We brengen wijzigingen aan in ons ledenaanbod, onze tools en functies. Meer leren

Vooruitblik op Amazon: is het aandeel koopwaardig?

Als we kijken naar de impact van de handelstarieven, de ontwikkeling van de investeringen en de margeverbeteringen, dan is dit wat we denken van het aandeel Amazon.

Dan Romanoff, CPA 22 april, 2025 | 14:10
Facebook Twitter LinkedIn

The Amazon logo is seen on the exterior wall of the Amazon OXR1 fulfillment center in Oxnard, California.

Amazon AMZN zal op 1 mei zijn winstcijfers over het eerste kwartaal bekendmaken. Hier is de mening van Morningstar over wat we moeten verwachten van de winst en het aandeel Amazon.

Morningstar maatstaven voor aandeel Amazon


Publicatiedatum van de resultaten

• Donderdag 1 mei 2025, nabeurs

Waar moet je op letten bij de kwartaalcijfers van Amazon?

• Tarieven hebben een directere impact, vooral op de verkoop aan de eerste partij. We schatten dat ongeveer 60% van de kosten van verkochte goederen afkomstig is van import, en een derde daarvan komt uit China. Amazon is echter een van de grootste retailers ter wereld en zou in staat moeten zijn om de beste voorwaarden van leveranciers te bedingen, dus we verwachten dat Amazon tijdens deze handelsoorlogen juist marktaandeel zal winnen.

• De verkoop aan derden zal een kwestie zijn van hogere prijzen, die tot lagere volumes zouden moeten leiden, maar het is niet duidelijk welke kracht groter zal zijn. De tarieven tijdens de eerste termijn van Trump waren vanuit financieel oogpunt grotendeels een non-issue voor Amazon, ook al was het management aan het klauteren om ze uit te voeren in uitdagende omstandigheden.

• Begeleiding zal belangrijker zijn dan normaal, omdat er zoveel bewegende delen zijn. Amazon begeleidt maar één kwartaal per keer, dus er zal minder uit te zoeken zijn.

• We zijn op zoek naar informatie over kunstmatige intelligentie en gerelateerde datapunten.

• De afgelopen maanden zijn er een paar keer berichten verschenen dat Amazon zijn investeringsplannen vertraagt.

• We zijn op zoek naar inzichten in aanvullende verbeteringen binnen de operaties. Margeverbeteringen op basis van efficiëntieverbeteringen zijn het afgelopen jaar een belangrijk thema geweest voor Amazon, en we verwachten meer.

Amazon.com aandelenkoers

undefined

Fair Value voor aandeel Amazon

Met een waardering van 4 sterren zijn wij van mening dat Amazon’s aandelen redelijk ondergewaardeerd zijn ten opzichte van onze schatting van de Fair Value op lange termijn van $240 per aandeel, wat neerkomt op een veelvoud van de ondernemingswaarde ten opzichte van de omzet van 4 keer en een rendement van 2% op de vrije kasstroom.

Op de lange termijn verwachten we dat e-commerce marktaandeel zal blijven veroveren op fysieke retailers. Verder verwachten we dat Amazon online marktaandeel zal winnen. Wij denken dat covid op de middellange termijn wat vraag naar voren heeft gehaald door het gedrag van consumenten te veranderen en beter door te dringen in sommige retailcategorieën, zoals kruidenierswaren, apotheken en luxegoederen, die eerder online niet zo populair waren. We denken dat Prime-abonnementen en de bijbehorende voordelen, in combinatie met selectie, prijs en gemak, het retailverhaal zullen blijven stimuleren. We zien ook internationale mogelijkheden binnen de detailhandel voor de langere termijn. Wij gaan ervan uit dat de totale omzet van de detailhandel de komende vijf jaar met 8% per jaar zal groeien.

Lees meer over de schatting van de Fair Value van Amazon.

Economic Moat voor aandeel Amazon

We kennen Amazon een Wide Moat rating toe op basis van netwerkeffecten, kostenvoordelen, immateriële activa en omschakelingskosten. Amazon verstoort de traditionele detailhandel al meer dan twintig jaar en ontpopt zich via Amazon Web Services ook als de toonaangevende aanbieder van infrastructuur-als-service. Deze verstoring is omarmd door consumenten en heeft veranderingen in de hele sector gestimuleerd, omdat traditionele retailers zwaar hebben geïnvesteerd in technologie om bij te blijven. Covid-19 heeft de verandering versneld en gezien de technologische bekwaamheid van het bedrijf, zijn enorme schaal en zijn relatie met de consument denken wij dat Amazon zijn voorsprong heeft vergroot, wat volgens ons de komende jaren zal resulteren in economische rendementen die veel hoger zijn dan de kapitaalkosten.

Amazon heeft veel technologie en proceskennis vergaard, wat volgens ons een immaterieel actief is voor het bedrijf als geheel en ook voor AWS. Deze activa kunnen ook van toepassing zijn op het logistieke aspect van de detailhandel. Het bedrijf breidde zijn distributienetwerk uit met ongeveer 50% in 2020 terwijl het een wereldwijde pandemie doorkwam. Gezien de omvang van het netwerk is dit een monumentale prestatie en het spreekt voor het vermogen van het bedrijf om snel faciliteiten te plannen, te bouwen en uit te breiden op basis van specifieke behoeften.

Lees meer over de Economic Moat van Amazon.

Financiële gezondheid

Wij geloven dat Amazon financieel gezond is. De inkomsten groeien snel, de marges nemen toe, het bedrijf heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte en de balans is in uitstekende vorm. Naar onze mening zal de markt aantrekkelijk blijven voor verkopers van derden, omdat Prime consumenten aan Amazon blijft binden. We zien ook dat AWS en reclame de algehele bedrijfsgroei en voortdurende marge-uitbreiding stimuleren.

Op 31 december 2024 had Amazon $101,2 miljard aan contanten en verhandelbare waardepapieren, waar $52,6 miljard aan schulden tegenover stond. We verwachten ook dat de vrije kasstroomgeneratie, die tijdens covid te lijden had onder zware investeringen in faciliteitenuitbreiding, contentcreatie en het transportnetwerk, op korte termijn onder druk zal komen te staan door zware investeringen in AWS. Als deze huidige investeringscyclus afneemt, zien we een terugkeer naar meer normale kasstroomgeneratieniveaus.

Lees meer over de financiële kracht van Amazon.

Risico en onzekerheid

Wij kennen Amazon een gemiddelde onzekerheidsclassificatie toe. Amazon moet zijn leidende positie in de online detailhandel beschermen, wat een uitdaging kan zijn nu de voorkeuren van consumenten veranderen, vooral na covid (omdat consumenten terug kunnen vallen op eerder gedrag), en traditionele retailers hun online aanwezigheid versterken. Het behouden van een voorsprong op het gebied van e-commerce heeft het bedrijf ertoe aangezet om te investeren in niet-traditionele gebieden, zoals het produceren van inhoud voor Prime Video en het uitbouwen van een eigen transportnetwerk. Op dezelfde manier moet het bedrijf ook een aantrekkelijke waardepropositie behouden voor zijn externe verkopers. Sommige van deze investeringsgebieden hebben in het verleden vragen opgeroepen bij beleggers en we verwachten dat het management volgens zijn strategie zal blijven investeren, ondanks de periodieke druk op de marges door hogere uitgaven.

Het bedrijf moet ook blijven investeren in nieuwe aanbiedingen. AWS, transport en fysieke winkels (zowel Amazon als Whole Foods) zijn drie opvallende investeringsgebieden. Deze beslissingen vereisen kapitaalallocatie en managementfocus en kunnen zich over een periode van jaren in plaats van kwartalen afspelen.

Lees meer over Amazon’s risico en onzekerheid.

Bulls zeggen over aandeel Amazon

• Amazon is de duidelijke leider in e-commerce en heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte om te blijven investeren in groeimogelijkheden en de allerbeste klantervaring te bieden.

• Reclame en AWS met hoge marges groeien sneller dan het bedrijfsgemiddelde, wat de winstgevendheid de komende jaren zou moeten blijven stimuleren.

• Amazon Prime lidmaatschappen helpen klanten aan te trekken en te behouden, die vervolgens meer uitgeven bij Amazon. Dit versterkt een krachtig netwerkeffect en zorgt voor terugkerende inkomsten met een hoge marge.

Bears zeggen over aandeel Amazon

• Grote technologiebedrijven, waaronder Amazon, maken zich steeds meer zorgen over regelgeving. Bovendien kan het bedrijf te maken krijgen met toenemende problemen op het gebied van regelgeving en naleving naarmate het internationaal uitbreidt.

• Nieuwe investeringen, met name in fulfillment, bezorging en AWS, zouden de groei van de vrije kasstroom moeten temperen. Ook zou Amazon in sommige landen moeilijker kunnen doordringen dan in de VS door inferieure logistieke netwerken.

• Amazon zal mogelijk minder succesvol zijn in het penetreren van nieuwe retailcategorieën, zoals luxegoederen, als gevolg van consumentenvoorkeuren en een verbeterde e-commerce ervaring van grotere retailers.

Dit artikel is samengesteld door Gautami Thombare.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Dan Romanoff, CPA  is aandelenanalist bij Morningstar in Chicago.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten