkse verkoop van auto’s in Europa nog steeds onder het niveau van voor de pandemie, wat betekent dat fabrikanten hoge vaste productiekosten moeten absorberen terwijl de verkoop daalt.

Europese fabrikanten zijn, in tegenstelling tot hun Amerikaanse tegenhangers, zwaarder getroffen door het succes van Chinese autofabrikanten. Terwijl de Verenigde Staten erin geslaagd zijn om de concurrentie van Chinese elektrische voertuigen op afstand te houden, met het opleggen van importtarieven van 100%, kwam de Europese Unie later tot deze beslissing en legde lagere tarieven op.

De autoverkoop van Europa aan China is ingestort

Deze handelsstroom gaat ook de andere kant op: Europese fabrikanten verkopen ook modellen op de lucratieve Chinese markt. Bedrijven zoals BMW hebben meegedreven op de golf van de Chinese autohausse en de vraag naar Europese luxegoederen toen de economie bloeide. Sindsdien is de Chinese economie vertraagd en zijn de verkoopvolumes van Europese bedrijven in China ingestort, met een aanzienlijke impact op de winst. Beijing heeft ook geld gestoken in het promoten van “nationale kampioenen” en het aandeel van in eigen land gemaakte EV’s is omhoog geschoten.

“De Chinese overheid heeft zich opgesteld als een grote afnemer van elektrische voertuigen, waardoor bedrijven in het land aanzienlijke schaalvoordelen konden behalen, de oplaadinfrastructuur die nodig is voor elektrische auto’s werd ondersteund en de batterij-industrie werd gefinancierd, die nu tegen zeer aantrekkelijke kosten per eenheid kan produceren,” zegt Suskin.

Kan de EU de Europese autofabrikanten redden?

Hoe zit het met het industriële actieplan dat de Europese Commissie begin maart heeft aangekondigd?

Suskin zegt dat de versoepeling van de deadlines voor het voldoen aan de Europese normen voor CO₂-uitstoot van auto’s en bestelwagens de Europese fabrikanten miljarden euro’s zou moeten besparen. Maar ze vindt dat de andere voorstellen van de Europese Commissie tekortschieten op het gebied van details, timing en toepassing van de regelgeving.

Nog belangrijker is dat ze de kloof met Chinese producenten op het gebied van concurrentievermogen niet kunnen overbruggen: “Hoewel Europese fabrikanten over solide budgetten beschikken om aan nieuwe technologieën toe te wijzen, kunnen ze niet concurreren met de kracht van strategische planning op lange termijn op nationaal niveau en gecoördineerd over de hele waardeketen, zoals het geval is in China,” zegt Suskin.

Ze merkt op dat het opzetten van oplaadnetwerken in Europa grotendeels is overgelaten aan de private sector; Europa’s grootste batterijproducent en vlaggenschip voor het stimuleren van elektrisch rijden, Northvolt, ging eind vorig jaar failliet.

Aandelekoersen van autofabrikanten zijn te pessimistisch

Ondanks deze duidelijke uitdagingen zijn de marktwaarderingen niet in overeenstemming met de realiteit, zegt Suskin. De huidige marktwaarderingen impliceren dat Europese aandelen in de auto-industrie over 10 jaar geen cashflow meer kunnen genereren, voegt ze eraan toe.

Toch liggen de uitdagingen voor de hand, zegt Suskin. Om de wereldwijde concurrentie bij te benen, zullen de Europese autogiganten meer moeten uitgeven.

“Bij onze beoordeling van de Europese aandelen houden we rekening met de toegenomen fragmentatie van de markt, wat zich vertaalt in een hogere prijsconcurrentie en dus een neerwaartse druk op de winstmarges. Wij denken dat Europese autofabrikanten een hoger investeringsniveau zullen moeten aanhouden om hun marktaandeel te behouden.”

Maar de waarderingen van aandelen zijn aanzienlijk gestegen ten opzichte van de huidige lage niveaus. “Rekening houdend met al deze elementen in onze prognoses, zien we nog steeds een aanzienlijke waarderingsmarge voor aandelen in de sector in vergelijking met de huidige aandelenkoersen,” zegt Suskin.

Welke aandelen zijn ondergewaardeerd?

Alle aandelen in de analyse van Morningstar, met uitzondering van Ferrari, noteren tegen een korting van tussen 30% en 60%.

Hoewel de waarderingsmarge aanzienlijk is voor bijna alle aandelen die door Morningstar worden gevolgd, zijn Volkswagen, Mercedes-Benz en Renault de aandelen die het meest ondergewaardeerd zijn.

Morningstar maatstaven voor Renault


Suskin van Morningstar wijst op de uitstekende capaciteiten van het Franse bedrijf op het gebied van kapitaalallocatie.

“Om het gebrek aan schaalvoordelen te compenseren, heeft Renault meer gebruik gemaakt van partnerschaps- of samenwerkingsovereenkomsten om vaste kosten te delen, terwijl het tegelijkertijd maatregelen heeft genomen om zijn productiebasis te verkleinen.

“Renault heeft een operationele marge die hoger is dan of in lijn is met die van concurrenten die kunnen rekenen op een veel grotere productieschaal, zoals Volkswagen. Wij zijn ervan overtuigd dat de huidige beurskoers van Renault ook wordt gedrukt door de achterblijvende prestaties van Nissan, waarin het Franse bedrijf een belang van 15% heeft, en dat de verkoop van dit belang een positieve katalysator zou zijn voor de aandelenkoers.”

Morningstar maatstaven voor VW


Analist Suskin van Morningstar zegt: “Hoewel Volkswagen terecht wordt afgestraft door de markt vanwege de slechte uitvoering, de inefficiënte kapitaalallocatie en het grote belang van de deelstaat Nedersaksen, die tegenstrijdige doelstellingen heeft met die van de aandeelhouders, zijn wij van mening dat de aandelenkoers helemaal niet de waarde van het bedrijf weerspiegelt, aangezien de belangen van Volkswagen in Porsche en Traton alleen al gelijk zijn aan de huidige aandelenkoers van de hele groep, wat betekent dat de markt een negatieve waarde erkent voor Audi, Lamborghini, de merken Volkswagen, SEAT en Cupra en voor het segment financiële diensten.”

Morningstar maatstaven voor Mercedes-Benz


“De aandelen van Mercedes-Benz hebben de afgelopen 12 maanden bijna 11% verloren, afgestraft door de negatieve cijfers die in de loop van het jaar werden gepubliceerd. Hoewel de vooruitzichten op korte termijn slechter zijn dan verwacht, zijn de verwachtingen voor de langere termijn in lijn met het strategische plan van het bedrijf om de winstgevendheid vanaf 2027 te verbeteren, na de lancering van meer producten in 2025 en 2026. Daarnaast kan Mercedes-Benz besluiten om zijn niet-strategische belang in Daimler Truck te gelde te maken om een aandeleninkoopplan te financieren.”


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Francesco Lavecchia

Francesco Lavecchia  Francesco Lavecchia is research editor bij Morningstar in Italie.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten