Wat de nieuwe leiding van de SEC zou kunnen betekenen voor crypto, private markten en meer

Drie gebieden voor beleggers om in de gaten te houden nu Paul Atkins het roer overneemt als voorzitter van de Securities and Exchange Commission.

Jasmin Sethi 28 april, 2025 | 6:18
Facebook Twitter LinkedIn

ollage-illustratie met Bitcoins, een tickerboard en een investeerder die naar zijn telefoon kijkt.

Wat staat de Securities and Exchange Commission (SEC) te wachten onder het leiderschap van de nieuwe voorzitter?

Op 9 april bevestigde de Senaat Paul Atkins als SEC-voorzitter met 52-44 stemmen voor alle partijen (één Republikein, twee Democraten en Bernie Sanders onthielden zich van stemming). Atkins is een veteraan bij de SEC, die van 2002 tot 2008 onder drie verschillende voorzitters commissaris is geweest.

In zijn openingsverklaring tijdens zijn bevestigingshoorzitting benadrukte Atkins de behoefte aan duidelijke, effectieve en niet-politieke regelgeving, vooral met betrekking tot digitale activa, door middel van een “rationele, coherente en principiële aanpak”. Atkins bekritiseerde ook omslachtige regels die investeringen belemmeren en beloofde zich te richten op het stimuleren van innovatie en marktvertrouwen.

Wij denken dat de SEC onder Atkins’ leiding op drie gebieden actief zal zijn:

• de klok terugdraaien voor de regulering van cryptocurrency,

• democratisering van de toegang tot particuliere markten,

• waardoor het voor bedrijven gemakkelijker wordt om privé te blijven.

Laten we eens kijken wat we op elk van deze gebieden kunnen verwachten.

De klok terugdraaien voor crypto

Sinds het begin van de tweede termijn van president Donald Trump heeft de SEC haar handhaving in meer dan zes zaken laten vallen tegen grote namen in cryptocurrency, zoals Coinbase COIN, Kraken KRKNF en Robinhood HOOD.

Het heeft een regeling getroffen met anderen, zoals Ripple (XRP). De SEC heeft een verklaring uitgegeven waarin staat dat stablecoins die gekoppeld zijn aan een valuta zoals USD “Covered Stablecoins” zijn en als zodanig geen betrekking hebben op het aanbieden en verkopen van effecten. Covered Stablecoins vallen daarom buiten de jurisdictie van de SEC, omdat ze ontworpen zijn om een stabiele waarde te behouden ten opzichte van een valuta. De vorige voorzitter van de SEC, Gary Gensler, zag stablecoins als een risico voor de financiële stabiliteit, de bescherming van beleggers en de naleving van de regelgeving tegen het witwassen van geld. Volgens hem is de overgrote meerderheid van de cryptocurrencies, waaronder algoritmestablecoins, effecten en vallen ze onder de jurisdictie van de SEC, terwijl “niet-effectieve” stablecoins onder de Commodity Futures Trading Commission vallen.

Daarentegen lijkt de SEC een ommezwaai te maken met betrekking tot digitale activa en zich verder af te scheiden van de jurisdictie, behalve wanneer het product in een duidelijke bestaande effectenstructuur valt, zoals een crypto ETF.

Democratisering van de toegang tot privévermogen

De leiding van de SEC heeft gesproken over een betere toegang tot particuliere beleggingen voor particulieren. De SEC zou met name de toegang kunnen vergroten door de definitie van geaccrediteerde beleggers te wijzigen om de basis van geaccrediteerde beleggers te verbreden.

Tijdens het recente 44e jaarlijkse Small Business Forum van de SEC vroeg commissaris Mark Uyeda zich af of een “alles-of-niets” benadering van de definitie verstandig was en stelde hij voor dat het individuen misschien zou moeten worden toegestaan om elk jaar een klein bedrag te investeren in privébedrijven. Een dergelijke benadering zou verwant zijn aan hoe de regelgeving momenteel werkt op het gebied van crowdfunding.

De SEC zou ook de toegang voor particuliere beleggers kunnen vergroten door retailproducten met particuliere beleggingen goed te keuren, zoals de BondBloxx Private Credit Trust die momenteel in het goedkeuringsproces zit om genoteerd te worden aan de Chicago Board Options Exchange, of de SPDR SSGA IG Public & Private Credit ETF, die actief wordt verhandeld. Het is waarschijnlijk dat ze op sommige of al deze gebieden veranderingen zal doorvoeren, en dit zijn er allemaal om in de gaten te houden.

Bedrijven in staat stellen privé te blijven

Publieke markten zijn sterk gereguleerd en naast de nalevingslasten zijn er veel redenen waarom een bedrijf privé wil blijven. In 2023 verklaarde commissaris Hester Peirce: “Een betere toegang tot privékapitaal is een positieve ontwikkeling, niet alleen voor bedrijven, maar ook voor investeerders. Het hebben van een robuuste particuliere markt draagt bij aan de gezondheid van onze economie en we moeten er niet naar streven om particuliere markten te onderwerpen aan regelgeving die lijkt op die van de overheidsmarkt.”

In deze geest zou de SEC het voor privébedrijven eenvoudiger kunnen maken om verslag uit te brengen en kapitaal te werven via alternatieve financieringsmethoden - bijvoorbeeld door privé te blijven. Uyeda heeft gesproken over het verlagen van de kosten die verbonden zijn aan het werven van fondsen via crowdfunding.

Peirce heeft aangegeven steeds meer geïnteresseerd te zijn in Regulation A aanbiedingen, vooral met betrekking tot crypto, en ze is ook geïnteresseerd in meer gebruik van Reg A fondsenwerving. Reg A is een aantrekkelijke methode voor bedrijven die op een markt willen noteren maar het IPO-proces en de aandelenmarkten willen vermijden. Deze registratie maakt beperkte fondsenwerving via OTC-markten mogelijk.

Shelf registratie is een andere alternatieve financieringsroute die bedrijven in staat kan stellen om privé te blijven. Shelf-aanbiedingen zijn een SEC-bepaling die bedrijven toestaat om een effect te registreren voor verkoop zonder notering op een beurs tot drie jaar voor de verkoop, waardoor de emittent zo lang de tijd heeft om de aandelen te verkopen met relatief weinig extra papierwerk.

Uyeda uitte zijn bezorgdheid over het feit dat niet-beursgenoteerde bedrijven met een beurswaarde van minder dan $75 miljoen niet in aanmerking komen voor het gebruik van ‘shelf registration statements’, waardoor de toegang tot kapitaal wordt beperkt.

Er zijn dus veel manieren om bedrijven te helpen geld in te zamelen zonder ze te stimuleren om naar de openbare markten te gaan, en de SEC zou op al deze gebieden actief kunnen zijn.

Conclusie

Samengevat zijn er drie dingen waar beleggers op moeten letten bij deze nieuwe SEC: een stap terug uit de wereld van digitale activa, meer toegang tot particuliere beleggingen voor kleine beleggers en het verlagen van de barrières voor het aantrekken van kapitaal op de particuliere markten.

Al deze mogelijke veranderingen zullen belangrijke gevolgen hebben voor de bescherming van beleggers, iets dat we de komende maanden en jaren zullen blijven volgen.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Jasmin Sethi  is Associate Director of Policy Research bij Morningstar.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten