Editor's Note: Deze analyse werd oorspronkelijk gepubliceerd als een aandelenbericht door Morningstar Equity Research.
Morningstar maatstaven voor aandeel Stellantis
- Fair Value Estimate: €14,00
- Morningstar Rating: ★★★★★
- Economic Moat Rating: Geen
- Morningstar Onzekerheidsclassificatie: Zeer hoog
Ondanks de aanhoudende onzekerheid over de Amerikaanse importtarieven die Europese autofabrikanten boven het hoofd hangen, hebben we onze schattingen van de Fair Value aangepast om het gemiddelde van verschillende tariefresultaten weer te geven. We herzien ook een aantal van onze langetermijnaannames voor Stellantis STLAM omdat we ons model uit zijn lagere basis van 2024 halen.
Waarom het belangrijk is: We hebben de schatting van de reële waarde van Stellantis met 26% verlaagd naar €14 en onze onzekerheidsclassificatie verhoogd van hoog naar zeer hoog. Het effect van de Amerikaanse importtarieven verklaart de daling van onze schatting van de reële waarde.
• We wegen vier tariefscenario’s even zwaar: het tarief van 25% blijft van kracht tot het einde van 2025, het einde van 2026, vanaf 2026 tot het einde van de huidige termijn van president Donald Trump, of voor onbepaalde tijd. Het eerste en laatste scenario resulteren in een verlaging van onze schatting van de reële waarde met mid-single digits en high-teen percentages.
• Het doorrollen van ons model zorgt in de meeste regio’s voor een lagere volumebasis. We geloven niet dat het verlies van marktaandeel in belangrijke regio’s volledig kan worden goedgemaakt, ondanks een bijna volledig productassortiment vanaf de tweede helft van 2025.
De conclusie: Ondanks de neerwaartse bijstellingen blijft het aandeel Stellantis noteren tegen een diepe korting. Gezien de grote onzekerheid over het leiderschap van het bedrijf, zijn plan om de verliezen op zijn aandelen terug te winnen en hoe het zijn activiteiten zal aanpassen in reactie op de tarieven, denken wij dat de korting op de korte termijn zal blijven.
• We verwachten een aanzienlijke daling van de autoverkoop in de VS in 2025. De mogelijke exportstop van \Europa en Mexico naar de VS kan de wereldwijde bezettingsgraad verminderen of leiden tot een overaanbod. Beide zullen de bedrijfsmarges aantasten.
• We verhogen de investeringsuitgaven nu Stellantis probeert te vechten om marktaandeel te winnen. We benadrukken bijvoorbeeld hoe het Franse Citroën en Peugeot en het Duitse Opel veel meer marktaandeel hebben verloren in respectievelijk Frankrijk en Duitsland dan andere Franse en Duitse merken.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.