We brengen wijzigingen aan in ons ledenaanbod, onze tools en functies. Meer leren

Heineken: groei premium bier versterkt vertrouwen

Aandeel is nog altijd ondergewaardeerd, fair value blijft gehandhaafd.

Verushka Shetty 17 april, 2025 | 9:02
Facebook Twitter LinkedIn

Morningstar maatstaven voor aandeel Heineken


We handhaven onze schatting van €92 voor de reële waarde van Heineken HEIA na de publicatie van de trading update over het eerste kwartaal, die in lijn is met onze verwachtingen. Zwakke volumes in de Verenigde Staten en Europa blijven de resultaten drukken. We blijven echter optimistisch over de uitbreiding van de premium portfolio van Heineken. We blijven van mening dat Heineken wereldwijd een van de sterkste premium bierportfolio’s heeft en goed gepositioneerd is om marktaandeel te winnen in strategische markten. Ondanks de bezorgdheid over de recessie en de volatiliteit van de wisselkoersen handhaafde het management de verwachtingen voor 2025, inclusief een autonome groei van het bedrijfsresultaat van 4%-8%. Hoewel de aandelen na de publicatie met 4% stegen, blijven we van mening dat het aandeel ondergewaardeerd is.

De netto-omzet over het eerste kwartaal steeg autonoom met 0,9% en de omzet per hectoliter steeg met 3,3%, beide op jaarbasis. De volumedaling van 2,4% in het kwartaal werd verzacht door prijsacties en premiumisering van de portefeuille. De opbrengsten uit premiumbier stegen met 1,8%, aangevoerd door een groei van de verkoop van het merk met 4,6%. We zijn onder de indruk van de uitbreiding van de aanwezigheid van het Heineken merk in opkomende markten, waaronder Vietnam, China en Nigeria.

In het segment Noord- en Zuid-Amerika daalde het volume met 3,1% als gevolg van kalendereffecten en een zwakke markt in de Verenigde Staten. We zijn bemoedigd door marktaandeelwinst in Brazilië gedurende het kwartaal. In het segment Azië-Pacific steeg het volume met 2,1%, met opmerkelijke betere marktprestaties in China. In Afrika en het Midden-Oosten daalde het volume met 1,5% als gevolg van een daling in koolzuurhoudende frisdranken. In Europa daalde het volume met 4,9% als gevolg van kalendereffecten, een lager volume van derden en het aanhoudend matige consumentenklimaat.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Verushka Shetty  is aandelenanalist bij Morningstar in Amsterdam.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten