Morningstar maatstaven voor aandeel Volkswagen
- Fair Value Estimate: €172,00
- Morningstar Rating: ★★★★★
- Economic Moat: Geen
- Morningstar Uncertainty Rating: Very High
Ondanks de aanhoudende onzekerheid over de Amerikaanse importtarieven voor Europese autofabrikanten, hebben we onze schatting van de Fair Value aangepast aan de gevolgen van de tarieven. We herzien ook onze aannames voor de langetermijngroei van de Europese autofabrikanten in China.
Waarom het belangrijk is: We hebben onze schatting van de Fair Value voor Volkswagen VOW3 verlaagd van €264 naar €172 per aandeel en onze onzekerheidswaarde verhoogd van Hoog naar Zeer Hoog. Het aandeel van VW in de lokale productie in de VS is slechts 24% en er is geen lokale productie van de duurdere merken Audi en Porsche.
• We wegen vier tariefscenario’s even zwaar: het tarief van 25% blijft van kracht tot het einde van 2025, tot het einde van 2026, van 2026 tot het einde van de huidige termijn van Donald Trump, en voor onbepaalde tijd. Het eerste en laatste scenario verlagen de schatting van de Fair Value met respectievelijk mid single digits en bijna 30%.
• We vinden hoge loyaliteitscijfers voor binnenlandse automerken in de belangrijkste autoproducerende landen, vooral in Aziatische landen waar 68% van de autoverkopen in China van binnenlandse merken komt. We denken dat dit kan oplopen tot 80%, waarbij de buitenlandse fabrikanten in de eerste jaren van onze prognose meer marktaandeel verliezen.
De conclusie: Ondanks de neerwaartse bijstellingen blijft Volkswagen handelen tegen een diepe korting. Gezien de toegenomen onzekerheid over de manier waarop het bedrijf zijn activiteiten zal aanpassen in reactie op de tarieven en de tweede-ronde-effecten op activiteiten wereldwijd, denken wij dat de korting op de korte termijn zal blijven.
• We verwachten een aanzienlijke daling van de autoverkoop in de VS in 2025. De mogelijke stopzetting van de export van Europa en Mexico naar de VS kan de wereldwijde bezettingsgraad verminderen of resulteren in een overaanbod. Beide zullen de bedrijfsmarges beïnvloeden.
• We houden rekening met het grootste deel van de kostenbesparingen door de Duitse arbeidsovereenkomst en Europese capaciteitsverminderingen vanaf 2028. Porsche verwacht zwakkere marges en een hogere kapitaalintensiteit op de korte termijn. Hoewel onze prognoses voor kapitaaluitgaven hoger zijn dan de guidance, verhogen we de uitgaven en leggen we de uitgaven verder naar voren.
Tarieven zullen vrije kasstroom VW stoppen
Het effect van de Amerikaanse importtarieven verklaart een kwart van de verlaging van onze schatting van de Fair Value. Het negatieve effect komt tot uiting in lagere brutomarges, waarbij het bedrijf een deel van de stijging van de verkoopkosten absorbeert. Lagere verkoopvolumes in de VS verminderen ook de absorptie van vaste kosten. Onze schatting van de vrije kasstroom uit de auto-industrie voor 2025 vóór de effecten van de tarieven ligt aan de onderkant van de door Volkswagen afgegeven leidraad van €2-5 miljard. Na de tarieven schatten we de vrije kasstroom voor de auto-industrie in 2025 op vrijwel nihil.
Twee factoren leiden tot het resterende deel van onze verlaging van de schatting van de Fair Value. Onze aanpassing van de vooruitzichten van China voor buitenlandse autofabrikanten leidt ertoe dat het Chinese JV-segment van Volkswagen tegen het einde van onze prognoseperiode ongeveer 2,2 miljoen voertuigen zal verkopen in China, wat 370.000 voertuigen minder is dan bij eerdere schattingen. We hebben ook onze prijsprognose voor het kernmerkensegment van VW naar beneden bijgesteld. Dit wordt enigszins gecompenseerd door meer nadruk op een waarde-/volumestrategie bij Porsche.
Volkswagen handhaafde zijn verwachtingen voor het hele jaar 2025 na de bekendmaking van de voorlopige resultaten voor het eerste kwartaal. In deze guidance is echter geen rekening gehouden met de gevolgen van invoerrechten, omdat de gevolgen nog niet definitief kunnen worden vastgesteld. We denken dat neerwaartse bijstellingen of een intrekking van de guidance waarschijnlijk zijn. Onze operationele marge voor 2025 ligt dus onder de guidance van 5,5% tot 6,5%.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.